ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 4:00

ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شود

شماره: 24134
Aa Aa

او گفته شش میلیارد دلار ایران در قطر به هیچ عنوان مسدود نیست و وضعیت و روند ورود شش میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است.

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
ارزهای محلی جایگزین دلار و یورو می‌شود

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی در پاسخ به بلوکه شدن شش میلیارد دلار از پول‌های ایران در قطر گفت:

پول‌های ایران به هیچ عنوان مسدود نیست و وضعیت و روند ورود شش میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی همچنین در سخنرانی خود در مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور گفت:

این اولین بار است که در ایران اوراق مرابحه ارزی عرضه می‌شود و ان‌شاءالله این روند برای تامین مالی تولید و رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت. سیاست ما برای اقتصاد سیاست تثبیت است که مبنای نظری دارد و در سه بخش ارز، پول و بودجه تعریف می‌شود. ️ابزار اصلی ما برای پیشبرد اهداف ارزی کشور مرکز مبادله است که به‌زودی آثار مثبت و فزاینده این مرکز را در اقتصاد ایران خواهید دید.

ف️رزین اظهار کرد:

ابزار سوآپ را شروع کردیم و اگر امروز می‌بینید که در تامین درهم مشکلی نداریم و حتی عرضه بیشتر از تقاضاست به‌دلیل سوآپ است. ابزار بعدی، فوروارد یا سَلَف است تا نرخ ارز را برای مدتی معین ثبات ببخشیم تا پوشش ریسک برای بازرگانان ایجاد شود.

او گفت: 

از صندوق تثبیت نیز برای پوشش بیمه‌ای استفاده خواهیم کرد. پیش‌از این حساب ذخیره ارزی را داشتیم تا تثبیت بودجه دولت ایجاد شود اما اکنون با صندوق تثبیت ریسک‌های آتی نرخ ارز را برای بخش خصوصی پوشش خواهیم داد. به بیان ساده ریسک نوسانات نرخ ارز را با ابزارهای ارزی پوشش خواهیم داد.

وی تاکید کرد:

ارزهای محلی را جایگزین دلار و یورو خواهیم کرد که نمونه آن ارز اربعین بود و رضایت بالای مردم را به همراه داشت. در این میان به دنبال جایگزینی ارزهای محلی در تعامل با همسایگان از جمله عراق، ترکیه و سوریه هستیم.

فرزین گفت: 

به بازار طلا نیز باید توجه کنیم چرا که در بازاز ارز اثرگذار است و سایر کشورها نیز مثل روسیه این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:

خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به تجار، فعالان اقتصادی و مردم آسیب می‌زند بنابراین تلاش می‌کنیم با استفاده از نهادسازی و ابزارسازی و نه دستور،نرخ ارز را کنترل کنیم. انتظارات تورمی نیز در نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی بسیار اثرگذار است که به لطف خدا اثر انتظارات تورمی با اقدامات دولت و بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است.

ف️رزین اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۶ درصد رسیده و به سمت هدف‌گذاری ۲۵ درصدی حرکت می‌کنیم.

و️ی تاکید کرد:

تلاش می‌کنیم با تداوم ثبات اقتصادی به سمت کنترل تورم به نرخ‌های پایین حرکت کنیم و با اجرای سیاست تثبیت شاخص تورم تولید کننده در آبان ماه به کمتر از یک و در بخش صنعت به صفر رسیده است که با تاخیر بر تورم مصرف کننده تاثیر خواهد گذاشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان