زندان اوین آتش گرفت | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 9:44

زندان اوین آتش گرفت

شماره: 19829
Aa Aa

خبرگزاری فارس نوشته تعدادی زندانی در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها وارد میدان مین می‌شوند و صدا‌های انفجار مربوط به همین موضوع بوده است.

درگیری تعدادی از زندانی‌ان محکومیت مالی و سرقت؛
زندان اوین آتش گرفت

تصاویری از بروز آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

به گزارش اسپادانا خبر، مرکز رسانه قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: 

پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی مهار و خاموش شده است.

این گزارش حاکی است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر ارامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است.

بر اساس این گزارش درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

در حال حاضر شورش مهار شده و شرایط زندان در کنترل ماموران زندان قرار دارد و آتش‌سوزی زندان با تلاش نیروهای آتش‌نشانی درحال کنترل است.

یک مقام امنیتی در این باره گفت:

شرایط به طور کامل تحت کنترل است و آرامش در زندان برقرار شده و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

یک مقام ارشد امنیتی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:

شامگاه شنبه (۲۳ مهر ماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.

به گفته این مقام امنیتی اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت:

ماشینهای اطفای حریق و امدادی همچنان در اطراف اوین حاضر هستند و در حال اطفای آتش هستند.

سید جلال ملکی درباره آخرین اقدامات آتش نشانی برای اطفای حریق در زندان اوین گفت:

آتش اولیه مهار شده و آتش‌نشانان در حال لکه‌ گیری هستند.

خبرگزاری فارس نوشت: 

از دقایقی قبل تصاویری از محوطه زندان اوین منتشر شده که نشان می‌دهد آتش‌سوزی گسترده در این زندان صورت گرفته است. افراد محلی می‌گویند در ۲۰ دقیقه گذشته حداقل ۴ مرتبه صدای انفجار از محل آتش‌سوزی شنیده شده است.

یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه نیز به ایرنا گفت:

آتش‌سوزی هم‌اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

وی درباره آمار فوتی و مصدومین این حادثه نیز گفت:

این حادثه هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومین نیز تاکنون ۸ نفر است.

محسن منصوری استاندار تهران در خصوص حادثه زندان اوین اظهار کرد:

در حال حاضر آرامش کامل در زندان اوین برقرار است.

وی با اشاره به اینکه برخی بندها در زندان شلوغ شده بود گفت:

بند 7 و 8 شلوغ شده بود ولی مسئله اصلی در بندی بود که بخشی از اراذل و اوباش در آن بند حضور داشتند. با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد در حال حاضر کاملا آرامش برقرار است و نکته خاصی نیست، مسئله اصلی ایجاد حریق و آتش‌سوزی بود که توسط برخی از زندانیان اتفاق افتاد که با حضور عوامل آتش نشانی کنترل و مهار شد. در حال حاضر هم زندان و هم اطراف زندان تحت کنترل است.

خبرگزاری فارس نوشت:

تعدادی زندانی از اوین فرار کردند و وارد میدان مین شدند در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود صدا‌های انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.

این خبرگزاری نوشته است:

ساعت ۲۱:۱۰ دیشب درگیری صوری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) به‌وجود می‌آید. طی این درگیری عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش میزنند که منجر به آتش‌سوزی گسترده، سرایت به بند ۸ و اعزام آتش‌نشانان به اوین برای اطفاء حریق شد. شواهد نشان می‌دهد این اقدام از پیش طراحی شده بود چرا که تعدادی از زندانیان برای خود به طرقی سلاح سرد تهیه کرده بودند تا ضمن درگیری با نیرو‌های تامین امنیت زندان به آن‌ها آسیب بزنند و به سلاح هم دست پیدا کنند که البته موفق نشدند. برخی رسانه از ۸ مصدوم در این ماجرا خبر دادند اما هنوز آمار دقیقی از میزان مصدومان یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه نوشت:

«شب گذشته و پس از اتفاق آتش سوزی در زندان اوین بلافاصله امکان تماس زندانیان با خانواده ها فراهم شد و این شرایط تا نزدیک صبح ادامه داشت. پس از اتفاق آتش‌سوزی شب گذشته زندان اوین و در شرایطی که خانواده زندانیان نسبت به سلامت عزیران خود نگران شده بودند با تدبیر مسئولان زندان امکان تماس تلفنی شبانه زندانیان با خانواده ها فراهم گردید. این تصمیم باعث شد نیمه شب گذشته صف های تماس با خانواده در زندان اوین تشکیل شود که تا نزدیک صبح ادامه داشت و امروز نیز طبق روال معمول امکان تماس زندانیان با خارج از زندان فراهم است. هم اکنون شرایط در زندان اوین کاملا عادی بوده و امور روزمره زندان طبق روال معمول در حال انجام است.»

شرق نوشت:

یک منبع مطلع در سازمان زندانها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین تاکید کرد:

« در جریان اتفاقات شب گذشته، هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ‌ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است».

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفت:

در پی درگیری شب گذشته بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت و محکومیت های مالی زندان اوین و آتش‌سوزی پیش آمده در کارگاه خیاطی این زندان که منجر به ورود سریع و به موقع نیروهای انتظامی و امدادی شد تعداد قابل توجهی از زندانیان نجات پیدا کرده و از صحنه آتش‌سوزی به نقطه امن منتقل گردیدند و متأسفانه ۴ زندانی نیز فوت شده و تعدادی مجروح شدند. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده اند. هر ۴ زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند که در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می کردند. اکثر زندانی های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم گزارش شده است.

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد در جریان درگیری و آتش‌سوزی شب گذشته زندان اوین تعدادی از زندانیان جرایم خشن و خطرناک قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهیدات حفاظتی اتخاذ شده موفق به فرار نشدند.

در پایان گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه تاکید شده شرایط زندان اوین از نیمه شب گذشته عادی است و امکان تماس زندانیان با خانواده از همان شب گذشته و ساعتی پس از اطفای حریق فراهم گردیده تا نگرانی های احتمالی رفع شود.

هویت زندانیان فوت شده نیز به اطلاع خانواده آنها رسیده و اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد شد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز از بخش‌های مختلف زندان اوین بازدید کرد.

غریب‌آبادی گفت:

درگیری و آتش‌سوزی صرفاً از سوی زندانیان بند مخصوص سرقت و جرائم خشن و در کارگاه خیاطی همین بند روی داده و به بند‌های دیگر سرایت نکرده است. آرامش در زندان اوین برقرار شده و بلافاصله امکان تماس تلفنی تمامی زندانیان، شامل زندانیان بند سرقت با خانواده‌هایشان فراهم گردید و مصدومین این درگیری نیز رسیدگی‌های لازم پزشکی دریافت کردند. سلامتی، ایمنی و امنیت زندانیان در درجه بالای اهمیت برای سازمان زندان‌ها قرار دارد.

غریب‌آبادی گفت:

مقامات زندان اطمینان خاطر داده‌اند که هیچ یک از حقوق زندانیان متوقف نمی‌شود.

  •  

۴ نفر از زندانیان زندان اوین که حال آن ها وخیم گزارش شده بود نیز در گذشتند.

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با احتساب فوت این ۴ نفر که متأسفانه به دلیل شدت وخامت حالشان در بیمارستان از دنیا رفتند مجموع فوتی های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش‌سوزی شنبه شب گذشته در زندان اوین به ۸ نفر رسید.

بر اساس این گزارش تمامی ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده اند. ۶ نفر از مجروحین این حادثه همچنان در بیمارستان و تحت درمان و رسیدگی های پزشکی هستند و حال عمومی آنها مساعد و رو به بهبود است. هویت تمامی فوت شدگان به اطلاع خانواده آنها رسیده و متعاقب دستور قضایی اسامی آنها به صورت عمومی نیز منتشر خواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان