کالاهای اساسی گران نمی‌شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 16:46

کالاهای اساسی گران نمی‌شود

شماره: 23404
Aa Aa

جهش تورمی از زندگی و سفره مردم کنار گذاشته شده؛ دولت نفت‌های صادراتی را با ارز ترجیحی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد و بانک مرکزی ارز ترجیحی را فقط برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص می دهد.

خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران؛
کالاهای اساسی گران نمی‌شود

متأسفانه برخی در حال دامن زدن به این هستند که موجی از افزایش قیمت خواهیم داشت.

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه میز اقتصاد سیما گفت:

یکی از بند‌های مصوبه دولت مختص مدیریت آثار تورمی است و آن بخش از کالا‌ها که به دلیل رقابت در بورس کالا بسیار گران‌تر از قیمت پایه خرید و فروش می‌شدند با اصلاح نرخ جذیذ تغییر قیمتی جدیدی نخواهند داشت.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود:

در نتیجه همکاران در وزارت صمت یک شناسایی دقیقی از زنجیره موادی که محصول نهایی آن‌ها در حوزه بطری نوشیدنی ها، نساجی، روغن موتور و شوینده‌ها و ... که در زندگی مردم مهم و قابل توجه هستند، صورت دادند و تصمیم بر این شد تا برای کنترل آثار قیمتی این محصولات، اجازه داده شد تا به نحوی تعدیل قیمت و تخفیف قیمت خوراک صورت بگیرد که گویا آن‌ها در همان قیمت نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ محصول خودشان را عرضه کنند و نه قیمت مرکز مبادله؛ بنابراین آثار قیمتی بر این دسته نخواهد داشت و وزارت صمت و بورس کالا و وزارت اقتصاد و مجموعه دستگاه‌های دولتی در این زمینه به دنبال مدیریتی هستند که شاهد جهش‌های قیمتی در این گروه از کالا‌ها نباشیم. متأسفانه در روز‌های اول به دلیل آثار روانی، قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند و در این باره باید تاکید داشت که قیمت‌ها رو به کاهش خواهد بود. این تجربه را کشور در سال ۱۳۹۷ هم داشت به گونه‌ای که در آن سال، به محض حذف دلالی و رانت و واسطه گری، چند روزی یک عده‌ای به گمان اینکه این سیاست پایدار نخواهد بود افزایش قیمت ایجاد کردند، اما به سرعت نمودار‌ها به مسیر خودش بازگشت.  

خاندوزی گفت: به جهت اینکه دولت تاکید داشت تا این سیاست با یک وفاقی در داخل دولت و بین فعالان اقتصادی و دولت اتخاذ شود، همگی چشم انداز روشنی دارند که آثار افزایش قیمتی این طرح بسیار تحت کنترل خواهد بود و ما منتظر هیچ جهش تورمی در قیمت کالا‌ها ناشی از اجرای این طرح نیستیم. آن بخش‌هایی که برای زندگی و سفره مردم مؤثر هست اساسا از این جهش کنار گذاشته شده است و بنابراین به شکل طبیعی به مسیر قبلی خودشان ادامه خواهند داد بنابراین باید یک پیام روشن را به جامعه منتقل کنیم که دولت این بار بنا دارد هم‌زمان با کنترل تورم، مساله انگیزه‌های تولیدکنندگان و صنایع کشور را هم در نظر بگیرد و هیچ کدام فدای دیگری نشود و راه میانه‌ای انتخاب شود.  

او در خصوص ابهامات مطرح شده پیرامون حذف سیاست تثبیت اقتصادی و دلار ۲۸۵۰۰ گفت:

آن چیزی که تا الان صحبت شد در مورد نرخ مبنای محاسبه محصول و یا گاز (خوراک) صنایع کشور بود اما در مورد نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی بانک مرکزی که نرخی است که بانک مرکزی برای صادرات نفت کشور و از سمت واردات برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص می‌دهد، تاکید دارم که آن سیاست تغییری نداشته است و کماکان سرجای خودش باقی خواهد ماند. به این معنا که دولت نفت‌های صادراتی خودش را با ارز ترجیحی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد و بانک مرکزی هم با ارز ترجیحی فقط برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص دهد. کالا‌هایی که در حقیقت در سفره مردم و نگرانی اکثر مردم به لحاظ معیشتی است بنابراین تاکید می‌کنم این سیاست به جهت رویکرد حمایتی مربوط به کالا‌های اساسی مدنظر آقای رئیس جمهور، دولت و بانک مرکزی بوده و همچنان هم خواهد بود.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان