زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 8 تير 1403 - 5:28

زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم

شماره: 25612
Aa Aa

او می گوید راه رفته را تکرار نمی‌کنیم. شورای نگهبان نمی‌تواند برای ما کاندیدا تعیین کند. مگر می‌شود یک جریان سیاسی بخواهد مشارکت فعال داشته باشد اما نتواند کاندیداهای‌اش را معرفی کند؟

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران؛
زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم

رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست «جبهه اصلاحات ایران» با دستورکار کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گف:

«تاکید جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تاکید بر انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی و اثربخش است.»

بدرالسادات مفیدی، دبیر جبهه اصلاحات ایران در این نشست گفت:

«روز گذشته «جمعه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۳»، مجمع عمومی جبهه اصلاحات جلسه‌ای برگزار کرد تا تصمیم نیمه نهایی در مورد کاندیداها را اتخاذ کند. با رای دوسوم اعضا، کاندیداها مشخص شدند تا در ادامه رای به حضور یک نفر داده شود. این نشست برای تبیین کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات پیش‌رو برگزار شده‌ است.»

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران نیز گفت:

«در هر انتخابات بنا بر اقتضائات، ظرفیت جامعه و اصلاحات ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم. در ۱۴۰۰ جبهه اصلاحات اعلام کرد که کاندیدایی ندارد. در جریان انتخابات مجلس نیز اعلام کردیم که با توجه به محدود شدن انتخابات مردم، ما کاندیدایی نداریم. در این انتخابات در شرایط ویژه قرار گرفتیم. درگذشت رئیسی ما را در این شرایط قرار داد. ما برای ۱۴۰۴ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کردیم. جلسات فشرده و‌ متعددی در این موقعیت داشتیم. جلسه روز گذشته ۸ ساعت طول کشید و برنامه‌های آنها را شنیدیم. شاید سؤال شما این باشد که چرا جبهه اصلاحات اعلام کرد که کاندیدا ندارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری این راهبرد تغییر کرد. تاکید ما در این انتخابات هم بر انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی و اثربخش است. ما می‌گوییم مشارکت مشروط. سازوکاری که جبهه داشت برای این‌که قبل از اعلام صلاحیت‌ها نامزدها را معرفی کند ترجمه همین مشارکت مشروط است. مگر می‌شود یک جریان سیاسی بخواهد مشارکت فعال داشته باشد اما نتواند کاندیداهای‌اش را معرفی کند؟»

آذر منصوری گفت:

ما در انتخابات ۹۲ و ۹۶ با شرایط حداقلی تلاش کردیم مشارکت حداکثری رخ دهد. تجربه در این دو د‌وره داشتیم و آورده‌ای که برای جریان اصلاحات داشته ما را به این مسیر انداخته که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم. در میثاق‌نامه جبهه اصلاحات تاکید شده که کاندیدای نهایی باید بر اساس این میثاق‌نامه عمل کند. با توجه به عملکرد دولت و اثربخشی این نهاد و سپری شدن دوره اعتراضات مهسا و ناامیدی از جریان‌های بیرونی و شیفت نگاه به سمت داخل به این خروجی رسیدیم که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنیم. جامعه امروز به دنبال نیروی داخلی است تا  بتواند تغییر ایجاد کند البته ما در این فرصت امکان پایش فراگیر نداشتی تا بفهمیم مردم چقدر به کنشگری در انتخابات تمایل دارند اما با توجه به نظرخواهی‌ای که از بدنه احزاب عضو جبهه اصلاحات و نخبگان اصلاحات داشتیم برداشت این بود که در این انتخابات حضور پیدا کنیم. یک جریان سیاسی نمی‌تواند معطل بماند که مشارکت خود به خو افزایش یابد. هم حاکمیت باید زمینه با فراهم کند و هم ما باید از طریق داشتن کاندیدا در این حوزه عاملیت داشته باشیم.»

رئیس جبهه اصلاحات ادامه داد:

«در سطح جامعه نمی‌توان با قاطعیت گفت که نگاه مردم نسبت به حضور در انتخابات تغییر کرده اما ما باید خودمان نظرسنجی مستقلی داشته باشیم. در شرایط موجود اتفاق نظر کامل داریم که تنها شرط حضور داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب است. ما در جبهه اصلاحات در مورد آقای لاریجانی صحبتی نکرده‌ایم. امنیت ملی کشور بستگی به کاهش شکاف میان ملت و حاکمیت دارد و به میزانی که افزایش پیدا کند باید نگران منافع ملی باشیم. آیا تحلیل متفاوتی از رفتار انتخاباتی حکمرانی یا نگاه مردم داریم؟ آیا انتخابات رقابتی، عادلانه و اثربخش است؟ این دو سطح تحلیل در تصمیم ما مؤثر است. ما هنوز در رفتار انتخاباتی حاکمیت هیچ نشانه‌ای از تفاوت و تغییر نسبت به ۱۴۰۰ ندیده‌ایم. هرقدر دایره انتخاب را محدودتر کنیم امکان استفاده از سرمایه‌های کشور را محدود می‌کنیم.»

آذر منصوری تصریح کرد:

«حاکمیت بعد از انتخابات ۱۳۹۸ روند یک‌دستی را ادامه داد. شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که چقدر مردم از این وضعیت رضایت دارند. هر نیرویی در کشور به دنبال رسیدن به اهدافش از مسیر قانونی و غیرخشونت‌آمیز است. ظرفیت انتخابات یکی از همین مسیرهاست. به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات وجود داشته باشد می‌تواند جامعه را با خود همراه کند. راه رفته را تکرار نمی‌کنیم. زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. شورای نگهبان نمی‌تواند برای ما کاندیدا تعیین کند. کاندیداهای ما کاندیداهایی هستند که نشانگر عزم ما برای ورود و مشارکت فعال در انتخابات باشند. این گوی و این میدان در اختیار شورای نگهبان. برنامه آماده‌ای را برای سال ۱۴۰۰ داشتیم که عنوان آن «جامعه قدرتمند دولت توانمند» بود. طبعا هر کاندیدایی که وارد انتخابات ۱۴۰۳ بشود این برنامه را مدنظر قرار خواهد داد. توجه ویژه‌ای به توسعه فرهنگی داریم. تنها در صورت تحقق توسعه پایدار می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که جامعه ایران رنگ عدالت را خواهد دید.»

او گفت: «

کاندیداهای جبهه اصلاحات بر اساس یک سازوکار انتخاب شده‌اند. کاندیداهای قطعی ما این سه نفر هستند. وقتی از مشارکت مشروط صحبت می‌کنیم یعنی جبهه اصلاحات می‌خواهد با نامزد اصلاح‌‌طلب وارد انتخابات شود. در انتخاب کاندیدای نهایی معیار ما رای‌آوری است. کاندیداهای جبهه اصلاحات باید تمایلشان را اعلام می‌کردند و برنامه‌های جبهه را می‌پذیرفتند.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان