جزییات توقیف دو شناور تجسسی آمریکا توسط ارتش ایران منتشر شد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 13:57

جزییات توقیف دو شناور تجسسی آمریکا توسط ارتش ایران منتشر شد

شماره: 19361
Aa Aa

فرماندهی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تروریستی نسبت به کنترل و توقف شناورها اقدام کرده و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده شده است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی منتشر کرد؛
جزییات توقیف دو شناور تجسسی آمریکا توسط ارتش ایران منتشر شد

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیات توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا را منتشر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حین اجرای ماموریت برقراری امنیت و ایمنی کشتیرانی در دریای سرخ و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود مواجه شده و با اقدام به موقع و به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و احتمال تصادف دریایی از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند لکن با تغییر مسیر ناوشکن نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ مجددا مواجه با سایر این شناورها شد و ناگزیر پس از توقف و کنترل شناورهای موصوف و اطمینان از امنیت دریانوردی کشتی‌های فوق را رها کرد و از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند لکن مجددا مواجه با کشتی‌ها شد و ناگزیر فرماندهی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تروریستی نسبت به کنترل و توقف شناورها اقدام کرده و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده شد.

پس از توقف و کنترل این کشتی‌ها و اطمینان از امنیت دریانوردی و به تماس های مکرر ناوشکن ج.ا.ا پاسخی نداده و خارج از کنترل در حال دریانوردی بود و موجب ناامنی و به خطر افتادن ایمنی شناور های در مسیر گردیده و احتمال انجام اقدامات تروریستی نیز متصور بود.

در راستای اطمینان از برقراری امنیت دریانوردی با رعایت نکات ایمنی و امنیتی شناورهای فوق بازیافت و پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از امنیت دریانوردی شناورهای یاد شده با تصمیم فرمانده ناوشکن ایرانی در منطقه‌ای ایمن رها و توسط یگان‌های آمریکایی دریافت و به آنها تفهیم گردید در خصوص امنیت دریانوردی مسئولیت‌پذیر باشند و از تکرار موارد مشابه خودداری کنند.

جمهوری اسلامی ایران این موارد مغایر با امنیت و ایمنی دریانوردی را از طریق مراجع سیاسی و بین المللی پیگیری خواهد نمود.

  •  

ایالات متحده آمریکا توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی خود را تایید کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ایران دوباره برای مدت کوتاهی شناور تجسسی نیروی دریایی این کشور را توقیف و سپس رها کرده است.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با تایید این موضوع از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

  •  

دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارایه جزئیاتی از توقف شناورهای داده‌برداری آمریکایی در دریای سرخ توسط ناوشکن جماران تاکید کرد که با خواهش تأکید کردند این شناورها برای کارهای تحقیقاتی بوده و از این به بعد چنین مسئله‌ای تکرار نخواهد شد.

او در مصاحبه با برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو گفت:

نیروی دریایی راهبردی ارتش با استقرار در دریای سرخ و خلیج عدن تأمین امنیت دریانوردی را بر عهده دارد و اسکورت شناورهای خود را مستقلاً انجام می‌دهیم. بر اساس قوانین دریانوردی ایمنی دریایی را باید تضمین کنیم و لذا ناوشکن جماران مشغول اسکورت خطوط تجاری و شناور و نفتکش ایرانی در دریای سرخ مستقر است. دریای سرخ کشتی‌ها را به کانال سوئز و دریای مدیترانه مرتبط می‌کنند و ایمنی دریانوردی دریای سرخ دارای اهمیت است. منطقه‌ای که شناورهای ما فعالیت دارند صخره‌های گل - آبی دارد و برای عبور تانکر و نفتکش محدودیت فضا وجود دارد. همچنین تهدید تروریسم دریایی وجود دارد و لذا شناورهای امریکایی دقیقاً در این مسیر عبور کرده و داده‌برداری می‌کردند.

وی با بیان این که بر روی شناورها پرچمی نصب نشده بود افزود:

آقایان با خواهش تأکید کردند این شناورها برای کارهای تحقیقاتی بوده و از این به بعد چنین مسئله‌ای تکرار نخواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایمنی دریانوردی را از اولویت‌ها دانست:

هر موردی که این ایمنی را به خطر بیندازد موجب پارگی بدنه کشتی‌ها یا نشت سوخت در دریا می‌شود و تبعات دیگر زیادی دارد. این مواجهه سهوی بوده و خودشان هم به این مسئله اذعان داشتند. از طرفی باد و جریان آب در دریا اثرگذار است و آن‌ها می‌گفتند از محدوده مشخص شده خارج شدند و به ما تضمین دادند که چنین مسئله‌ای تکرار نمی‌شود.

ایرانی با اشاره به اخطار و تذکر چندساعته گفت:

مشخص بود این خروج از محدوده از دستشان دررفته و ما بنا به وظیفه آن‌ها را از سطح دریا جمع‌آوری کردیم و تأکید کردند ایمنی و امنیت دریا را با جدیت دنبال خواهند کرد.

  •  

یک مقام آمریکایی در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست مدعی شد که دوربین‌های این شناورها در جریان توقیف مفقود شده است.

یک مقام آمریکایی نیز که نامش افشا نشده در گفت وگو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد:

مشخص نیست آیا دوربین‌ها هنگام توقیف ضبط شده‌اند یا اینکه هنگام بیرون کشیدن شناورها و رهاسازی مجدد آنها به درون آب سقوط کرده باشند.

این روزنامه نوشته که به گفته مقام‌های آمریکایی، دوربین‌ها، رادارها و دیگر تجهیزات این شناورها به صورت تجاری در دسترس هستند و جزو فناوری‌های طبقه‌بندی شده نیستند اما دسترسی به دوربین‌ها و بازرسی شناورها از نزدیک می‌تواند ایده بهتری از قابلیت‌های این شناورها بدهد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان