فنلاند به ناتو پیوست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 11 خرداد 1403 - 18:34

فنلاند به ناتو پیوست

شماره: 21750
Aa Aa

فنلاند از امروز به ناتو می‌پیوندد و در تمام وظایف آن شرکت می‌کند. این کشور تضمین‌های امنیتی کاملی را که ائتلاف ارائه می‌دهد دریافت خواهد کرد.

درهای ناتو به روی هر کشوری که بخواهد عضو شود باز است؛
فنلاند به ناتو پیوست

«ماتئوس موراویسکی» نخست‌وزیر لهستان در توییتر الحاق فنلاند به ناتو را تبریک گفت.

به گزارش اسپادانا خبر، او در توییتر اعلام کرد:

فنلاند اکنون در ناتو است! تبریک می‌گویم! از امروز اتحاد (ناتو) از ۳۱ کشور تشکیل شده است. شرکای قوی تضمینی برای امنیت لهستان، منطقه ما و کل جهان است.

  •  

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت:

فنلاند تمام تضمین‌های امنیتی ائتلاف را دریافت می‌کند.

او اظهار داشت:

فنلاند از امروز به ناتو می‌پیوندد و در تمام وظایف آن شرکت می‌کند. فنلاند تضمین‌های امنیتی کاملی را که ائتلاف ارائه می‌دهد دریافت خواهد کرد. عضویت فنلاند برای ائتلاف و برای منطقه بالتیک بسیار مهم است. هیچ هیأت نظامی ناتو بدون مشورت با فنلاند در آن مستقر نمی‌شود. درهای ناتو به روی هر کشوری که بخواهد عضو شود باز است. من با رئیس‌جمهور ترکیه صحبت و با او توافق کردم پرونده الحاق سوئد به ائتلاف را مجدداً پیش ببرد.

وی گفت:

پوتین فقط اوکراین را تهدید نکرد بلکه هر کشور اروپایی را که می‌خواهد تصمیم مستقلی برای پیوستن به ناتو بگیرد تهدید کرد. لفاظی‌های اتمی پوتین خطرناک است اما تغییری در موقعیت تسلیحات اتمی روسیه مشاهده نکرده‌ایم.

  •  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو گفت:

کرملین معتقد است این اقدام یکی دیگر از نشانه‌های وخامت اوضاع است؛ گسترش ناتو تجاوز به امنیت ما و منافع ملی روسیه است. طبیعتا این شرایط ما را مجبور می‌کند که اقدامات متقابل را برای تضمین امنیت‌مان انجام دهیم، هم از نظر تاکتیکی و هم راهبردی. روسیه به‌دقت تحولات پس از پیوستن فنلاند به ناتو را رصد می‌کند و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

او گفت:

پیوستن فنلاند به ناتو اساساَ با مسئله اوکراین متفاوت است؛ فنلاند هرگز رویکرد ضدروسیه نداشته و ما هم تنشی با فنلاند نداشته‌ایم.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان