کمبود‌های دارویی در ایران به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسید | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 9:44

کمبود‌های دارویی در ایران به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسید

شماره: 22552
Aa Aa

عدم تأمین به موقع ارز و ریال، عدم قیمت‌گذاری و پرداخت به موقع تسهیلات و مشکلات حواله ارز از دلایل این کمبودهای دارویی عنوان شده است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران؛
کمبود‌های دارویی در ایران به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسید

محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران درباره وضعیت کمبود‌های دارویی در کشور اظهار کرد:

تعداد کمبود‌های دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسیده است که علل عمده آن عدم تأمین به موقع ارز و ریال و عدم قیمت‌گذاری به موقع و پرداخت نشدن به موقع تسهیلات به شرکت‌های دارویی و مشکلات حواله ارز بوده است.

بع گزارش اسپادانا خبر و به نقل از دانشجو، وی افزود:

این وضعیت کمبود‌های دارویی از قبل نیز قابل پیش‌بینی بوده است و همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در خردادماه و تیرماه قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم. در حال حاضر برخی دارو‌های سرپایی در داروخانه‌ها کمیاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره‌های چشمی اشاره کرد همچنین دارو‌های اتاق عمل، آلبومین و ... نیز در بخش بستری کمبود شده است. بسیاری از کالا‌های وارداتی زمان ساخت دارند و بسیاری از مواد اولیه وارداتی مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسد به حدود سه تا چهارماه زمان نیاز دارند و بنابراین حتی اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد به مدت زمانی چندماهه برای تولید برخی انواع دارو‌ها نیاز است که در این فاصله دسترسی بیماران به دارو‌ها کاهش می‌یابد.

وی هشدار داد:

کمبود‌های دارویی منجر به واردات دارو‌های فوریتی می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به دارو‌های تولیدی در کشور و گاهاً کیفیت پایین‌تری دارند.

وی از وعده بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های دارویی خبر داد و گفت:

از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که به صنعت دارو وعده داده شده بود تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است و در حال حاضر منتظر هستیم که فرآیند صدور مجوز شورای پول و اعتبار بانک مرکزی طی شود تا این تسهیلات برای شرکت‌ها عملیاتی شود. رئیس بانک مرکزی وعده داده که این ۳۰ هزار میلیارد، مازاد بر حد اعتباری قبلی شرکت‌های داروسازی خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان