زنگ خطر تضعیف سلطه دلار به صدا در آمده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 14:25

زنگ خطر تضعیف سلطه دلار به صدا در آمده است

شماره: 22283
Aa Aa

او با بیان این که ایران در سال ۲۰۲۲ بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده گفته کشورها به طور فزاینده‌ای به دنبال کاهش اتکای خود به دلار هستند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران؛
زنگ خطر تضعیف سلطه دلار به صدا در آمده است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در پنجاه و یکمین جلسه هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا گفت:

کشور ایران در سال ۲۰۲۲ بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس شاخص برابری قدرت خرید با تولید ناخالص داخلی حدود ۱۵۹۷ میلیارد دلار بوده است.»
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، مخبر رویکرد کلی ایران را در حوزه سیاست‌های ارزی و تجاری تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعالان اقتصادی اعم از صادرکننده، واردکننده و تولیدکننده عنوان کرد.
او به بررسی نقش دلار در اقتصاد جهان پرداخت و گفت:
«این روزها خبرهای متعددی از اقدام دولت‌ها برای کنار گذاشتن دلار از معاملات و استفاده از ارزهای محلی شنیده می‌شود. همانطور که می‌دانید افزایش اخیر نرخ تورم در جهان به ویژه در دوران پساکرونا و ریسک‌های سیاسی و به ویژه اعمال تحریم‌های شدید موجب شده است تا کشورهای مختلف دنیا به دنبال یافتن راهکارهای عملیاتی برای کاهش نقش و در نهایت حذف دلار از مبادلات تجاری خود باشند. دیگر دلارزدایی یک «انتخاب داوطلبانه» توسط کشورها نیست بلکه یک ‌پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به "پروژه سلاح‌سازی از دلار" است. "سلاح‌سازی از دلار" در چند دهه گذشته از جمله مهمترین عواملی است که کشورها را وادار کرده به‌دنبال یافتن راهی برای رهایی از عواقب تحریم‌های دلاری احتمالی در آینده باشند. تضعیف دلار می‌تواند تهدیدی جدی برای نفوذ آمریکا در صحنه جهانی باشد. این چشم‌انداز برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است و این نگرانی در گزارش‌های اخیر اندیشکده‌های آمریکایی نیز به وضوح منعکس شده است. کشورها به طور فزاینده‌ای به دنبال کاهش اتکای خود به دلار هستند. از نشانه‌های کاهش وابستگی کشورها به استفاده از دلار، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهاست. مطابق آمار صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها، از ۷۱ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است.»
وی با بیان اینکه همانطور که دلارزدایی فقط محدود به کاهش استفاده از دلار نیست بلکه کاهش استفاده از نظامات و زیرساخت‌های دلاری را هم شامل می‌شود افزود:

« یکی از ابزارهای مورد استفاده در توسعه استفاده از ارزهای ملی کشورها در تجارت دوجانبه استفاده از پیمان‌های پولی است. متأسفانه در سال‌های اخیر به دنبال تحریم‌های ناعادلانه حجم معاملات جمهوری اسلامی ایران با سایر اعضا کاهش یافته است ولی ما بر این باوریم که با تلاش‌های صورت گرفته در یک سال اخیر، این اتحادیه می‌تواند پویایی خود را دوباره به دست آورده و تمامی اعضا از جمله ایران از این بستر به نحو احسن در توسعه روابط تجاری و بانکی بهره لازم را ببرند.»
شایان ذکر است اتحادیه پایاپای آسیا در سال ۱۹۷۴ تشکیل شده و اجلاس هیئت مدیره این اتحادیه به صورت دوره ای هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.  

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان