"شب یلدا" و "چهارشنبه‌سوری" تغییر نام یافتند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 20:34

"شب یلدا" و "چهارشنبه‌سوری" تغییر نام یافتند

شماره: 23960
Aa Aa

دو آیین ایرانی شب یلدا به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و چهارشنبه‌سوری به عنوان« روز تکریم همسایگان »‌ در تقویم ثبت می‌شوند.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی؛
"شب یلدا" و "چهارشنبه‌سوری" تغییر نام یافتند

بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران "شب یلدا" و "چهارشنبه‌سوری" تغییر نام یافتند و در تقویم با نام جدید ثبت می شوند.

به گزارش اسپادانا خبر، براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال۱۴۰۳ دو آیین ایرانی شب یلدا در آخرین شب آذرماه به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و سه‌شنبه آخر سال که زمان برگزاری آیین باستانی چهارشنبه‌سوری است به عنوان« روز تکریم همسایگان »‌ در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

  •  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شدن نام شب یلدا و چهارشنبه سوری از تقویم را تکذیب کرد.

محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییرات تقویم اظهار کرد:

متأسفانه ما با یک بداخلاقی رسانه‌ای مواجهیم به این معنا که ما اساسا آمدیم هم مناسبت چهارشنبه آخر سال را در تقویم آورده‌ایم که اصلا قبلا در تقویم نبود ولی برای فرهنگ‌سازی اسم آن را روز تکریم همسایگان گذاشتیم. برای تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها و ارتباط همسایه‌ها این کار صورت گرفته وگرنه تغییری ایجاد نشده است. درباره شب یلدا هم عنوان کاملا حفظ شده و بعد از شب یلدا یک خط فاصله گذاشتیم به عنوان رفت و آمد و صله ارحام. ما تا جایی که یادمان است، شب یلدا هر خانواده ایرانی فامیل در خانواده بزرگ‌تر جمع می‌شدند، انار دانه می‌کردند و به حافظ تفال می‌زدند. ما برای رسمیت بخشیدن به این مناسبت‌ها در فرهنگ عمومی این کار را انجام دادیم و الحمدالله الان در تقویم رسمی در این دولت برای همه اصناف تقویم ویژه داریم. برای هر صنفی مثلا روز گندم و انار را هم داریم در تقویم قرار می‌دهیم. ما در بسیاری از نقاط کشور جشن انار و جشن برداشت گندم داریم که آیین‌های سنتی چند هزار سال ما است و ما در این دولت بحث مان احترام به فرهنگ عمومی و میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی مان است. من خواهش می‌کنم دوستان رسانه‌ای اگر ابهامی دارند بلافاصله بپرسند. ما می‌بینیم به یکباره در مورد کاری که باید مورد تشویق قرار بگیرد خدای ناکرده به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست ابهام ایجاد می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان