رمز ریال شهریورماه سال جاری متولد خواهد شد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 1 مرداد 1403 - 11:51

رمز ریال شهریورماه سال جاری متولد خواهد شد

شماره: 17990
Aa Aa

علی صالح آبادی با بیان این که بانک‌های دولتی مطالبات قابل توجهی از دولت دارند گفته استقراض مستقیم از بانک مرکزی خط قرمز دولت است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر داد؛
رمز ریال شهریورماه سال جاری متولد خواهد شد

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در همایش سیاست‌های پولی و بانکی گفت:

رمز ریال شهریورماه سال جاری متولد خواهد شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهار کرد:

در حوزه کنترل تورم سیاست‌های خوبی پیش‌بینی شده و در حال گفت‌وگو با هیئت دولت هستیم. در قانون بودجه سال جاری دیده شده که علاوه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی نیز عامل فروش ارزهای دولتی در بازار باشند. سازوکار تنخواه دولت نیز باید آن اصلاح شود و خزانه نیازی به استفاده از تنخواه نداشته باشد.

وی استقراض مستقیم از بانک مرکزی خط قرمز دولت دانست و گفت: 

اصلاح قانون بانک مرکزی نیز از دیگر موضوعات مهم برای اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی است تا با اصلاح این قانون به سمت تقویت ساختارهای حمکرانی بانک مرکزی حرکت کنیم.

وی درباره بدهی دولت به بانک‌های دولتی گفت:

این بانک‌ها مطالبات قابل توجهی از دولت دارند که برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا مطالبات بانک‌های دولتی و شبه دولتی از دولت در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت:

در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده که باید ادامه پیدا کند. در بازار ارز نیز باید سیاست‌های تجاری و ارزی کاملا هماهنگ باشد که این امر با همکاری وزارت صمت دنبال می‌شود. سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد دلار تامین و عرضه ارز داشتیم. دوماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به سال گذشته درآمدهای ارزی رشد قابل توجهی داشته است. در بخش نفت و پتروشیمی ۷٫۵ میلیارد دلار وصول شده که همین ردیف در مدت مشابه سال قبل ۴٫۵ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد:

زمانی که ارز ترجیحی وجود داشت تقاضا برای ارز بیشتر بود که با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها هم روند تامین ارز بهتر خواهد شد و هم قاچاق کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر عرضه ارز بر تقاضای برای ارز پیشی گرفته که دلیل آن وضعیت مناسب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان