ایران غرامت هواپیمای اوکراین را از صندوق توسعه ملی پرداخت می کند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 12 شهريور 1403 - 21:01

ایران غرامت هواپیمای اوکراین را از صندوق توسعه ملی پرداخت می کند

شماره: 11907
Aa Aa

پرداخت غرامت هواپیمای اوکراین باید از طریق بیمه‌‎ها انجام شود اما چون بیمه‌ها توان پرداخت ندارند احتمالا تصمیم گرفته شده که از این محل پرداخت شود.

رشد ۵۳ درصدی برداشت از صندوق توسعه ملی؛
ایران غرامت هواپیمای اوکراین را از صندوق توسعه ملی پرداخت می کند

برداشت از صندوق توسعه ملی ایران در بودجه سال آینده ۵۳ درصد رشد داشته و ردیف‌های جدیدی به برداشت از صندوق اضافه شده که صرفا اعتبارات هزینه‌ای به شمار می‌رود و بازگشتی برای آن در کار نیست. یکی از این ردیف‌های جدید، پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

به گزارش اسپادانا خبر، هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «شرق» اظهار کرد:

پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی که تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده اعتبارات هزینه‌ای است و مسلما نمی‎تواند در قالب وام باشد. پرداخت این غرامت باید به‌صورت ارزی باشد و از آنجا که منابع ارزی کشور محدود شده است چاره‌ای جز این نداریم که چنین هزینه‌ای را از اعتبارات صندوق تأمین کنیم.

همت قلی‌زاده، کارشناس بودجه ه می‌گوید:

مدت‌هاست که بودجه صندوق توسعه ملی منحرف شده و معلوم نیست چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند. قاعدتا پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی باید از طریق بیمه‌‎ها انجام شود اما چون بیمه‌ها توان پرداخت ندارند احتمالا تصمیم گرفته شده است که از این محل پرداخت شود.

این کارشناس بودجه هزینه‌کرد از محل اعتبارات صندوق برای غرامت هواپیما را تأکید می‌کند و می گوید:

این بودجه باید از طریق بیمه پرداخت شود اما علاوه بر اینکه این مبالغ باید به‌صورت ارزی پرداخت شود، احتمالا بیمه‌های ما قادر به پرداخت این حجم از غرامت نیستند. دولت باید برای حوادث پیش‌بینی‌نشده هزینه بیمه در نظر بگیرد. درست‌ترین روش پرداخت از طریق بیمه است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان