«راهیان‌پیشرفت» در کنار «راهیان نور» راه‌اندازی می شود | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 14:29

«راهیان‌پیشرفت» در کنار «راهیان نور» راه‌اندازی می شود

شماره: 19846
Aa Aa

او گفته دشمن به دنبال هویت زدایی و تهدید باورها و اعتقادات نوجوانان و جوانان ما است و وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد با این توطئه‌ها مقابله کند.

ابراهیم رئیسی در بازدید از وزارت آموزش و پرورش؛
«راهیان‌پیشرفت» در کنار «راهیان نور» راه‌اندازی می شود

رئیس جمهور اسلامی ایران از وزارت آموزش و پرورش خواست تا در کنار «راهیان نور»، «راهیان پیشرفت» را در مدارس راه‌اندازی کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، «سید ابراهیم رئیسی» در نظارت ستادی از وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:

علاوه بر راهیان نور که امر مقدس و مبارکی است و بچه‌ها به سمت جنگ، جبهه، شهادت و ایثار می‌روند راهیان پیشرفت هم راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد:

پارک‌های علم‌ و فناوری بسیار دیدنی و توضیحات استادان حاضر در این پارک‌ها پیرامون علم و فناوری کشور بسیار شنیدنی است. مناسب است که دانش‌آموزان با حضور در دانشگاه‌ها از نزدیک پیشرفت‌ها را ببینند.

سید ابراهیم رئیسی «انسان‌سازی و تربیت نیروهای کارآمد، صالح و دارای مهارت» را ماموریت مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

پرورش انسان‌های صالح از خانه آغاز و در مدرسه قوام می‌یابد. اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه عدالت‌خواه تربیت شوند بعدها خود به عنوان شهروندان اجتماع اولین مجری عدالت خواهند بود.

رئیسی همچنین ر «ضرورت اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، زمان‌بندی دقیق، کارشناسی و قابل نظارت برای اجرای مطلوب سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» تاکید کرد.

او ارتقای کیفیت آموزشی، مردمی‌سازی، عدالت‌محوری و خانواده‌محوری را از ویژگی‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان و بر ضرورت اجرای آن به شکل مدرسه‌محور تاکید کرد.

او «توسعه و ارتقای آموزش و تعلیم و تربیت» را از شاخصه‌های مهم پیشرفت در جهان دانست و با مهم دانستن آمایش سرزمینی در تامین نیازهای نظام تعلیم و تربیت گفت:

در این راستا فعال‌سازی هنرستان‌ها و ایجاد مهارت ارتباط آنها با بخش صنعت و کشاورزی بسیار مؤثر است.

رئیسی ارائه «آموزش‌های مهارتی» در نظام تعلیم و تربیت را بسیار ضروری و مهم دانست:

بخشی از دلایل عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و منابع طبیعی موجود در کشور از جمله در بخش معدن و کشاورزی به دلیل عدم مهارت و دانش به روز است و اگر بخش آموزشی در کنار صنعت، معدن و کشاورزی قرار گیرد یکی از آثار آن رفع مشکلات این حوزه ها و نیز معضل بیکاری در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت نقش «دانشگاه فرهنگیان» در امر تربیت معلم بر ضرورت جذب اساتید و دانشجویان نخبه با خمیرمایه و زمینه معلمی در این مجموعه تاکید کرد.

رئیسی از ضرورت توجه به احداث خوابگاه برای دانشجویان متأهل تربیت معلم تاکید کرد:

تمهید این امکانات برای دانشجویان نه هزینه که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و مفید است.

پیشنهاد راه‌اندازی مراکز مشاوره تربیتی برای دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و همچنین پیشنهاد تاسیس مدارس مردمی با کمک نوآوران تعلیم و تربیت و مشارکت مردم و خیرین و توسعه و تقویت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان پیشنهادهای بعدی او بود.

رئیسی هدف مدارس مردمی را کاهش تصدی گری دولت و اکتفا کردن آن به نقش حمایتی و هدایتگری در آموزش و پرورش دانست:

در این الگو می شود مسئولیت های مهم را به مردم به‌خصوص خانواده ها واگذار کرد.

رئیسی دانش‌آموزان را سرمایه و فرصتی عظیم برای آینده کشور توصیف و خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش گفت:

دانش‌آموزان ما در کنار شور و نشاط جوانانه دارای روحیه پرسشگری هستند و ممکن است درباره موضوعات مختلف گره‌های ذهنی برایشان ایجاد شود که اینجا نقش آموزش و پرورش و به ویژه معلمان و مدیران برای باز کردن این گره‌های ذهنی و پاسخ‌دهی به شبهات آنان بسیار مهم است. دشمن قطعا به دنبال هویت زدایی و تهدید باورها و اعتقادات نوجوانان و جوانان ما است لذا وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد با ایجاد محیط‌های آموزشی زنده و بانشاط و تقویت ارتباط با والدین و خانواده دانش‌آموزان برای مقابله با این توطئه‌ها نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد. مسئولان این وزارتخانه با همکاری والدین و خانواده‌ها اجازه نخواهند داد که دشمن از ظرف مراکز آموزشی ما در راستای اهداف خود استفاده کند بلکه مراکز آموزشی، آینده‌ای روشن و امیدآفرین را برای نسل نوجوان و جوان رقم خواهد زد.

او با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم پس از ۱۱ سال گفت:

برای دولت مردمی اساس کار در اجرای این طرح، ارتقای جایگاه معلمان و افزایش کیفی آموزش در نظام تعلیم و تربیت و ایجاد سرمایه اجتماعی برای کشور بوده است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی همچنین در تماس تلفنی «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان با بیان اینکه شاهد بالاترین سطح از اعتماد و مشارکت دو کشور در عرصه سیاسی هستیم روابط تهران و مسقط را در عرصه‌های مختلف رو به رشد ارزیابی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به عزم مصمم جمهوری اسلامی ایران برای تنوع و عمق بخشیدن به روابط خود با عمان اظهار امیدواری کرد که روند تعاملات و تبادلات ایران و عمان، همانند یکسال گذشته رو به رشد باشد.

رئیسی با اشاره به محاسبه غلط آمریکا در حمایت و تشدید آشوب‌ها اظهار داشت:

آمریکا به غلط تصور می‌کرد تحریم‌های آنها ملت ایران را متوقف خواهد کرد اما وقتی دیدند ملت ایران در برابر تحریم‌ها نه تنها متوقف نشد، بلکه به رشد و پیشرفت خود ادامه داد به فتنه‌انگیزی علیه جمهوری اسلامی ایران روی آوردند. ملت ایران در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا منفعل نخواهد بود و ابتکار عمل را در دست دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان