نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل نگاه واقعی و جهانی است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 13 تير 1403 - 11:05

نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل نگاه واقعی و جهانی است

شماره: 16216
Aa Aa

سید ابراهیم رئیسی گفته باید با کمک حوزه‌های علمیه راه‌کارهایی برای حل آسیب های اجتماعی ارائه شود؛ فقه ما غنی است و برای مسائل روز پاسخ دارد.

نقاط قوت دولت را با عملیات روانی نقاط ضعف جلوه می‌دهند؛
نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل نگاه واقعی و جهانی است

سید ابراهیم رئیسی در سفر استانی به قم و در دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی این استان گفت:

سازوکاری را طراحی می‌کنیم که بتوان از طریق آن از نظرات و تجربیات اهالی فرهنگ و جهادگران عرصه‌های اجتماعی استفاده کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او افزود:

ماموریت دولت، ایجاد تحول با محوریت اجرای عدالت در جامعه است و مسیر تحول با استفاده از ظرفیت‌های کشور به خوبی طی خواهد شد. در جایی که اخلاص، برنامه و حضور مردم باشد کارها به خوبی انجام خواهد شد. در چهار دهه گذشته اقدامات مهمی برای پیشرفت کشور انجام شده اما عقب ماندگی‌هایی هم وجود دارد که باید جبران شود. کار سلیقه‌ای دوام ندارد و برای عبور از کار سلیقه‌ای باید توجه جدی به نقش حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم شود زیرا نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل نگاه واقعی و جهانی است و نگاه عالمان و فقیهان حوزه علمیه می‌تواند نسخه‌های ارزشمندی برای دولت ایجاد کند.

رئیسی با اشاره به برخی نظرات مطرح شده درباره بانکداری اسلامی، زنان و خانواده و آسیب‌های اجتماعی گفت:

بسیاری از این نظرات ارزشمند هستند که باید با کمک مردم اجرایی و عملیاتی شود.

رئیسی، مسائل زنان و خانواده را جزو اولویت‌های دولت دانست و گفت:

آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌ای است که باید با کمک حوزه‌های علمیه راه‌کارهایی برای حل آنها ارائه شود زیرا فقه ما غنی است و برای مسائل روز پاسخ دارد و ما دفتر دولت در حوزه علمیه قم را فعال خواهیم کرد.

رئیسی درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت هم گفت:

ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت:

متأسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال در حالی که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان نقطه منفی معرفی کنند. دشمنان می‌خواهند ادراکی ایجاد کنند که امکان حل مشکلات کشور وجود ندارد اما حتما می‌توان مشکلات را حل کرد.

  •  

او در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و جمعی از اقشار مختلف استان قم نیز بیان کرد:

امروز روز بصیرت و میثاق با ولایت است و باید از زمان شناسی مردم عزیز ایران تقدیر کرد. برای وجود چنین مردم دوست شناس و دشمن شناسی باید از خداوند متعال سپاس گزاری کرد. امروزه بیش از هر زمانی نیازمند بصیرت هستیم که می تواند راه را روشن کند و باید بصیرت در دین را کسب کرد.

 

12

وی با بیان اینکه خون شهدا از جامعه جهل زدایی می کند گفت:

امروزه با جاهلیت مدرن که دارای ثروت، علم و قدرت رسانه همراه است مواجهیم. وجود ۶ هزار شهید قم به تناسب جمعیت نشانه صدق قمی ها است و قم نماد بصیرت آفرینی برای منطقه و جهان اسلام است و جهان نیز قم را با همین عنوان میشناسند. خدمت به قم خدمت به نظام است و این جایگاه نه تنها در ایران بلکه در جهان به عنوان بزرگ‌ترین حوزه اسلام در دنیا مشهود است. قم شهری است که هم در حوزه علمی و هم در حوزه تربیت نیروی کارآمد در جهان اسلام است. دولت نسبت به قم مسئولیت سنگینی حس می کند و باید این وظیفه را به درستی انجام دهد. همواره نیازمند استفاده از پیشنهادات فرهیختگان قمی برای پیشبرد اهداف دولت هستیم.

او بیان کرد:

امسال سال رفع موانع و پشتیبانی از تولید است و دولت باید به این وظیفه پایند باشد و از قمی ها تقاضا داریم که مجدانه در این عرصه حضور یابند و دولت نیز آنها را همراهی کند. بازار باید احساس ثبات کند و بی ثباتی برای تولید کننده بسیار خطرناک است و فعالیت اقتصادی را باید با ثبات اقتصادی حمایت کرد. دریافت سود بیش از میزان مقرر در شورای پول و اعتبار مجاز نیست.

رئیسی با بیان اینکه در هر عرصه ای که مردم آمدند موفق شدیم اظهار کرد:

یکی از مسائل مهم مردمی سازی حکمرانی در کشور است و با مشارکت مردم بسیاری از مسائل را حل خواهیم کرد. باید زمینه ی حضور مردم در بخش های تولیدی فراهم شود.

رئیسی نقش معلمان در تربیت آینده سازان را مهم برشمرد و نسبت به حفظ منزلت معلمان و توجه به مطالبات آنان تاکید ورزید.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حل آسیب های اجتماعی گفت:

تمام مسئولین مرتبط برای حل این مشکلات باید پای کار بیایند. دولت امروز متعلق به همه ی جمهور است و مردم نظاره گر نباشند و با نگاه ملی به کمک دولت بیایند. ظرفیت و امکانات در کشور کم نیست و افزایش بهره وری تمام مشکلات را حل خواهد کرد. اگر هزینه ها در کشور کاهش یابد و درآمد ها افزایش یابد شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود و به رشد ۸ درصدی می رسیم.

رئیسی جمهور به دلایل مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر ها اشاره کرد و عنوان کرد:

خرید محصولات کشاورزی کشاورزان باید تضمین شود و تسهیلات و تضمین خرید محصول به آنها داده شود. باید کاری کنیم تا فعالیت کشاورزی برای کشاورزان به صرفه باشد.

رئیسی با تاکید بر تقویت ارتباط دانشگاه با تمام حوزه ها گفت:

باید اقتصاد علمی شود.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم نیز گفت:

امروز آمریکایی‌ها از همیشه ضعیف‌تر هستند. در منطقه هم دست برتر و ابتکار عمل با نیروهای حزب الله و مجاهدین و از جمله فلسطینیان است. اینها پیروزی‌های بزرگی است که در منطقه به وجود آمده است. شهدا، امنیت منطقه را تضمین کردند و راحتی ما به برکت خون شهدا است اما دشمنان دست بردار نیستند و داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کردند.

 

35
او با اشاره به تحولات افغانستان تاکید کرد: امنیت افغانستان امنیت جمهوری اسلامی و ناامنی در آنجا ناامنی در ایران است. علاوه بر روابط همسایگی، خویشاوندی و تاریخی، سرگذشت ایران و افغانستان با همدیگر گره خورده است. رنج مردم افغانستان در این سه دهه گذشته رنج همه ما است. همه تلاش ما این است که دولتی در افغانستان سرکار بیاید که مردم این کشور احساس کنند این دولت برای همه گروه‌های افغانستانی و اقوام این کشور است و برای مردم این کشور آرامش فراهم کند. قریب ۴ میلیون مردم افغانستان که برادران و خواهران ما هستند در ایران زندگی می‌کنند؛ زندگی ایرانیان و افغانستانی‌ها طوری با هم عجین شده که قابل تمایز نیست.
رئیسی با اشاره به مجاهدت نیروهای حیدریون، زینبیون و فاطمیون در منطقه تصریح کرد:

این مجاهدت‌ها حرکت ماندگاری در دفاع از منطقه و ارزشهای اسلامی در مقابل جریان تکفیری بود. مبارزه با جریان تکفیری همیشه در خاطره مردم منطقه ماندگار است که به دور از گویش، خاک و دولت‌ها صورت گرفت. یک گروهک که دست ساخته آمریکا بودند آمدند تمام منطقه را به هم بریزند و الان هم تهدید بزرگی در افغانستان هستند. ایستادگی مردانه جوانان برومند، مسلمان، معتقد و پایبند مبانی باعث شد منطقه امن شود.
او با اشاره به فتنه داعش در منطقه اظهار داشت:

وقتی گروه های مقاومت از جمله حیدریون، زینبیون و فاطمیون با داعش مبارزه می‌کردند خیلی‌ها اصلا این گروهک را به خوبی نمی‌شناختند. کار داعش مسلمانی نبود زیرا مسلمان سر نمی‌برد و کودک نمی‌کشد. رهبر انقلاب به خوبی تشخیص دادند و همان اول فرمودند که جنس کار داعش صهیونیستی است. در ابتدا خیلی‌ها این تشخیص را درک نکرده بودند اما به مرور مشخص شد که این کار، دست ساخته صهیونیست‌ها است و آنها داعش را مامور کردند اقدامات نیابتی انجام دهند و منطقه را به هم بریزند. همین جریان الان هم نمی‌خواهد صلح و آرامش در افغانستان شکل گیرد و مسجد مسلمانان را منفجر می‌کنند و آنها را به خاک و خون می‌کشند. جنس این کارها صهیونیستی است. قدر کار حاج قاسم و مدافعان حرم و بچه هایی که در مقابل صدامیان ایستادند روز به روز روشن‌تر می‌شود. آن روزی که خیلی‌ها خوابشان برده بود آنها مردانه ایستادند و کار ماندگاری انجام دادند.

  •  

او در دومین روز از سفر استانی خود به قم و در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی‌ بیان اینکه گرانی و تورم به زودی متوقف می‌شود گفت:

گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده و براساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.

 

25

وی از عزم دولت برای کنترل و مهار کرونا خبر داد و گفت:

دولت سیزدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که روزانه 700 نفر فوتی داشتیم اما با اقدامات صورت گرفته این روند به خوبی مهار شده است. با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور وضعیت مطلوبی نسبت به دیگر کشور‌ها داریم و آمار فوتی‌ها به مراتب کم شده است.

 

 

 

  •  

آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار با ابراهیم رئیسی گفت:

مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است. باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند. خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ». روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است. انسان همانند حیوان نیست که صرفا به دنبال سیر کردن شکم خود باشد. خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد. مسئولان باید همت بلند داشته باشند. فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید. در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.

 

12

او افزود:

 ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم. ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم. این معنای استقلال است.

در این دیدار رئیسی نیز گزارشی از اقدامات دولت به ویژه در بخش های اقتصادی و نیز اقدامات صورت گرفته در سفر استانی به شهر قم ارائه کرد و افزود:

شرایط تامین کالاهای اساسی و میزان ذخایر آن را قابل قبول است. بنای دولت این است که در حوزه اقتصاد دست به اعمال سیاست‌های تورم‌زا نزند. امروز براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم سیر نزولی پیدا کرده است و تلاش دولت این است که در مسیر تداوم آن حرکت کند. دولت تعامل با دنیا و همسایگان را با جدیت آغاز کرده و صادرات ایران به برخی کشورهای همسایه طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد اطمینان دارم که می‌توانیم شرایط را به نفع مردم تغییر دهیم.

 

 

  •  

رئیس جمهور ایران در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی نیز گفت:

 

321

 

 یک عقب ماندگی در حل مسائل اجتماعی وجود دارد و آسیب‌های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد.

او ادامه داد:

در حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین دشمنان می‌خواستند کشور را به آشوب بکشند اما با اعتماد مردم به دولت در کوتاه‌ترین زمان این مشکل حل شد.

 

 

 

  •  

رئیس جمهور ایران در دومین روز سفر خود به قم با آیت الله صافی گلپایگانی نیز دیدار و گفتگو کرد.

 

214

این مرجع تقلید گفت:

امر ریاست جمهوری بسیار سنگین و مشکل است. امیدوارم بتوانید با فضل خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام، به بهترین وجه ممکن، کشور را مدیریت نمایید و بر مشکلات فائق آیید که در این صورت برای شما مایه افتخار و موجب نیل به ثواب بسیار است. سعی کنید بنا به دستور آیه شریفه “اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم” مدیرانی صالح که حافظ منافع مردم و دانا و آگاه و دلسوز باشند انتخاب نمایید تا بتوانند به مردم شریف به نحو احسن خدمت نمایند. اگر کارها بر اساس عقلانیت و تدبیر انجام شود حتماً در امور پیشرفت خواهید کرد و زودتر به نتیجه خواهید رسید. باید با حفظ عزّت و اقتدار با جهان در ارتباط بود و این دولت باید پیام صلح و دوستی را به جهانیان ابلاغ نماید. ان‌شاء الله با اقدامات سریع، دغدغه ها و نگرانی مردم را در رابطه با گرانی ها بر طرف نمایید و بحث معیشت مردم را در اولویت کارها قرار دهید.

  •  

سید ابراهیم رییسی در نشست خبری با اصحاب رسانه نیز اظهار کرد:

در استان قم زمینه گردشگری زیارتی وجود دارد ولی این اقدامات کافی نیست. این مهم به ایجاد اشتغال کمک می کند و این استان فرهنگی است و موسسات فعال فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه و حوزه علمیه فعال باشند تا شاهد آثار فرهنگی در سایر استان ها باشیم.

او بیان کرد:  

 

354

دولت تلاش می کند بورس برای سهامداران از وضعیت متفاوتی برخوردار شود و بسیاری از مردم در این کشور دغدغه بورس را دارند که باید این مساله به شکل صحیحی حل شود. دولت تلاش کرده خلق نقدینگی به حداقل ممکن برسد. تلاش می کنیم که نقدینگی به سمت تولید برود. گزارشات بانک مرکزی نیز به رسانه هااعلام شده و آن نیز ایجاد روند نزولی تورم است. این سیر نزولی آغازشده و در آینده نیز انتظار کاهش تورم را داریم. فعال شدن سامانه بازرگام موجب شده تا بسیاری از کالاها با قیمت دولت توزیع شود و همین مسئله در کنترل بازار نقش داشته است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در سفر به استان قم و در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت:

در شرایط خاصی دولت را تحویل گرفتیم بطوریکه حتی برای پرداخت حقوق مرداد کارکنان دولت با مشکل روبرو بودیم اما در این مدت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوقها پرداخت شده است. با انجام واکسیناسیون گسترده شمار فوتی ها اکنون ۲ رقمی شده، کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده و فروش نفت هم افزایش یافته است. به لطف خداوند در بازار کالا کم نداریم و برای کنترل قیمت ها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است

رئیس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در کشور یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم اعلام کرد و تصریح کرد:

تنها بخش دولت که اجازه کلنگ‌زنی دارد وزارت راه و شهرسازی است که باید طرح ملی مسکن را طبق قانون اجرایی کند.

رئیسی در مورد شایعه افزایش نرخ بنزین گفت:

ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می شود تا اثار مثبت و منفی انرا دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان