ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 16:45

ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود

شماره: 18777
Aa Aa

آمریکا منطقه را ترک نخواهد کرد تا روسیه، چین یا ایران خلا به وجود آمده را پر کنند| ایالات متحده متعهد است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

رئیس جمهور آمریکا در نشست جده ادعا کرد؛
ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در نشست جده با حضور رهبران آمریکا و کشورهای عرب منطقه گفت:

آمریکا به"تلاش های دیپلماتیک" برای فشار آوردن به برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از الجزیره، او مدعی شد که ایران باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود.

وی گفت:

ما می خواهیم منابع تروریسم را ازبین ببریم. ما با تقویت ائتلاف ها می خواهیم از شرکایمان حمایت کنیم تا تمام مشکلات را حل کنیم. آمریکا به تلاش های دیپلماتیک خود برای فشار آوردن بر برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد. تلاش می کنیم که تهران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

جو بایدن گفت:

ایالات متحده به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند:

آمریکا منطقه را ترک نخواهد کرد تا روسیه، چین، یا ایران خلا به وجود آمده را پر کنند. ایالات متحده متعهد است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

او گفت:

واشنگتن همیشه به ترویج حقوق بشر ادامه خواهد داد و به همکاری با تمام کشورهای شرکت‌کننده در نشست جاری علیه تروریسم ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت:

حتی اگر درباره تمام مسائل اتفاق نظر وجود نداشته باشد همچنان می‌توان همکاری کرد.

  •  

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز در آغاز نشست جده گفت که ایران را به همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به قوانین بین المللی دعوت می کنیم.

وی گفت که جهان اکنون با چالش های بزرگی مواجه است که نیازمند تلاش های بین المللی است.

  •  

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی گفت دست عربستان همچنان به سمت ایران دراز است و ما تمایل به برقراری روابط عادی با این کشور داریم.

 

254

او افزود:

مذاکرات با ایران مثبت است اما هنوز به هدف نرسیده است و امیدواریم در آینده شاهد تحولاتی باشیم. راه‌حل‌های دیپلماتیک بهترین و تنهاترین راه برای تعامل با ایران است.

وی گفت که هیچ گونه بحثی درباره همکاری دفاعی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل نشده است:

شراکت با آمریکا قدیمی بوده و همچنان هست و باقی خواهد ماند. نه در اجلاس جده و نه پیش از آن هرگز به موضوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل پرداخته نشد.

بن فرحان گفت که چیزی به نام ناتوی عربی وجود ندارد و من نمی‌دانم این اسم از کجا آمده است. این موضوع در اجلاس جده مطرح نشد.

وزیر خارجه عربستان درباره تولید نفت نیز گفت:

تولید نفت به طور مشخص در اجلاس جده مطرح نشد و تولید نفت جزء موضوعات مطرح در اجلاس امنیت و توسعه جده نبود و اوپک پلاس سیستمی برای نظارت بر بازارها و اطمینان از تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها را دارد.

  •  

شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند.

در این بیانیه سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شده تأکید کرده اند.

سران حاضر در این نشست راهکارهای تشدید همکاری مشترک برای تقویت بازدارندگی و توان دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز بررسی کردند.

در این بیانیه بر عزم سران کشورهای مذکور برای افزایش هماهنگی جهت توسعه توان بازدارندگی مشترک در قبال خطرات گسترش سامانه‌های پهپادی و تمایل خود برای استمرار برگزاری نشست‌های سالانه آمریکایی-عربی تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین از تأکید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت شراکت راهبردی برای سالیان متمادی در غرب آسیا استقبال کرده و دیدگاه مشترک خود در خصوص منطقه‌ای که صلح در آن حاکم باشد و نیز اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند. بایدن نیز بر پایبندی به تلاش برای تحقق صلح عادلانه، فراگیر و دائمی در غرب آسیا تأکید کرده است.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر ضرورت دستیابی به راه‌حل عادلانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی بر اساس راه‌حل دولت و طرح ابتکار عربی، ضرورت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و مخرب راه‌حل دو دولتی و نیز احترام به وضعیت تاریخی موجود در قدس تأکید کردند. آن ها همچنین ضمن حمایت از معاهه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت خالی شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.

حاضرین در این اجلاس بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کرده و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات را محکوم کردند.

سران کشورهای حاضر در اجلاس جده همچنین حملات تروریستی علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب‌المندب را محکوم و حمایت کامل از حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن را اعلام و از نقش مثبت عراق در تسهیل تماس‌ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن و تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت شده است.

در بیانیه مذکور بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه به منظور حفظ وحدت و حاکمیت آن و برآوردن خواسته‌های ملت این کشور تأکید شده است.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین بر حمایت از حاکمیت لبنان، امنیت و ثبات آن و تمامی اصلاحات لازم جهت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور تأکید کردند.

حاضرین در اجلاس همچنین حمایت از تلاش‌های مربوط به حل بحران لیبی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داده و گفته اند که خروج تمامی عناصر بیگانه و مزدوران خارجی از لیبی ضروری است.

در این بیانیه بر حمایت از تلاش‌های مربوط به تحقق ثبات در سودان و تکمیل مرحله انتقالی و کمک به این کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی نیز تأکید شده است.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برخی ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات وی در نشست جده را مردود و بی اساس دانست.

او گفت:

این ادعاهای واهی، در راستای تداوم سیاست فتنه انگیزانه و تنش آفرین واشنگتن در منطقه است.

وی با اشاره به سابقه آمریکا بعنوان اولین کشور بکارگیرنده بمب هسته ای، مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش انبوه سلاح و ترویج نظامی گری در منطقه اظهار کرد:

آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران هراسی درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است.

کنعانی با اشاره به چندین دهه حمایت کور و نامحدود دولت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی گفت:

بی شک دولت آمریکا شریک اصلی ادامه اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف، جرم و جنایات روزمره این رژیم علیه فلسطینیان و آپارتاید و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه ملت مظلوم و مقاوم فلسطین است.

وی با تأکید بر سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بهره‌برداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و پایبندی بر استمرار گفتگوها برای رفع تحریم‌ها گفت:

اتهامات دروغین آمریکا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و چشم پوشی این کشور از چندین دهه فریبکاری رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم غیرعضو در معاهده عدم اشاعه و بزرگترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه نشانه بزرگی از تزویر و نفاق دولت آمریکاست.

او با تأکید بر سیاست اصولی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در استقبال از گفتگو با همسایگان و ابتکارهای درون منطقه ای ادامه داد:

انتظار می رود دولت‌های منطقه در پاسخ به دعوت و ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو و همکاری منطقه ای گام های سازنده ای به نفع امنیت دسته جمعی، صلح و ثبات و توسعه مشترک بردارند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان