قیمت یک کیلو گوشت برابر با دستمزدِ دو روز کارگر است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 13:03

قیمت یک کیلو گوشت برابر با دستمزدِ دو روز کارگر است

شماره: 23127
Aa Aa

با قیمت‌های فعلی کارگران نمی‌توانند پروتئین و ویتامین مصرف کنند، فقط مصرف‌کننده‌ نشاسته و روغن هستند؛ نان هم گران شده و نشاسته هم ارزان نیست.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری عنوان کرد؛
قیمت یک کیلو گوشت برابر با دستمزدِ دو روز کارگر است

فرامرز توفیقی، فعال کارگری درخصوص انتشار و پس از آن تکدیب خبر حذف ارز نیمایی گوشت قرمز گفت:

متأسفانه خیلی از گروه‌های کالایی به تدریج از گروه ۲۱ به گروه ۲۲ منتقل شده‌اند و البته خیلی از کالاها به بهانه‌های مختلف گران شده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایلنا بیان کرد:

دام زنده به بهانه‌ی قاچاق گران شده. شکر به یک بهانه‌ی دیگر و برنج هم همینطور. افزایش هزینه‌های زندگی برای کارگران قابل کتمان نیست. وزیر کار بی‌اعتنا به درخواست ترمیم مزد کارگران می‌گوید آن دستمزدی که ما مصوب کرده‌ایم کف مزد است، کارگر برود خودش با کارفرما چانه‌زنی کند. پس آقای وزیر، نقش شورایعالی کار چیست؟ آیا نقش چانه‌زنی بین کارگر و کارفرما ندارد؟ اگر اینطور است چرا نشست برگزار می‌کنید؟

توفیقی با اشاره به گرانی کالاهای پروتئینی مانند گوشت گفت:

گوشت قرمز کیلویی ۵۵۰ هزار تومان است یعنی یک کیلو گوشت قرمز معادل دو روز دستمزد یک کارگر حداقل‌بگیر. هیولای تورم به معیشت ضعیف کارگران حمله آورده است، نمایندگان مجلس نیز در این شرایط سکوت پیشه کرده‌اند و قدمی در راستای احقاق حق کارگران برداشته نمی‌شود و در این میان برداشته شدن ارز ترجیحی کالاهای خوراکی ماه‌هاست که مزید بر علت شده به گونه‌ای که کاهش قدرت خرید در نهایت منجر به عدم خرید شده است. با قیمت‌های فعلی کارگران نمی‌توانند پروتئین و ویتامین مصرف کنند، فقط مصرف‌کننده‌ی نشاسته و روغن هستند که البته نان هم گران شده است و نشاسته هم دیگر ارزان نیست. خرید گوشت برای کارگر حداقل‌بگیر و بازنشسته‌ای که ۹ یا ده میلیون تومان حقوق ماهانه دارد ممکن نیست. وقتی باید دو روز کار کنی و پولش را کامل کنار بگذاری که بتوانی یک کیلو گوشت قرمز بخری و فقط یک وعده‌ غذای پروتئینی برای یک خانواده‌ی چهارنفره فراهم کنی، خرید به امری محال مبدل می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان