خلبان ضابط دادگستری نيست! | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 12:10

خلبان ضابط دادگستری نيست!

شماره: 22194
Aa Aa

خلبانان هواپيما از نظر فنی و سلامت برخاستن و نشستن و جان مسافران فرمانده هواپيما ميباشد اما می توان كميته هایی را در فرودگاهها ايجاد تا قبل از دريافت كارت پرواز بانوان بی حجاب از ورود ايشان به داخل هواپيما جلوگيری بعمل آید.

پیشنهادی درخصوص نامه دادستان به وزیر راه و شهرسازی؛
خلبان ضابط دادگستری نيست!

اسپادانا خبر| سيدفريور موسوی

 

در پی وصول گزارشاتی در خصوص عدم رعایت قانون و کشف حجاب توسط تعدادی از بانوان در داخل هواپیما چندی پيش دادستان کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی نسبت بر انجام تکالیف قانونی توسط مسئولان مربوطه و الزام به رعایت موازین شرعی و قانونی توسط مسافرین و برخورد با قانون شکنان تاکید کرد.

در بخشی از این نامه آمده بود:

نظر به اینکه موضوع کشف حجاب در ملاء عام متأسفانه مدتی است در بین تعداد اندکی از بانوان رواج یافته و طبق اطلاعات موثق بدخواهان و معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی در ترویج آن و هتک حرمت حکم قرآنی حجاب با برنامه ریزی تلاش دارند که به این امر منکر دامن بزنند با توجه به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب در معابر و انظار عمومی جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین گردیده است. بنا بر گزارش های واصله بعضی از بانوان در داخل هواپیما خصوصاً پروازهای داخلی اقدام به کشف حجاب می کنند بنابر تکلیف قانونی مندرج در ماده ۳۲ قانون هواپیمایی کشور فرمانده هواپیما (خلبان) به عنوان ضابط دادگستری تعریف و دارای وظایف و اختیاراتی است که موظف به تعقیب، توقیف و تحقیقات مقدماتی می باشد.

علیهذا مؤکداً به مسئولین مربوط شرکتهای هواپیمایی خصوصاً به خلبانان محترم ابلاغ شود با مشاهده مرتکبین ابتدا تذکر جدی به چنین افرادی داده شود در صورت عدم توجه نسبت به وظایف قانونی خود اقدام لازم معمول دارند. بدیهی است دادستانی کل کشور آمادگی آموزش لازم را برای آنان اعلام می دارد.

اما باتوجه به ماده قانوني موجود جاي يك سؤال مهم و مبهم دراين ميان باقي می ماند و آن اينكه در زمان هدايت هواپيما در آسمان كه خلبان درون كاكپيت هدايت راعهده دارميباشد اين وظيفه برعهده كيست؟ نباید فراموش کرد كه خلبانان هواپيما از نظر فنی و سلامت برخاستن و نشستن و جان مسافران فرمانده هواپيما ميباشد نه اينكه آنها بعنوان مأمورين امربه معروف ونهی از منكر در هواپيما باشند. لازم به ذکر است حتی گارد امنيت پرواز نيز وظايف جداگانه ای دارند كه هيچكدام نمی توانند اين درخواست دادستاني كل كشور را برآورده سازند.

بعنوان يك پيشنهاد و جهت جلوگيری از اتلاف وقت پروازها وعدم تداخل مسئوليت ها می توان كميته هایی را در فرودگاهها ايجاد تا قبل از دريافت كارت پرواز بانوان بي حجاب از ورود ايشان به داخل هواپيما جلوگيری بعمل آورد.

بازهم يادآور می شويم خلبانان دراين رابطه به دليل مسئوليت حساس ناوبری و هدايت فنی هواپيما از اين قاعده مستثنی خواهند بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان