ماجرای شگفت انگيز تردد دريايی شهروندان خارگ | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 13:03

ماجرای شگفت انگيز تردد دريايی شهروندان خارگ

شماره: 16431
Aa Aa

كشتی هشت ميليارد تومانی آروس مهيار كيش در مسیر خارگ به گناوه و بالعكس تردد نموده و مردم مظلوم خارگ را برای تردد با مشكلات عديده ای مواجهه نموده است.

كشتی آروس مهيار، به نام خارگی ها به كام مسئولان؛
ماجرای شگفت انگيز تردد دريايی شهروندان خارگ

اسپادانا خبر| سامان صفا

 

شهرت داستان خريد كشتی آروس مهيار كيش که برای تردد دريايی آسان مردم جزيره خارگ از قصه های مجيد، تن تن و ميلو، من و بابام و كفشهای عمونوروز فراتر رفته اين روزها دوباره درحال بازگوشدن است.

یکی از مصوبات سفرهای دولت محمود احمدی نژاد، ریاست جمهوری سابق ایران به استان بوشهر در بهمن ماه ۱۳۸۸خرید یک فروند کشتی مسافربری جهت تردد اهالی جزیره خارگ، کارکنان صنعت نفت و به کارگیری آن درتردد دريايی ميان جزیره خارگ وبندربوشهرو بالعکس بود كه پس از پیگیری های شرکت پایانه های نفتی ایران، بخشداری و شورای اسلامی شهر خارگ و اهالی بومی این جزیره عملی گرديد و طبق مصوبه ذکر شده شرکت ملی نفت ایران با واریز مبلغ پنج میلیارد تومان در ديماه ١٣٩٢به حساب سازمان بنادر و دریانوردی طرح خرید این کشتی را به مرحله ی اجرا درآورد.

با پیگیری ها و اعتراضات اهالی بومی اين جزیره  درسال ۱۳۹۵و در حرکتی غیرمنتظره سازمان بنادر و دریانوردی با واریز مبلغ پنج میلیارد تومان به حساب شخصی بنام فولادی دستور ساخت کشتی مسافربری را به نام او صادر کرد.

گرچه تاكنون نيزمشخص و اعلام نشده كه نامبرده براساس کدام مقررات و ضوابطی انتخاب گردیده است اما مجری طرح دستور ساخت را به شرکتی در قشم ارائه نمود و مجددا سازمان بنادر و دریانوردی مبلغ دو میلیارد و ششصد میلیون تومان از محل وجوه خود به حساب او واریز کرد تا درنهایت کشتی مسافربری جهت رفاه حال اهالی بومی خارگ در جزیره قشم و از سوی شرکت ترکیه ای مونتاژ و به مرحله بهره‌برداری برسد.

ظرفیت این کشتی۱۵۸ نفر می باشد و با نام اختصاری “آروس مهیار کیش” در همین جزیره به ثبت رسیده است.

گرچه پس از ورود این کشتی به آبهای بندر بوشهر در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ تردد آن بين خارگ و بوشهر برقرار و تاكنون ادامه یافته است اما بدون نظارت ارگان ها و درحالی كه تعهد خدمت وسرويس دهی ده ساله به اهالی جزيره دارد ازسوی فولادی، مالك کشتی به شخص ديگری به نام باستين فروخته شده و موجبات چالش های متعدد از قيمت بليط گرفته تا تهيه سوخت، نحوه تردد روزانه و پرداخت سوبسيد را با مسئولين ومردم خارگ فراهم آورده است.

این كشتی هشت ميليارد تومانی كه با مصوبه هیئت دولت وقت به منظور رفاه حال و آسایش مردم خارگ خریداری شده این روزها با تك موتور و در راه دريايی خارگ به گناوه وبالعكس تردد نموده و مردم مظلوم خارگ را برای تردد دريائی با مشكلات عديده ای مواجهه نموده است.

شنيده ها حكايت ازآن دارد كه با حضوربخشدارجديد وآينده نگرخارگ اين معضل ديرينه مردم دردكشيده حارگ درحال مرتفع شدن است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان