میزان امید به زندگی در ایران افزایش یافته است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 23:12

میزان امید به زندگی در ایران افزایش یافته است

شماره: 24806
Aa Aa

او با بیان این که جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای خانواده دوست به حساب می‌آید گفته برنامه سلامت خانواده ابتکار جمهوری اسلامی است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت عنوان کرد؛
میزان امید به زندگی در ایران افزایش یافته است

بهرام عین‌اللهی در افتتاحیه «نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» اظهار کرد:

جمهوری اسلامی ایران توانسته است به دستاوردهای مهمی دست پیدا کند، پیش از انقلاب اسلامی، ایران یک کشور وابسته و میزان شاخص‌های بهداشتی کشور پایین بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از وبدا، وی با بیان اینکه دستاوردهای بهداشتی به دلیل دو مؤلفه به دست آمده است افزود:

شبکه نظام سلامت و ادغام آموزش و پژوهش در نظام سلامت موجب دستاوردهای نظام سلامت شده است. شبکه نظام سلامت در گذشته مانند امروز نبود و با ارتقای نظام سلامت از منظر کیفی و کمی توانستیم در جهت ارتقای نظام سلامت گام برداریم.

عین‌اللهی با بیان اینکه ادغام آموزش در نظام سلامت جزو دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید تصریح کرد:

در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز از تنوع رشته‌ای برخوردار هستیم. بررسی‌ها بیانگر این است که ۲۲ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور فعالیت و ۲۷۰ هزار دانشجو در مراکز آموزشی وابسته به وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند، همچنین رؤسای دانشگاه‌های پزشکی فقط وظیفه ریاست یک دانشگاه را بر عهده ندارند بلکه در مورد سیاست‌های درمانی استان خود تصمیم می‌گیرند. ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند و هزار بیمارستان در کشور ارائه خدمات درمانی را انجام می‌دهند؛ پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم نسخه الکترونیک فقط به صورت ۱۰ درصد اجرا می‌شد اما در حال حاضر این میزان به ۹۰ درصد رسیده است، همچنین تشکیل پرونده الکترونیک سلامت از دیگر اقداماتی است که در خصوص سلامت شهروندان ایرانی انجام داده‌ایم.

وزیر بهداشت درباره چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده در کشور گفت:

برنامه سلامت خانواده طی سال جاری ابتدا در ۵۷ شهرستان اجرا شد، سپس این برنامه در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ شهر است. امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم.

عین‌اللهی با اشاره به اجرای پویش‌های حوزه سلامت ادامه داد:

پویش‌های متعددی در کشور اجرا شده است؛ حدود ۴۶ میلیون نفر در آخرین پویش حوزه سلامت (غربالگری دیابت و فشارخون) شرکت کردند و نتایج این پویش بیانگر این است که برخی از مردم دچار مشکلاتی در حوزه سلامت هستند اما نسبت به این مشکلات آگاه نیستند. نتایج این پویش نشان داد ۸۸۰ هزار نفر فشار خون دارند اما از آن اطلاعی ندارند و ۴۶۰ هزار نفر نسبت به دیابت خود ناآگاه هستند، ۱۰ میلیون نفر مشکوک به فشار خون و سه میلیون در مرحله پیش‌دیابت قرار داشتند اما نسبت به این مسائل آگاه نبودند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دو دیدگاه در ارتباط با سلامت وجود دارد افزود:

دو دیدگاه «درمان‌محور» و «پیشگیری‌محور» در حوزه سلامت مطرح می‌شود، نگرش دانش بشری در حوزه سلامت و درمان دگرگون شده، به نحوی که از سلامت درمان‌محور» به سمت سلامت پیشگیری‌محور گام برداشته است.

عین‌اللهی با بیان اینکه خانه‌های بهداشت در دور افتاده‌ترین نقاط کشور ایجاد شده است تصریح کرد:

ایجاد خانه‌های بهداشت در دور افتاده‌ترین نقاط کشور جزو اقداماتی است که در راستای توسعه بهداشت انجام شده است. اگرچه ایران از منظر آب و هوایی تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و تمام شرایط آب و هوایی که در نقاط جهان وجود دارد در ایران نیز وجود دارد؛ به‌رغم وجود شرایط آب و هوایی مختلف در کشور توانسته‌ایم که خانه‌های بهداشت را در تمام نقاط ایران دایر کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت بهورزان جزو ابتکارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید اظهار کرد:

بهورز یک واژه ایرانی است و معادل خارجی ندارد؛ بهورزان به عنوان سربازان نظام سلامت بودند، جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخست شکل‌گیری خود نسبت به ایجاد و تعریف بهورزان اقدام کرد و بهورزان توانستند تحول بزرگی در نظام سلامت کشور ایجاد کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد خانه‌های بهداشت کشور معادل ۱۸ هزار مورد است افزود:

۵۶۳۴ پایگاه بهداشتی در کشور به ارائه خدمات می‌پردازدند و ۵۵ پایگاه بهداشتی در مناطق مرزی و ۵۶۷۴ مرکز خدمات جامع سلامت در کشور فعالیت می‌کنند که مسئولیت ارائه آموزش سلامت را نیز بر عهده دارند، دانشگاه‌های علوم پزشکی از مراکز جامع سلامت برای آموزش بهره می‌گیرند.

عین‌اللهی با بیان اینکه به واسطه اقداماتی که انجام داده‌ایم توانسته‌ایم به شاخص‌های چشمگیری در حوزه سلامت و درمان دست یابیم تصریح کرد:

میزان امید به زندگی در کشور افزایش یافته است؛ به نحوی که میزان امید به زندگی در ابتدای انقلاب ۵۶ سال بود اما اکنون این شاخص به مرز ۷۶ سال رسیده است، همچنین آمار واکسیناسیون در روزهای نخست انقلاب حدود ۳۰ درصد بود اما میانگین واکسیناسیون کشور ایران بیش از ۹۰ درصد است و در برخی از واکسن‌ها به مرز صددرصد رسیده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت دسترسی به آب آشامیدنی سالم گفت:

میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم در کشور معادل ۹۴ درصد است در حالی که میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم در دوران پیش از انقلاب مساعد نبود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به اقدامات انجام شده توانسته‌ایم بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کنیم افزود:

پس از انقلاب اسلامی و به دنبال اقدامات انجام شده میزان مرگ‌ومیر کودکان کاهش یافته است به نحوی که میزان مرگ و میر نوزادان معادل ۳۲ در یک هزار تولد زنده بود که این شاخص اکنون به ۸ در یک هزار تولد زنده رسیده است، میزان مرگ‌ومیر مادران باردار نیز در دوران پیش از انقلاب اسلامی معادل ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار بود که این اکنون به ۲۳ در ۱۰۰ هزار رسیده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای خانواده دوست به حساب می‌آید گفت:

اگر بخواهیم جامعه درستی داشته باشیم باید خانواده درست داشته باشیم، خانواده، محور اصلی جامعه است و سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده‌ایم، تمام کشورهایی که در این همایش حضور دارند معتقدند که خانواده محور اصلی جامعه و محور اصلی عشق است؛ این در حالی است که فرهنگ غربی در جهت متلاشی کردن نظام ارکان خانواده گام برداشته است. کشورهایی که خانواده‌دوست هستند و خانواده را محور جامعه قرار می‌دهند باید به سلامت خانواده نیز توجه کنند، جمهوری اسلامی ایران، موضوع سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده جزو ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید افزود:

طرح ابتکاری سلامت خانواده را اجرا کرده‌ایم، باید بدانیم که بزرگان خانواده‌ها نقش محوری در هر خانواده دارند. بسیاری از مشکلات حوزه سلامت مانند اعتیاد توسط خانواده‌ها حل می‌شود، اگر خانواده‌ها به ویژه بزرگان یک خانواده را با مسائل حوزه سلامت آشنا کنیم با استفاده از ابزارهای نوین مانند موبایل می‌توانیم در جهت تحقق سلامت خانواده‌ها گام برداریم. وزارت بهداشت با اجرای برنامه سلامت خانواده در نظر دارد که برای هر ایرانی و هر کد ملی، یک پرونده سلامت ایجاد کند البته اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم. هنگامی که مراقبان سلامت، یک خانواده را تحت نظر قرار می‌دهند، مشکلات موجود در خانواده تحت نظر خود را تشخیص می‌دهند، عواملی مانند عادات رفتاری، عادات غذایی و ژنتیک می‌توانند عامل بیماری باشند که مراقبان سلامت می‌توانند تأثیر این مولفه‌ها در بروز بیماری را برای خانواده‌ها تشریح کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان