مردم ما فرشته‌اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 14:04

مردم ما فرشته‌اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند

شماره: 18699
Aa Aa

ما شرقی‌ها تمدن غرب را نجات دادیم| مغول‌های کراواتی در اروپا ادعای حقوق بشر دارند و ناگهان به فردی که تخلف رانندگی می‌کند ده‌ها گلوله می‌زنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛
مردم ما فرشته‌اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند

«غلامرضا جمشیدی‌ها» رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت:

برخی از آن‌هایی که ادعای انقلابی بودن می‌کردند وقتی به قدرت که رسیدند عوض شدند. این نباید اتفاق می‌افتاد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با ایلنا ادامه داد:

اصلا انسانِ بدون دین و روش و مذهب در دنیا هست؟ خیر. همه انسان‌ها به هر حال گرایش به معنویتی دارند، حالا ممکن است این معنویت اصیل باشد یا نباشد. توسعه هم به همین صورت است. همه انسان‌ها به جایی که می‌رسند، می‌خواهند وضع‌شان را بهبود ببخشند اما تعریف اوضاع و احوال ممکن است به یک منوال نباشد. ما کشوری بودیم که از زمان صفویه به بعد حدود ۳۰۰ سال تحت سیطره قدرت‌های بزرگ قرار داشتیم و انقلاب اسلامی می‌خواهد این ۳۰۰ سال سیطره را یک مرتبه جابه‌جا کند و مستقل و تبدیل به ایرانی شود که مانند گذشته معتبر بوده و می‌خواهد حرف خودش را بزند. در واقع یک قدرت باشد. بنابراین وقتی ما بخواهیم سستی‌ها و بی‌توجهی‌هایی که ۳۰۰ ساله شده را جبران کنیم حتما دوره گذار لازم است و دوره گذار دوره سختی است.

او اظهار کرد:

کشور ما و انقلاب ما یک معجزه است یعنی کشوری که دوران جنگ را تجربه کرده که در آن همه کشورها به ایران حمله کرده بودند جامعه‌ای که می‌خواهد مستقل باشد تا روی پای خودش بایستد و بتواند ادعای نظریه داشته باشد مشکلاتی را تجربه می‌کند اما به هرحال ما امروز در حوزه نظامی دست برتر را داریم. من زمان شاه در سال ۵۱ در شیراز سربازی رفتم و آنجا آمریکایی‌ها بالای سر من بودند.

او عنوان کرد:

مردم قبل از انقلاب به حرف‌ها گوش می‌کردند و امروز به اعمال نگاه می‌کنند. مردم ما فرشته‌اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند و چیزی نمی‌گویند. به طور کلی ما در حال پیشرفت و بهبود اوضاع و احوالیم البته مشکلاتی هم هست که نمی‌خواهم آن را نادیده بگیریم. آن مشکلات هم مربوط به برخی مردان سیاسی و مدیران اجرایی جامعه و یا مربوط به نوع توزیع بودجه است. چرا ما به سوریه رفتیم؟ برای اینکه جلوی داعش را بگیریم. اگر جلوی داعش را آنجا نمی‌گرفتیم به کشور ما هم می‌آمد. کسی نمی‌تواند امروز به ما (ایران) چپ نگاه کند. علی رغم همه ایرادهایی که داریم رو به توسعه هستیم و امیدواریم خدا مسئولانی که خطا می‌کنند را هدایت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد:

ما می‌توانیم نظریه‌پردازی کنیم اما نباید خودمان را کوچک کنیم. ما شرقی‌ها، تمدن غرب را نجات دادیم. مسلمانان روی تاریخ غرب خیلی تاثیر داشتند ساده ترینش همین اعداد است. به موبایل خود نگاه کنید. این اعداد مال تمدن اسلامی است. تمدن غربی با اعداد رومی بود و نمی‌توانستند با آن چنین کارهایی کنند. دوره جوانی که درس می‌خواندم فهمیدم اولین بار که انسان به کره ماه رفته، اسم ۶ دانشمند را آنجا حک کرده است که ۴ نفر از این دانشمندان مسلمان بودند. باورتان می‌شود؟ این موارد هیچ جا مطرح نمی‌شود و ما خودمان را تحقیر می‌کنیم.

او گفت:

وقتی انقلاب شد، انقلاب پشت در دانشگاه‌ها متوقف شد. آیا تغییری در برنامه درسی ایجاد کرد؟ خیر.

جمشیدیها گفت:

قبلا ازدواج در جامعه ما محلی بود. در روستا ازدواج می‌کردند طرف دختر همسایه را می‌شناخت و دختر هم خواستگارش را می‌شناخت اما حالا از روستا به شهر آمده‌ایم و یکدیگر را نمی‌شناسیم. چطور به هم اعتماد کنیم؟ دروغ هم می‌تواند عامل طلاق باشد اما بستگی به عوامل متعددی دارد. من به نظریه سلطه و تحقیر معتقد هستم. اروپایی‌ها برای اینکه به جهان سوم مسلط شوند مدام به آن‌ها می‌گویند شما نمی‌فهمید، بلد نیستند، شما آدم‌های دروغگویی هستند، مثلا خودشان خیلی راستگو هستند؟ به راننده‌ای که تخلف رانندگی می‌کند ناگهان ده‌ها گلوله می‌زنند و ادعای حقوق بشر هم دارند. من به آن‌ها می‌گویم مغول‌های کراواتی. با مردم عادی اروپا کار ندارم، منظورم با دولتمردان آن‌هاست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان