دلار از مبادلات سیاحتی با کشورهای منطقه حذف می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:06

دلار از مبادلات سیاحتی با کشورهای منطقه حذف می‌شود

شماره: 23413
Aa Aa

او گفته در معاملات سیاحتی و غیرتجاری ارزهای غالب همچنان یورو و دلار است اما تجربه عملی حذف دلار از این مبادلات در اربعین رضایت‌بخش بوده است.

فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
دلار از مبادلات سیاحتی با کشورهای منطقه حذف می‌شود

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

به گزارش اسپادانا خبر، او این مطلب را در پیام تشکر از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین حسینی و تقدیر ویژه از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی بیان کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی عرضه ارز اربعین توسط شش بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و گفت:

امسال برای نخستین بار مراحل دریافت  ارز اربعین ساده‌تر بود و تلاش شد سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیر حضوری صورت گیرد. از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز به‌جای ارزهای دلار و یورو از ارز کشور مقصد استفاده شد. مسئولان این بانک از ماه ها قبل برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روزهای هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد. الگوی به کار گرفته شده که مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشورهای منطقه نیز به کار برد. 

او افزود:

در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشورها عموما با ارزهای یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می گیرد ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری همچنان ارزهای غالب یورو و دلار است که تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد. بر این اساس تعمیم تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشورهای منطقه، موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهید بود. 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان