خشکسالی همچنان ادامه دارد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 1 مرداد 1403 - 8:48

خشکسالی همچنان ادامه دارد

شماره: 25436
Aa Aa

گول بارش‌های مطلوب را نخوریم. تهران حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کم‌بارشی دارد و مصرف بهینه آب همچنان در دستور‌ کار باشد؛ خشکسالی هیدرولوژی و به تبع آن خشکسالی اجتماعی-اقتصادی همچنان ادامه دارد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو عنوان کرد؛
خشکسالی همچنان ادامه دارد

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت:

اگرچه با توجه به بارش‌های اخیر خشکسالی هواشناسی و کشاورزی تا حدود زیادی رفع شده است اما خشکسالی هیدرولوژی و به تبع آن خشکسالی اجتماعی-اقتصادی همچنان ادامه دارد بنابراین مصرف بهینه آب همچنان باید در دستور کار باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهارکرد:

بایستی نهادها و سازمان‌های مسئول در این زمینه همچنان برنامه‌ریزی جهت مقابله با آثار خشکسالی و افزایش تاب آوری در برابر پدیده خشکسالی را در دستور کار قرار دهند.

به گفته رهنما با تشدید کاهش ورودی آب به پشت سدها، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی برای مدت طولانی و کاهش ذخایر برفی، خشکسالی هیدرولوژیک به وقوع می‌پیوندد که اثرات منفی آن بسیار عمیق‌تر از دو خشکسالی قبلی است. در حال حاضر خشکسالی هیدرولوژیکی در سطح کشور همچنان به قوت خود باقیست. خشکسالی هیدرولوژیک موجب شده است که بسیاری از آبخوان‌های کشور خشک شوند و خلل و فرج داخل خاک از بین رفته است بنابراین زمان زیادی  برای بازیابی آن نیاز است.

وی با اشاره به آمار منتشر شده از وضعیت بارش کشور در روزهای اخیر گفت:

این آمار مقایسه‌ای با مقادیر نرمال بلندمدت بارش است. بر اساس آخرین آمار میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری تنها حدود ۳ درصد کمتر از وضعیت نرمال است که با بارش‌های پیش بینی شده طی روزهای آتی این میزان کم‌بارشی نیز جبران خواهد شد. با وجود این بارش‌ها ما همچنان دچار خشکسالی هیدرولوژیکی هستیم. به عنوان نمونه تهران حدود ۳۵ تا۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کم‌بارشی دارد بنابراین ضروری است توجه افکار عمومی به این نکته جلب شود که ما همچنان با خشکسالی و عوارض ناشی از آن دست به گریبان هستیم.

رهنما تاکید کرد:

با توجه به اینکه ایران در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و چند سال  متوالی با انواع خشکسالی دست به گریبان بوده است لازم است همچنان مدیریت منابع آب، برنامه‌ریزی جامع برای بهبود شبکه انتقال آب، کاهش مصرف بی‌رویه آب زیرزمینی در دستور کار ما باشد و گمان نکنیم شرایط منابع آبی کشور مانند گذشته است و می‌توانیم همچنان از آن بی‌رویه استفاده کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان