وضعیت ارز قابل قبول نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 19:33

وضعیت ارز قابل قبول نیست

شماره: 20629
Aa Aa

محمدباقر قالیباف با بیان این که نباید در میدان تعدد ارزی داشته باشیم گفته در تمام موارد فصل الخطاب قانون است. امسال قانون تصویب کردیم اما اجرا نشد که این هم جزو اشکالات است. 

بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد؛
وضعیت ارز قابل قبول نیست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:

وضعیت ارز قابل قبول نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

در جلسه سران قوا بنا شد که موضوع ارز به‌طور خاص دنبال شود و بازار ارز را سر و سامان خواهیم داد. در موضوع مربوط به ارز در ایران باید کار را به سه بخش دسته بندی و سپس جمع‌بندی کرد؛ یک سری موضوعات اقتصادی است بدان معنا که باید موضوع چاپ پول و نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار گیرد. موضوع ناترازی بودجه و اصلاح ساختار بودجه هم مبانی اقتصادی است که باید به آن توجه شود. باید این موضوع سیاست دولت و مجلس باشد و آنها بر آن اصرار کنند. همچنین موضوع نرخ گذاری ارز هم مشخص شود که قرار است تک نرخی، شناور و یا دستوری باشد. اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تمامی این موارد فصل الخطاب قانون است گفت:

امسال قانون تصویب کردیم اما اجرا نشد که این هم جزو اشکالات است. بحث دیگر مربوط به آقای صالح آبادی و موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی است. ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردیم. علاوه بر آن موضوع ارز و سکه و ریال و سیاست‌های اتخاذی در حوزه مدیریتی بانک مرکزی است البته که باید دست بانک مرکزی از جهت مدیریتی هم باز باشد تا بتواند امور خود را دنبال کند. بحث دیگر درباره فرآیند فروش و درآمدهای ارزی در سبد ارزی و همچنین نوع ارزها، درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها است که باید همه مدیریت شود که حوزه مدیریتی هم متوجه بانک مرکزی است.

او ادامه داد: موضوع مهم دیگر بحث مربوط به کنترل در میدان است. ما نباید در میدان تعدد ارزی داشته باشیم. همه باید به بانک مرکزی کمک کرده و از ابزارهای نظارتی هم استفاده کنیم. بحث دیگر کالاهایی است که با ریال خریداری می‌شود و صادر شده و ارز آن در داخل تهیه می‌شود. ما در کشور مشکل ارزی نداریم اما دلیل نمی‌شود که مدیریت و کنترل ارزی نداشته و از ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخیره ارزی استفاده کنیم. باید درآمدها حفظ شده و با ارز حاصل از صادرات تامین ارزی صورت گیرد. این ظرفیت در کشور وجود دارد پس نیازی نیست که از ذخیره ارزی استفاده شود. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان