شواهد استفاده از پهپادهای ایران علیه غیرنظامیان اوکراین فراوان است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 23:07

شواهد استفاده از پهپادهای ایران علیه غیرنظامیان اوکراین فراوان است

شماره: 19872
Aa Aa

ایران به انکار انتقال سلاح به روسیه ادامه می‌دهد. متعهدیم با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛
شواهد استفاده از پهپادهای ایران علیه غیرنظامیان اوکراین فراوان است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکرین ادعا کرد:

متعهدیم با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او در بیانیه‌ای اعلام کرد:
آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه انگلیس و فرانسه، موضوع ادعایی ارسال پهپادهای ایران به روسیه را مطرح و اعضای شورا از دبیرخانه سازمان ملل گزارش‌های کارشناسی مبنی بر انتقال این سلاح‌های خطرناک را دریافت کردند. ما نگرانی شدید خود را در مورد خرید این پهپادها توسط روسیه از ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ابراز کردیم. آمریکا در ماه جولای هشدار داده بود که ایران قصد دارد پهپادهایی را به روسیه منتقل کند تا از آنها در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده شود. اکنون شواهد فراوانی داریم که نشان می‌دهند این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی و زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرایس ایران را متهم به دروغگویی کرد:

از آنجا که ایران همچنان به انکار انتقال سلاح به روسیه برای استفاده در اوکراین ادامه می‌دهد متعهد هستیم که با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

او تهدید کرد واشنگتن در استفاده از تحریم‌ها و سایر ابزارهای مناسب برای عاملان انتقال پهپادها به روسیه تردید نخواهد کرد. آمریکا به افزایش کمک‌های امنیتی به اوکراین از جمله قابلیت‌های دفاع هوایی ادامه خواهد داد تا اوکراین بتواند از خود دفاع کند.

  •  

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران ادعای انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس خواند و گفت این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

او موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد شرایط اوکراین را روشن و پیوسته خواند که از ابتدای شروع بحران در اوکراین به‌طور مستمر مورد تاکید قرار گرفته است:

ما همواره براین امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند. ایران به عنوان کشوری که تجربه ۸ سال تجاوز و جنگ تحمیلی  را پشت سر گذاشته به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرف‌ها خواسته تا خویشتنداری به خرج داده، از افزایش تنش اجتناب کرده و در یک پروسه واقعی برای حل و فصل اختلافات وارد شوند و به ریشه‌های ایجاد این شرایط پرداخته شود. ما از تلاش‌های جاری به منظور یافتن راه‌حل برای این مناقشه حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  با همتایان خود در دوطرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است. ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

وی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین فقط انگیزه‌ها و اهداف سیاسی  را دنبال می‌کنند ابراز نامیدی کرد:گ

این کشورها با ایجاد یک کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می‌کنند از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه کرده وبین ادعاهای بی اساس و قطعنامه ۲۲۳۱ ارتباط برقرار کنند. ایران تاکید دارد که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین کاملا با قطعنامه ۲۲۳۱ در شکل و محتوا غیرمرتبط است و هر فعالیتی در این رابطه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. به علاوه قاطعانه اعتقاد داریم که هیچ یک از سلاح‌های صادراتی ایران از جمله پهپاد به سایر کشورها مشمول پاراگراف ۴ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده خود را برای حل و فصل درگیری‌ها در اوکراین ادامه می‌دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان