ابراهیم رئیسی به حاکمان افغانستان اخطار داد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 2:34

ابراهیم رئیسی به حاکمان افغانستان اخطار داد

شماره: 22212
Aa Aa

حاکمان افغانستان حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند؛ اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود. حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

سفر استانی رئیس جمهور اسلامی ایران به سیستان و بلوچستان؛
ابراهیم رئیسی به حاکمان افغانستان اخطار داد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با هدف پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آبگیری سد کهیر و آغاز عملیات لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان‌های نوار شرقی وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش اسپادانا خبر، او با هدف پیگیری میزان پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

وی در این سفر همچنین در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از شش بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور را افتتاح خواهد کرد.

سیدابراهمی رئیسی در حاشیه افتتاح پوژه های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت هیرمند اظهار داشت:

‌به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.

وی با بیان اینکه اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود افزود:

حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

  •  

او در بدو ورود به فرودگاه کنارک نیز گفت:

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های خوبی در راستای توسعه ایت استان برداشته شده و باید همه دستگاه‌های مرتبط با نظام در این زمینه تلاش کنند. ‏ مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. در نقشه وقتی نگاه می‌کنیم کاملاً مشخص است در سیستان ‏و بلوچستان باید کار بیشتری نسبت به نقاط دیگر صورت گیرد و این موضوع جزو برنامه‌های دولت است.

  •  

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در سفر به استان سیستان و بلوچستان، پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علاوه بر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان وزیران امور خارجه، انرژی، اطلاع رسانی، وزیر مشاور امور نفت، سروزیر ایالت بلوچستان و قائم‌ مقام وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند.

 

25

 

رئیسی در این دیدار با بیان این که نا امنی در پاکستان نا امنی در ایران است گفت:

علاقه‌مندیم ‌روابط ایران و پاکستان ارتقا یابد‌.

او با بیان این که نمونه ۲ دهه حضور بیگانگان در افغانستان جنگ، خون‌ریزی و تلفات بوده است اظهار داشت:

دو کشور ایران و پاکستان‌ روابط عمیق و درینه‌ای دارند، ریشه این ارتباطات به اعتقادات بین دو ملت برمی‌گردد. امروز روابط بین ایران و پاکستان مثال‌زدنی است، ملت پاکستان، متد‌ین و علاقمند به انقلاب اسلامی ایران هستند و ارتباطات‌ بین ایران و‌ پاکستان در حوزه‌های مختلف برقرار بوده ‌و روز به رو‌ز ‌در حال ارتقا‌ست. امروز بسیار علاقه‌مندیم سطح ارتباطات بین دو کشور به سطح بالاتری ارتقا یابد. پیام این اتفاق امنیت است، ما مرزها را یک فرصت تلقی می‌کنیم. دخالت بیگانگان هیچگاه گره‌گشا نبوده و نخواهد بود.

رئیسی گفت:

ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری_اسلامی_ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز در آئین افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان گفت:

وقتی به کشور خودم بازگردم تمام توصیه‌های آیت‌الله رئیسی را عملیاتی خواهم کرد.

او گفت:

تدابیری را برای محافظت قوی‌تر از مرزها اجرایی خواهیم کرد. از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به پاکستان دعوت می‌کنم. مردم پاکستان منتظر حضور شما در این کشور هستند. ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و پاکستان نشان دهنده عشق این دو کشور به یکدیگر نیست و باید افزایش پیدا کند.

دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که رهبران دو کشور بر لزوم استمرار تبادل هیات‌های بلندپایه و تلاش مشترک برای افزایش حجم تجارت دوجانبه تاکید کردند.

دفتر نخست وزیری پاکستان امروز گفت که فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار شده و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال کار بر روی ۵ بازارچه دیگر نیز است که به زودی گشایش خواهد یافت. همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی مؤثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به ۲۰۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط سید ابراهیم رئیسی و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

  •  

در واقعه نماز جمعه زاهدان، برخی از نمازگزاران و عابران مورد ظلم قرار گرفتند

سید ابراهیم رئیسی در جمع سران طوایف سیستانی و بلوچ با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پاره تن جمهوری اسلامی است گفت:

اغتشاش مورد قبول هیچ شهروندی نیست. باید انسجام ملی حفظ شود و هرکس وحدت شکنی کند در راستای راهبرد دشمن قدم برداشته است.

وی ادامه داد:

برخی از نمازگزاران و عابران در واقعه نماز جمعه زاهدان مورد ظلم قرار گرفتند. کسانیکه در حادثه زاهدان مظلوم واقع شدند باید مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان