قوه قضائیه مقتدر می‌تواند دست‌ و‌ پای مفسدین را قطع کند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 4:15

قوه قضائیه مقتدر می‌تواند دست‌ و‌ پای مفسدین را قطع کند

شماره: 23986
Aa Aa

تلاش کنیم عناوین مجرمانه را کم کنیم| در مقوله‌ی نظارت باید رویکردی طبیبانه داشت و از مچ‌گیری پرهیز کرد البته درمان با درد و هزینه همراه است.

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
قوه قضائیه مقتدر می‌تواند دست‌ و‌ پای مفسدین را قطع کند

 محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در نشست هم‌اندیشی دادسرای انتظامی قضات و واحد‌های نظارت و ارزشیابی قضات در مشهد با اشاره به اهمیت استقلال و اقتدارِ قوه قضاییه گفت:

چنانچه قوه قضاییه، قوه‌ای مستقل، مقتدر، باصلابت و صحیح‌العمل باشد جلوی بسیاری از اعوجاجات، کجی‌ها و کج‌روی‌ها را مسدود می‌سازد و دست مفسدان را قطع و از فساد و جرم پیشگیری به عمل می‌آورد بر همین اساس، ما باید با تمام توان از استقلال و اقتدار دستگاه قضایی صیانت کرده و هر روز بیشتر از دیروز این احساس را به مردم القاء کنیم که قوه قضاییه ملجاء و پناهگاه آنان و هر تظلم‌خواه و ستم‌دیده‌ای است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، او ادامه داد:

در این مسیر دولت و مجلس نیز باید به دستگاه قضایی یاری رسانند چرا که بدون تردید، استقلال و اقتدار عدلیه برای دو قوه دیگر نیز واجدِ منفعت و سود است و آنان نیز از مزایایِ افزایش کارآیی دستگاه قضایی منتفع می‌شوند.

محسنی اژه‌ای بیان داشت:

در مقوله‌ی نظارت و ارزشیابی باید رویکردی خیرخواهانه و طبیبانه داشت و از مچ‌گیری پرهیز کرد؛ دادسرای انتظامی قضات باید بنای کار خود را همچون یک طبیب بر مبنای درمان استوار سازد البته درمان بعضاً با درد و هزینه همراه است و گریز و گزیری از آن نیست اما مهم آن است که اساس و فلسفه کار ما درمان و اصلاح باشد.

او گفت:

مگر دنبال اصلاح افراد نیستیم؟ فرد لغزش کرد اول با خود او درمیان بگذاریم؛ می‌گویند درمیان بگذاریم لو می‌رود، خب لو برود مهم این است که خطا و تخلف دیگر تکرار نشود. در مواردی که مقدور است در نهایت شفافیت و با خیرخواهی و رویکردی عالمانه، لغزش‌های یک قاضی را بدون واسطه با شخصِ خودش و یا مسئول مافوقش درمیان بگذارید تا زمینه‌های اصلاح و رفع نقص و پرهیز از لغزش‌های بعدی، هر چه بهتر فراهم شود. تمرکز دادسرای انتظامی قضات باید بر «اصل پیشگیری» استوار باشد؛ همچنین ضرورت دارد برای کاهش ورودی‌ها و تقلیل جرم‌انگاری‌ها تدبیر کرد. 

وی با انتقاد از تعداد عناوین مجرمانه گفت:

تلاش کنیم عناوین مجرمانه را کم کنیم. همیشه این حجم کار از ما جلوتر است، حجم کار هم هرگاه فراتر از عده و عده و قدرت ما باشد نارضایتی ایجاد می‌کند. باید عده و عده را توسعه بدهیم و تقویت کنیم اما باید کاری کنیم که بالاخره حجم ورودی ما کم شود. باید مسیرها را کوتاه کنیم، سالیان زیاد است می‌گوییم همه‌چیز را جرم‌انگاری نکنیم یا اینکه قضازدایی کنیم.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان