موشک پاسخ همه مشکلات نیست | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403 - 9:12

موشک پاسخ همه مشکلات نیست

شماره: 24552
Aa Aa

چه چیزی ایران را در دنیا مطرح کرد؟ حافظ و سعدی ما را در دنیا بیشتر مطرح کرده است یا بعضی جنبه‌های دیگری که ما آن را قدرت می‌پنداریم؟ متأسفانه دچار فراموشی شدیم و یا اولویت‌های دیگری بر آن تاثیرگذار و سوار شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی؛
موشک پاسخ همه مشکلات نیست

محمد جواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رونمایی کتاب از تهران تا هالیوود نوشته سید محسن هاشمی گفت:

خیال کردیم پاسخ همه چیز در جای دیگری است. نمی‌خواهم چیزی بگویم فردا تیتر شود و فحش بخورم اما ما باید بدانیم پاسخ همه چیز "آن" نیست، مرحوم آیت الله هاشمی هم یکبار گفت موشک خوب است اما پاسخ همه مشکلات آن نیست.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او ادامه داد:

بارها گفته شده است در جهان کنونی منابع قدرت متکثر شده‌اند اما ما مزیت‌های نسبی خودمان را در این جهان نشناخته‌ایم. مزیتی که انقلاب اسلامی را در دنیا مطرح کرد قدرت انگیزشی انقلاب اسلامی بود نه قدرت‌های مادی انقلاب، حال شما می‌توانید قدرت مادی را نظامی و اقتصادی در نظر داشته باشید. آنچه که ایران را در دنیا مطرح کرد این بود که حرف و نگرش نویی داشتیم و آن نگرش، نگرش انسان‌محوری بود انسان را مرکز قدرت می‌دانستیم. این‌که می‌گویم خون بر انسان پیروز است این یعنی انسان محور قدرت است. در دنیای امروز کوشش انسان، ایثار انسان، مجاهدت انسان و فکر انسان است که قدرت‌ساز است.

  ظریف با بیان این‌که هنر در بسیاری از مواقع بسیار کارآمدتر است خاطرنشان کرد:

هنر بسیار در ایجاد قدرت ملی مؤثر است چراکه امروز ابعاد قدرت وسیع‌تر شده است. امروز وزارت دفاع آمریکا هزینه‌ای که برای‌ تسخیر قلب‌ها و مغزها می‌کند بسیار قابل توجه است به سربازش آموزش می‌دهد که وقتی به کشوری رفت چگونه با فرهنگ و زبان آن کشور تعامل کند.آن کسی که رأس قلدرهای این عالم است این را فهمیده است. نمی‌گویم موفق بوده است اما حتما زبان هالیوود موثر‌تر در قدرت افزایی آمریکا اثر می‌کند. حتما زبان هنر ما زبان مرحوم استاد شجریان و سینماسازان ما بهتر از بسیاری از مطالب برای قدرت ما تاثیر داشته است. چه چیزی ایران را در دنیا مطرح کرد؟ حافظ و سعدی ما را در دنیا بیشتر مطرح کرده است یا بعضی جنبه‌های دیگری که ما آن را قدرت می‌پنداریم؟  آنچه که باعث شده است این مردم بالنده باشند و حضور داشته باشند جنبه‌های غیر مادی قدرت ایران است که در نظریه ساده انگاری به آن جنبه‌های انگیزشی و معنایی می‌گویند. ما می‌توانستیم در اسکار حضور پیدا کنیم، ما می‌توانیم در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کنیم و قدرت مردم را نشان دهیم اما متاسفانه دچار فراموشی شدیم و یا اولویت‌های دیگری بر آن تاثیرگذار و سوار شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان