فاطمی امین، وزیر صمت ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت:
در سال ۱۴۰۰ کل تجارت کشور به جز نفت نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است و در ۴ ماه اول امسال ۲۱ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشتهایم.
به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:
خوشبختانه زبر ساختهای صادرات فراهم شده و ما ۱۸ مرکز تجاری در کشورهای خارجی ایجاد کردهایم. سال گذشته صادرات به عمان ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. همچنین ۳۵ درصد افزایش صادرات به روسیه داشتهایم. صادرات به آفریقا در سال قبل ۱۰۰ درصد و در سه ماه اول امسال ۳۳ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال ۴۵ هیئت آفریقایی وارد کشور شده است. در ۵ کشور خرده فروشی داشتهایم و به شبکه توزیع ۵ کشور رشد صادرات داشتهایم که پایداری صادرات همراه با افزایش قیمت خواهد بود. در حوزه حمل و نقل ما هم خط مستقیم به قطر و عمان داشتهایم. به سمت صادرات کالای پیشرفته و کالای دانش بنیان حرکت میکنیم. پهپاد و تجهیزات پزشکی را در حوزه صادرات خود قرار دادهایم.
وزیر صمت گفت:
تولید داخل رو به رشد است. در حوزه فولاد خام در ۴ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۵٫۲ درصد رشد تولید داشتهایم. در مقاطع فولادی و ورق میلگرد ۴٫۹ درصد رشد و در آلومینیوم ۱۵ درصد رشد داشتهایم. صنایع امسال ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته برق بیشتر دریافت کردهاند و قطعی برق منظم و از قبل اطلاع رسانی شده بود و به نوعی کاهش تولید به دلیل برق کمتر بوده است.
وی گفت:
دولت مردمی عمیقا باور دارد که مسائل کشور داخلی است و خودمان باید این مسائل را رفع کنیم. صنعت خودروی ایران چالشهای زیاد و بیماری مزمنی دارد. برای صنعت خودروی ایران یک برنامه ۴ ساله آماده کرده ایم که تا کنون از این برنامه ۸ ماه گذشته است. در دی ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ ها وجود داشت که هم اکنون تعداد آن به ۷ هزار و ۳۰۰ خودرو رسیده است که کاملا مسئله حل شده است. کمبود قطعه ای سی یو یکی از مهمترین دلایل این نقصهای تولید بود که هنوز بخشی از این قطعهها وارد میشود اما همکاری با شرکتهای دانش بنیان تأثیر گذاشته است. ما به ثبات رسیدهایم و تیراژ تولید هم افزایش داشته است. صنعت خودرو به سمت پلتفرمهای مستقیم در حال حرکت است و ۱۰ محصول جدید معرفی شده است.
وزیر صمت افزود:
هم اکنون دیگر خودرو ناقص تولید نمیشود و در حد استاندارد کالا تولید میشود. اینکه در کشور ما خودروی ناقص تولید نمی شود خبر بسیار مهمی است.
او گفت:
این امار وحشتناکی است که ۳۰ درصد قطعات یدکی خودروها یا قاچاق هستند یا تقلبی و این خبر خوشی است که در حال حاضر بیش از ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری خورده است یعنی مشخص است کجا تولید شده و با کدام شرکت توزیع کننده و در کدام فروشگاه عرضه می شود.
وی خودروی اقتصادی را یکی از حلقه های مفقوده در سبد خودروی ایران دانست:
در آئین نامه واردات که اخیرا در هیئت دولت تصویب شد تصمیم بر این است که خودروی اقتصادی وارد شود.