نخبگان به دو دسته وابسته و غیروابسته تقسیم می‌شوند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 22:54

نخبگان به دو دسته وابسته و غیروابسته تقسیم می‌شوند

شماره: 19852
Aa Aa

دشمن تلاش می‌کند مغزها را غارت کند| شهیدان چمران و سلیمانی دو مصداق نخبگی بودند| به نخبه ایرانی در خارج حقوق می‌دهند اما محصول کار چیست؟

رهبری توصیه می‌کنند و طلبه و نخبه باید چشم بگوییم؛
 نخبگان به دو دسته وابسته و غیروابسته تقسیم می‌شوند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوازدهمین همایش ملی نخبگان گفت:

حتماً ارتباط با نخبگان باید از طریق بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری و از طریق دانشگاه‌ها، وزرای محترم و خود نخبگان حفظ شود و نکات، پیشنهادات و دیدگاه‌های عزیزان منتقل شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار کرد:

امروز اراده جدی برای توجه به دیدگاه نخبگان در دولت وجود دارد تا در عمل ما شاهد یک تحول باشیم. این نگاه تحول‌گرایانه که در نخبگان بیش از دیگران وجود دارد زمینه بسیار خوبی برای تحقق ایده دولت برای انجام تحول در حوزه‌های علمی و به ویژه در حوزه‌های عملکردی فراهم کرده است.

رئیسی با بیان اینکه ایده بنیاد ملی نخبگان را رهبری معظم انقلاب اسلامی ارائه کردند گفت:

با نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی در جهت شناسایی نخبگان و حمایت از آنها برداشته شد اما ضمن تقدیر از تمام زحماتی که در ادوار گذشته انجام شد آنچه که انجام گرفت با آنچه که باید انجام بگیرد تفاوت دارد. طبیعتاً با استفاده از تجربیات و اندوخته هایی که تاکنون بوده باید گام هایی نو و بلندی را برداشت. باید در جهت شناسایی نخبگان و اینکه نخبگی در چیست کار شود. استعدادهای برتر باید به خاطر این نعمت شاکر خداوند متعال باشند، اولین شکر این است که دارنده نعمت بداند که این نعمت از آن خداست و آن را در مسیری که رضای اوست مورد استفاده قرار دهد و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند.

وی با بیان اینکه دولت با همه امکانات برای رفع مشکلات و نیاز کشور در خدمت نخبگان است گفت:

بسته کامل اتاق عمل را به عنوان یک هدیه برای یکی از کشورهای همسایه بردم و مسئولین آن کشور از تولید تجهیزات اتاق عمل توسط ایران متعجب بودند.

او با بیان اینکه امروز مشکل غارت مغزها را داریم گفت:

دشمن از راه‌های مختلف تلاش می‌کند که مغزها را غارت کند.

وی با بیان اینکه بر استقلال بنیاد ملی نخبگان تاکید داریم افزود:

معتقدیم این کار باید به صورت ویژه و خاص دنبال شود.

او گفت:

بنیاد ملی نخبگان باید به طور مستقیم زیر نظر دولت باشد تا به همه دستگاه ها خدمات ارایه دهد و دولت با همه امکانات باید در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد. دولت نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و همه مراکز علمی عالم آمادگی دارد. ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم.

او ادامه داد:

در حوزه علمی یا فن‌آوری باید اقدامی شود تا بتوان با همه دستگاه‌ها کار کنند ضمن احترام به همه دستگاه‌ها و جایگاهشان معتقد هستیم که این کار باید ویژه دنبال شود تا اثر بخش باشد. نخبه می خواهد مستقل بیاندیشد وخلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را رفع کند و وابسته به ثروت و قدرت نیست. نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه مسئولان است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ مسئول و دستگاهی حق ندارد محصول و کالاهای تولید شده داخل را که با استاندارهای داخلی قابل قبول است از خارج وارد کشور کند گفت: 

این کار جفا به تولید کشور است که کالایی از استاندارد داخلی برخوردار باشد اما از بیرون وارد شود. این جفا به تولید، اشتغال و صنعت کشور است و اگر دستگاهی چنین کند تخلف محسوب می شود. ما نمی‌خواهیم کشور با توصیه اداره شود ما بخش اجرایی هستیم و دیگر دستگاه‌ها توصیه، سیاستگذاری و رهنمود می‌دهند و ما باید هم در عرصه اجرا کنیم. از یک طرف کالایی با استاندارد تولید و از سوی دیگر کالای خارجی وارد می‌شود. امکان ندارد این کار ادامه یابد و دستگاه اجرایی باید جلوی این واردات را بگیرد و از تولید داخل حمایت کند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه پیشرو باید نماد خلاقیت، نوآوری و علم افزایی باشد اظهار داشت:

این دانشگاه در کنار نظام مسائل کشور خود را تعریف می‌کند و خود را موظف می‌داند با بهترین استادان مسائل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشتاز باشد و حل مساله کند.

رئیسی با بیان اینکه در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم اظهار داشت:

 میان استفاده از تجربه دیگران و ارائه نسخه آنها فرق است. در استفاده از علم و دانش در عالم مرز نداریم اما در رابطه با نسخه‌ها باید بااحتیاط و دقت عمل کرد. اگر نسخه ای ارائه کردند باید کارشناسان و زبدگان ما با دقت بنگرند که آیا با زیست‌بوم ایرانی و نیازهای ما تناسب دارد یا خیر.

رییسی با بیان اینکه نخبگان به دو دسته وابسته و غیروابسته تقسیم می‌شوند افزود:

در کشور نخبه وابسته و نخبه غیروابسته داریم. برخی مشکلات انسان معاصر ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و تهدیدهای بشریت به دست نخبگان وابسته که فکر، دانش و بینش‌شان را در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر گذاشته اند به وجود آمده است. به نخبه ایرانی در خارج از کشور حقوق می‌دهند اما سوالم از آنان این است که محصول کارت چیست و در اختیار کیست و به کدام منظور استفاده می‌شود؟ اگر نخبگی در خدمت زندگی قرار بگیرد بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. شهیدان چمران و سلیمانی دو مصداق نخبگی در خدمت زندگی مردم بودند. علامه امینی هم همینطور بود. این عالم بزرگ هم در حوزه علمیه درس می‌خواند و هم در زمین کشاورزی کار می‌کرد.

وی با تاکید بر استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان گفت:

استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان باید به صورت خاص و ویژه دنبال شود تا کار پیش برود وگرنه این اتفاق نمی‌افتد.

رییسی با تاکید بر اهمیت علوم پایه و علوم انسانی افزود:

طلاب و دانشجویان نخبه کم نداریم. نیازمندیم که به آنان توجه کنیم هم بر اساس عدالت ارسطویی و هم طبق فرمایشات آقا امیرالمومنین. باید ارتباط با این عزیزان با جدیت دنبال شود و در حوزه‌های مدیریتی و حاکمیتی به کار گرفته شوند. باید استعدادهای برتر شناسایی شوند تا به درستی تربیت شوند و زمینه شکوفا شدن‌شان به وجود بیاید تا به خوبی نقش‌آفرین شوند.

وی گفت:

امروز بسیار مهم است که به نیاز کشور به بهره‌وری و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اگر چه در گرو رشد سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است توجه شود. آیا جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی معطوف به رشته قلب، عروق، مغز و اعصاب است یا رشته‌هایی که پول‌آوری بیشتری دارند رونق دارد؟ آیا نباید به این استعدادهای برتر نشان دهیم که نیاز کشور به کدام گرایش‌های رشته پزشکی بیشتر است؟ جاذبه‌های پولی رشته پزشکی مهم است اما نیاز کشور هم مهم است.

رییسی ادامه داد:

رهبری توصیه می‌کنند و من طلبه و شمای نخبه باید چشم بگوییم و آن را اجرا کنیم. حمایت‌های دولت از نخبگان می‌تواند شامل حمایت‌های تسهیلاتی، رفع مشکلات حقوقی و قضایی، بازاریابی محصولات تولیدی نخبگان و حمایت‌های اجرایی باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان