خطر خودکشی در پزشکان حدود ۲/۷۳‏درصد بالاتر از سایر مشاغل است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 8:06

خطر خودکشی در پزشکان حدود ۲/۷۳‏درصد بالاتر از سایر مشاغل است

شماره: 24206
Aa Aa

در این نامه آمده اقدام دستیاران و یا پزشکان به خودکشی نشانه‌ای از وضعیت نگران‌کننده اجتماعی و روانی در بخشی از جامعه تخصصی ایران است.

نامه هیئت‌مدیره انجمن علمی روان‌پزشکان به وزیر بهداشت؛
خطر خودکشی در پزشکان حدود ۲/۷۳‏درصد بالاتر از سایر مشاغل است

«خطر خودکشی و مرگ خودخواسته در پزشکان حدود ۲/۷۳درصد بالاتر از سایر مشاغل است.»

به گزارش اسپادانا خبر، این نتیجه تحقیقی است که در نشستی به مناسب روز جهانی پیشگیری از خودکشی عنوان شده است البته این همه ماجرا نیست.

شهریورماه سال جاری نیز علی سلحشور، نماینده پزشکان متخصص در طرحی گفته بود:

«از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی فقط طی یک سال، سیزده رزیدنت خودکشی کرده‌اند».

او تاکید کرده بود:

«رزیدنت‌ها با حقوق ناچیز و بدون بیمه و سنوات مجبورند کار سنگین انجام بدهند و با این وضعیت امیدِ چندانی به آینده ندارند».

باور عمومی این است که پزشکان هم از رفاه و وضعیت درآمدی مناسب در کنار پرستیژ اجتماعی برخوردارند و هم راه‌شان برای مهاجرت از کشور و رسیدن به شرایط بهتر برای زندگی هموارتر است. از طرف دیگر ممکن است بسیاری از ما گمان کنیم که پزشکان در طول دوره تحصیلی خود با مباحث روانشناسی آشنا شده و مهارت‌های لازم برای کنترل شرایط روحی خود و افزایش تاب‌آوری را دارند به همین روی باور اینکه پزشکان بیش از سایر گروه‌های شغلی دست به خودکشی زده و نقطه پایانی بر خط زندگی خود بزنند به شدت سخت است اما حقیقتی که مانند پتک بر سر جامعه فرو می‌آید زمانی است که آمار خودکشی پزشکان منتشر می‌شود؛ آماری بالاتر از سایر مشاغل.

در نامه هیئت‌مدیره انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در ارتباط با چاره‌جویی در مسئله‌ی خودکشی کادر درمان نوشته شده و به امضای سیدوحید شریعت، رئیس این انجمن رسیده ‌آمده است: «احتراماً چنان‌که به استحضار شما رسیده است در دو هفته‌ گذشته متأسفانه دو همکار پزشک دیگر در شهرهای مختلف جان خود را در پی اقدام به خودکشی از دست دادند. در فاصله نگارش نامه پیشین در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ تا این مرقومه هرازچندی اخباری مبنی بر اقدام دستیاران و یا پزشکان به خودکشی منتشر می‌شود که خود نشانه‌ای از وضعیت نگران‌کننده اجتماعی و روانی در بخشی از جامعه تخصصی ایران است. آثار منفی این پدیده فقط دامن‌گیر جامعه‌ی پزشکی نیست بلکه این اتفاقات به‌خصوص هنگامی که در شهرهای کوچک رخ می‌دهد بر نوجوانان و جوانان تاثیرات عمیق و ماندگاری بر جای می‌گذارد.

وقت ملاقاتی آنی را تعیین بفرمایید تا هیئت مدیره‌ انجمن علمی روان‌پزشکان ایران و گروهی از خبرگان ملی پیشگیری از خودکشی‌، گزارشی از وضعیت موجود ارائه کنند و درباره راه‌های همکاری جهت حل مشکل گفت‌وگو کنیم.»

 

منبع| هم‌میهن

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان