در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 23 مرداد 1403 - 16:58

در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم

شماره: 26077
Aa Aa

امروز ما گرفتاریم. یک دفعه می آیند می‌گویند فلان وزارتخانه را بدهیم به یک جوان ۳۰ ساله اما اگر وزیری در زمینه‌ای بگوید من نمی‌دانم وااسلاما به هوا می‌رود.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران؛
در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم تودیع و معارفه دهقانی فیروزآبادی و حسین افشین معاونان پیشین و جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار کرد:

امروز به جایی رسیده ایم که در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، وی تاکید کرد:

رئیس جمهور همه جا وقتی یک مسئولی گزارش می دهد می گوید هدف چیست؟ یعنی ما امروز از شما هدف ۴ ساله می خواهیم.

او با بیان این‌که «تعهدات ملی ما یکی دیگر از مزیت‌های ماست» گفت:

سند چشم‌انداز در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و حتما باید جبران شود. یادمان باشد  ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است. ما در این فضای رقباتی می خواهیم پیشتاز باشیم.

وی افزود:

امروز تب هوش مصنوعی و کوانتوم خیلی بالا گرفته است. این دو فناوری جزو راهبردهای اصلی ماست. واقعیت این است که در ۴ دهه گذشته به دلیل عدم حاکمیت علم بر نهادها و سیستم های اداره کشور ما منبع افزایش هزینه برای کشور بودیم.

او گفت:

بنیاد ملی نخبگان کارهای ارزشمندی کرده و از افتخارات من این است که عضو هیأت امنای این بنیاد بوده‌ام ولی فلسفه تشکیل این بنیاد حمایت از نخبگان نبود البته حمایت از نخبگان کار خوبی است ولی کم زحمت‌ترین کار این است که بیاییم بگوییم ۱۰ نفر اول کنکور را بورسیه می‌کنیم. انگیزه اصلی تشکیل بنیاد ملی نخبگان کشف استعدادها بود و نه فقط در تهران و اصفهان و شهرهای بزرگ بلکه در دورترین نقطه کشور و مثلا در سیستان و بلوچستان که کار بسیار سختی است. الان باید در خیلی از استان‌ها، بنیاد ملی نخبگان حضور داشته باشد و بخش مهمی از بودجه آن صرف امور جاری شود؛ شاید با مکانیزم های دیگری بتوانیم بنیاد را به عنوان ستاد کشف و توانمندسازی استعدادها تبدیل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود:

در زمان تشکیل دولت جدید دو مطالبه به حق مطرح می شود که یکی از آنها عدم مشارکت خانم ها در مدیریت کلان است الان در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور فقط یک مدیر زن داریم. این وضعیت امروز کشور است. یک جوان دانشمند ۳۰ ساله، عملکرد و نشاط و کارآیی اش با من ۷۰ ساله قابل مقایسه نیست. اگر می خواهیم حکمرانی عالمانه و منطقی و خوب داشته باشیم باید سهم خانم ها و جوانان را در حکمرانی و مدیریت میانی بدهیم. امروز ما گرفتاریم. یک دفعه می آیند می‌گویند فلان وزارتخانه را بدهیم به یک جوان ۳۰ ساله؛ نگرانی من این است که این جوان می‌سوزد؛ الگو هم از کشوری می‌گیرند که پشت آن وزیر جوان در آن کشور، یک حزب مقتدر قرار دارد و او منویات حزب را عمل می کند اما در کشور ما انتظار مردم این است که متخصص ترین فرد وزیر بشود اگر وزیری در زمینه‌ای بگوید من مطلع نیستم و نمی‌دانم و اجازه بدهید سؤال کنم تا پاسخ بدهم، دیگر وااسلاما به هوا می‌رود لذا باید وزیر متخصص باشد.ما توانمندسازی نکرده‌ایم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان