بر تأمین آزادی‌های مشروع تاکید داریم | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 5:34

بر تأمین آزادی‌های مشروع تاکید داریم

شماره: 20178
Aa Aa

ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد| رسانه‌ها باید بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی برسند.

محدوده انتقاد چیست و انتقاد سازنده کدام است؟
بر تأمین آزادی‌های مشروع تاکید داریم

محسنی اژه‌ای در سخنانی در نشست با اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات اظهار کرد:

با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور می‌توانیم راه تحریف‌ها، کج‌فهمی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و تحلیل‌های ناصواب را مسدود کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفت:

حوادث ناگوار اگر چه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند اما می‌توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب‌شناسی‌های تخصصی ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف‌ها و خلل‌ها را مرتفع کرد.

او فلسفه عضویت نمایندگان قوا و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات را چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقوله‌ها در ابعاد مختلف دانست.

وی با اشاره به تحولات و تطوراتی که عرصه رسانه در ابعاد نرم افزاری و سخت‌افزاری طی سال‌های اخیر تجربه کرده گفت:

با عنایت به جمیع تحولات عرصه رسانه از جمله ظهور پدیده‌هایی نظیر انسان – رسانه و سایر دگرگونی‌ها در این عرصه حتماً ممکن است نیاز به اصلاح و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه در کشور با در نظرگرفتن نظر نخبگان رسانه و کارشناسان وجود داشته باشد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مبحث «اقتصاد رسانه» اظهار کرد: 

باید سازوکارها و روال‌هایی تعبیه و تهیه شود که رسانه‌های ما بتوانند بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی و اقتصادی برسند و دارای درآمد روشن و شفاف باشند.

او همچنین بر ضرورت تبیین «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفت‌وگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش‌های اولیه فساد و مواجهه با پخش‌کننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی این موارد تاکید کرد.

وی بیان داشت:

همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است. آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می‌شود همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه‌هایی در این خصوص وظیفه فرهنگ سازی را دارند؟ امروز همگان از ضرورت انجام گفت‌وگو و مفاهمه سخن می‌گویند. تاکید ما نیز بر انجام گفت‌وگو با منتقدان و معترضان است اما مبانی این گفت‌وگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفتگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزش‌ها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفت‌وگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟

محسنی اژه‌ای با تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» به‌ویژه در حوزه جرایم مطبوعاتی و رسانه‌ای گفت:

شما اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهاداتی دارید تا به گونه‌ای تمهید شود که مجازات در حوزه جرایم رسانه‌ای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ شده در این راستا القا تبعیض در سطح جامعه نکند؟

وی گفت:

 ما بر تأمین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم. بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان