احیای برجام حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 8:57

احیای برجام حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست

شماره: 19848
Aa Aa

اتحادیه اروپا انتقال پهپادهای ایران به روسیه را تحریم خواهد کرد| سیاست آمریکا نه تغییر حکومت از طریق واشنگتن که حمایت از حقوق بنیادین مردم ایران است.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران؛
احیای برجام حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت که احیای برنامه جامع اقدام مشترک حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، مالی با بیان اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا معتقد است که باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرد گفت:

«دیپلماسی بهترین راه برای انجام این کار است. ما خواهیم دید که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق متمایل است اما در برهه کنونی تمرکز روی چیزهای دیگر است زیرا گفتگوها[ی وین] متوقف شده‌اند اما دلیل اینکه گفتگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و اینکه هیچ حرکتی نمی‌کنند و در تمرکز ما نیستند این است که ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود. آنها (ایران) خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد. تا زمانی هم که این مسئله ادامه داشته باشد گفتگوها متوقف خواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره صحت ادعای اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای این کشور ادعا کرد که آمریکا از ماه جولای اطلاعاتی در دست داشت مبنی بر اینکه ایران برای فروش صدها پهپاد به روسیه آماده می‌شود:

شاهد حجم ویرانی که این پهپادها ایجاد می‌کنند هستیم. ایرانی‌ها تکذیب می‌کنند اما همگان می‌توانند دروغشان را ببینند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هرکسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد انجام می‌دهیم. به آنها می‌گوییم که به شواهد و مدارک بنگرید. من مطمئنم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال آن پهپادها را تحریم خواهد کرد».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن از تغییر حکومت در ایران حمایت می‌کند یا خیر اظهار داشت:

«سیاست ما تغییر حکومت از طریق تحریکات واشنگتن نیست. این سیاست ما نیست. سیاست ما دفاع و حمایت از حقوق بنیادین مردم ایران است. تعیین نوع حکومت در ایران به تصمیم خود ایرانی‌ها بستگی دارد. موضع ما که آشکار نیز هست حمایت از حقوق بنیادین بشری و یکسان برای مردان و زنان ایرانی است».

  •  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درخصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کی‌یف گفت:

در عملیات مان در اوکراین از تجهیزات روسی استفاده می کنیم که نام کشور روسیه بر آن ها حک شده است. ما اطلاعاتی درخصوص گزارش های منتشر شده درخصوص خرید پهپاد از ایران نداریم و این امور به وزارت دفاع مربوط می شود.

پیش از این یک مسئول عالی رتبه در پنتاگون نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرده بود که "نمی توانیم با اطمینان بگوییم که روسیه در حمله به کی یف از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است".

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان