حضور شوراها و بروز مشكلات عديده! | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 11 خرداد 1403 - 20:08

حضور شوراها و بروز مشكلات عديده!

شماره: 23145
Aa Aa

متاسفانه شوراهاى شهر و روستا پس از گذشت بيست و پنج سال از تولد به محيطى جهت جدال شخصيتى و طايفه اى براى كسب قدرت چهار ساله و حل و رفع مشكلات شخصى و خانوادگى كانديداها تبديل و از انتظارات رهبری عزیز کشورمان دور شده است.

شوراها، بودن يا نبودن؛
حضور شوراها و بروز مشكلات عديده!

اسپادانا خبر| سيدفريور موسوى

 

شروع به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا از روز ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام امام خمينى( ره ) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر جمهورى اسلامى ايران آغاز گردید و ديرى نپائيد كه این نهاد مردمی با انجام فعالیت‌های گسترده و مؤثر در کل کشورآغاز بكار كرد.

انتخابات شورای شهر و روستا تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار ميگردد اما اينك و پس از گذشت بيست و پنج سال از دوره اول و تولد شوراهاى شهر و روستا آنچه كه رهبرى عزيز كشورمان از اهداف تشكيل آن انتظار داشت متأسفانه چند سالى است كه از خط و سير تبيين شده اش دور شده است و بعضا" به محيطى جهت جدال شخصيتى و طايفه اى براى كسب قدرت چهار ساله و حل و رفع مشكلات شخصى و خانوادگى كانديداها تبديل شده است! اما از همه مهم تر و در دو دوره اخير بازداشت بسيارى از روساى شوراها بهمراه برخى از اعضاى آن و بعضا" كارمندان شهردارى ها بخاطر تخلف هاى فراوان مالى و اختلاس هاى آنچنانى را شاهد بوده ايم كه نه تنها كليت انتخابات شورا ها را زير سئوال برده بلكه نگاه اكثر مردم را به شورا ها بد بين كرده و حضور در انتخابات آتى شورا ها را از سوى قشر وسيعى از مردم كم رنگ كرده است! قدرت نمايى، درگيرى اعضا با يكديگر و باند بازى و جناح بندى در اغلب شوراهاى شهرى و روستايى كه البته در شوراهاى شهرى بيشتر به چشم ميخورد مردم مستاصل را از حل معضلات شهرى و روستايى شان روى گردان كرده است بدان گونه كه كمتر كسى براى حل مشكلات شهرى، روستايى و كلا" مراجعه به شورا زحمت حضور را به خود ميدهد.

با نگاهى كوتاه به تيتر هاى خبرى همين پنج ماه گذشته سال جارى به دستگيرى هاى مستمر و مختلف و پراكندگى جغرافيايى روسا، كاركنان و اعضاى شورا ها برخورد مى كنيم كه به دليل عدم نظارت كامل بر عملكرد على الخصوص امور مالى شوراها اينگونه بازداشت ها را بهمراه داشته و خواهد داشت!

يكى از اصلى ترين يا بهتر بگوئيم مهم ترين كار شوراها، انتخاب شهردار و نظارت بر عملكرد شهردار و هزينه كرد نفر انتخابى خود شوراهاست كه متأسفانه در اغلب شهرها همان شهردار توسط منتخبينش و در اكثر مواقع به ناحق و همسو نبودن در بعضا" فاكتور سازى ها و جعل مدارك ( طبق داده هاى سازمان نظارت و بازرسى شهردارى ها ) عزل ميگردد كه نشان از عدم شناخت كافى و وافى از انتخاب شورايى ايشان داده و يا پر واضح تر اينكه شهردار با خواسته ناحق و غير قانونى برخى از شورايى ها بر نمى تابد!

بهر حال هر آنچه كه هست اغلب شهرداران دست پاك و مظلوم متأسفانه قربانى خواسته هاى اكثرا" مالى شورايى ها نشده و بركنار مى گردند! اينگونه كه از شواهد امر بر مى آيد و در اخبارها مى شنويم و مى خوانيم شورا ها كه ميبايستى براى شهر و روستاى خود مثمر ثمر باشند بيشتر درد سر ساز بوده و مردم را دلسرد كرده اند و تنها به هنگام انتخابات است كه مثل انتخابات مجلس شوراى اسلامى قول و قرار هاى بى شمارى به مردم مى دهند و پس از انتخاب همه وعده و وعيدها را از ياد خواهند برد.

حذف شورا ها و تعطيلى آنها براى دولت بمراتب راحت تر و بى درد سرتر است تا اينكه هر هفته شاهد دستگيرى ايشان باشند! با حضور شورا ها مشكلات عديده مردم نه كمتر بلكه بيشتر و بيشتر نيز شده است و باز هم دود اين نهاد به چشم مردم مى رود و بس!

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان