مقاومت از ایران دستور نمی گیرد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 18:30

مقاومت از ایران دستور نمی گیرد

شماره: 24521
Aa Aa

منطقه نیاز به تنش و جنگ جدیدی ندارد|  کشورهای اسلامی شریان‌های اقتصادی و سیاسی اسرائیل را قطع کنند| دولت سوئد نسبت به تعهدات خودش در حفظ اماکن دیپلماتیک متعهد و پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
مقاومت از ایران دستور نمی گیرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود اظهارداشت:

در شرایط سختی که مردم مظلوم غزه و کرانه باختری تحت حملات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارند اولین انتظار آنها از ملت‌ها و دولت‌های اسلامی این است که از ابزارهای خود در اعمال فشار به اسرائیل و حمایت از فلسطین استفاده کنند.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی گفت:

کشورهای اسلامی دارای ابزارهایی هستند که در اختیار خودشان است و می‌توانند از آنها برای قطع شریان‌های اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی استفاده کنند و نباید منتظر اقدامات سازمان‌های بین‌المللی که تحت نفوذ کشورهای غربی هستند، باشند.

وی در خصوص طرح برخی اتهامات از سوی محافل غربی در قبال کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه و نقش داشتن ایران در این ارتباط گفت:

تکرار اتهامات به ایران فرافکنی از سوی کسانی است که منافع خود را در کشانیدن پای آمریکا به منطقه می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

او همچنین روابط ایران و عراق را ممتاز و ویژه خواند و گفت:

برخی اتفاقات و رخدادها نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط میان ایران و عراق تاثیر منفی و سلبی بگذارد و حتما این می‌تواند زمینه ساز روابط و همکاری‌های بهتری برای آینده میان دو کشور همسایه و برادر قلمداد شود. اینکه طرف عراقی خوهان لغو توافقنامه امنیتی باشد را تایید نمی‌کنم چرا که اجرای آن به نفع منافع امنیتی دو کشور است و در چارجوب خواست واراده دو طرف است و طرفین به دنبال اجرایی کردن کامل آن هستند. عراق بخش‌های قابل توجهی از تعهداتش را اجرایی کرده و کمیته مشترک ارزیابی این توافقنامه‌ میان دوطرف وجود دارد و دیدارهای صورت گرفته میان مقامات امنیتی ایران و عراق از جمله آقای احمدیان در راستای پیشبرد توافقنامه امنیتی موجود است. حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است و پایبندی و التزام ایران نسبت به وحدت سرزمینی عراق نیازی به راستی آزمایی ندارد. در دوران سختی و در مسیر مبارزه با تروریسم ایران اولین، مهمترین و اثرگذارترین کشوری بود که در کنار دولت ملت و ارتش عراق در مسیر حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی این کشور کوشید. روابط دو طرف مستحکم به اراده‌های قوی است و وجود برخی سوءتفاهمات خللی در عزم جدی دو کشور ایجاد نخواهد کرد. ما از موضوعات اخیر به سرعت عبور خواهیم کرد و مسیر پیشرفت همکاری‌های دو طرف با قدرت ادامه خواهد داشت.

کنعانی در خصوص تعرض صورت گرفته به سفارت ایران در سوئد اظهار داشت:

در این ارتباط سریع ترین اقدامات دیپلماتیک از سوی مرکز و سفارت ایران در استکهلم صورت گرفته و مقامات سوئد هم قول پیگیری سریع موضوع تعرض به سفارت ایران را دادند و ما نیز انتظار داریم که دولت سوئد نسبت به تعهدات خودش در حفظ اماکن دیپلماتیک متعهد و پایبند باشد.

کنعانی بیان کرد:

ایران از تقویت ثبات و امنیت در منطقه استقبال و از آن حمایت می‌کند و منافع ما از این مهم تامین می‌شود و همینطور تامین امنیت آبراه‌های بین‌المللی نیز برای ما مهم است. ما از ابتدای بحران غزه بر ضرورت پایان دادن به این بحران تاکید کردیم و داریم و بیشترین ظرفیت دیپلماتیک خود را در این مدت بر این مسئله متمرکز کردیم. ما پاسخ خود را به پیام‌هایی که از سوی آمریکا از طریق برخی واسطه‌ها به ما منتقل شد رسانیدیم. ما معتقدیم باید آتش بس فوری ایجاد شود، مسیرهای کمک‌ انساندوستانه باز شود و کوچاندن اجباری مردم فلسطین متوقف شود. همچنان ایران بر راهکار سیاسی برای حل این بحران و دیگر مشکلات منطقه‌ای تاکید دارد. ما پیام‌های مختلفی را از طُرق مختلف و از سوی آمریکا دریافت کردیم و از همان مسیرهای دیپلماتیک هم پاسخ‌های لازم را به آنها داده‌ایم. ما معتقدیم که منطقه نیاز به تنش و جنگ جدیدی ندارد. ثبات و امنیت در لبنان بر ثبات و امنیت منطقه اثرگذار است، اما اینکه رژیم صهیونیستی دنبال ماجراجویی جدید است تردیدی نیست چرا که راه نجات خود را از بحران از کشاندن پای دیگران به جنگ دنبال می‌کند که سیاستی خطرناک برای صلح و ثبات منطقه و جهان است. بهتر است که حامیان این رژیم دست از حمایت از آن بردارند و بدانند دامن زدن به بحران نتیجه‌ای برای آنها نخواهد داشت و استمرار حملات و جنایات اسرائیل به غزه به معنای کوبیدن میخ‌های بیشتر بر تابوت این رژیم است.

کنعانی در خصوص خبرهایی مبنی از خواست چین از ایران گفت:

توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود. چنین موضوعی مطرح نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این زمینه موضع واضحی داشته است. ما دو کشور به عنوان طرفدار همگرایی، تعهد و موضع خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای، حل منازعات و مقابله با تنش آفرینی‌ها مطرح کردیم. همواره رایزنی‌های مشترکی را داشتیم و گفت وگو داریم. موضع چین هم کاملا روشن است. تحولات دریای سرخ سرریزِ ظلم آشکاری است که در غزه شاهد هستیم، این موضع چین است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان