احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام وجود دارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 22:59

احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام وجود دارد

شماره: 18976
Aa Aa

او گفته این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم؛ این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا آمریکا دارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام وجود دارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد تحولات اخیر عراق گفت :

با حساسیت تحولات اخیر عراق را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم بهترین روش برای حل مسائل داخلی عراق گفت‌وگو است. ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات احیای برجام گفت:

بعد از تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها در روزهای اخیر و بررسی‌هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم و این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا آمریکا دارد. ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. روند مذاکره را منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم. طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادها را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادها را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. شاهد تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم. گفت‌‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود. طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها انجام می‌دهد و تلاش‌هایی را برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام دادند و در تماس‌های تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را مطرح کردند متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر. ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم. ما همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم. ایران دستیابی به توافق را راهبرد جدی می‌داند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:

هنوز زمان دور جدید مذاکرات ایران و عربستان مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و افغانستان نیز گفت:

این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه نیروهای مرزبانی افغانستان در خصوص خطوط مشترک مرزی دو کشور است.
وی در مورد تعیین سفرای جدید ایران در انگلیس و فرانسه نیز گفت:

وزارت خارجه در این مورد اقداماتی انجام داده ، مقدمات کار را فراهم کرده و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد عزیمت سفیران کشورمان به این دو کشور باشیم.

ناصر کنعانی همچنین درباره خبر منتشر شده مبنی بر گذاشتن پنج شرط امارات برای ایران در ارتقای روابط گفت:

سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ابوظبی فعال هستند و شاهد شکل گیری یک فضای مثبت سیاسی در روابط دو کشور بودیم و مقامات دولت امارات مواضع مثبتی داشتند و اعلام کردند امارات تصمیم گرفته سفیر خود را به تهران اعزام کنند. در ارتباط با امارات وضعیت ما رو به جلو است و پیش بینی می‌کنیم در فضای مثبت سیاسی در منطقه در روابط با امارات شاهد ارتقای روابط دیپلماتیک و تعمیق و توسعه روابط دوجانبه باشیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان