آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 21:10

آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران

شماره: 25232
Aa Aa

کنعانی با تکذیب احضار سفیر سوئیس به سپاه و در واکنش به تحریم‌ احتمالی ایران از سوی اتحادیه اروپا گفته اگر اتحادیه اروپا چنین اقدامی انجام دهند یک اقدام غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان یک اقدام شرم‌آور به ثبت خواهد رسید.

اقدام ایذایی اصفهان ارزش خاصی نداشت؛
آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش گفت:

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و مشروع و در جهت ایجاد بازدارندگی بود.

به گزاش اسپادانا خبر، او با بیان این که هدف ما مورد تنبیه قرار گرفتن رژیم صهیونیستی بود اظهار داشت:

نمی‌توانیم نسبت به امنیت شهروندان خود دست بسته باشیم. دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله به کنسولگری ایران در سوریه نقش داشتند مورد هدف قرار گرفت اما هیچ‌کدام از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار نگرفتند.

وی اعلام کرد که اگر اقدام متجاوزکارانه‌ای در هر مبدایی علیه ایران شکل بگیرد پاسخ شدیدتری خواهیم داد.

او همچنین گفت که ایران هیچ‌گاه از چارچوب‌های دیپلماتیک و روش‌های دیلپماسی که تامین کننده منابع ملی ایران بوده کناره گیری نکرده است:

شرکای دولت آمریکا در برجام نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و همچنین خلا خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را نتوانستند جبران کنند. ایران در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها تاکنون حرکت کرده و توفیق‌های زیادی داشتیم.

وی با بیان این که آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران گفت که ایران از همه ظرفیت‌های خود در مسیر احقاق حقوق ملت در چارچوب برجام استفاده کرده است.

كنعانی اظهار داشت:

آمریکا پیام‌های متعددی برای ایران ارسال کرد. مشخصا نمی‌توانم تاکید کنم که از ترکیه پیام‌هایی برای آمریکا مطرح کردیم. در چند هفته گذشته به دلیل حمله جنایتکارانه صهیونیست ها به مقر دیپلماتیک ایران و به دلیل عظم ایران برای اقدام مشروع علیه رژیم صهیونیستی آمریکا پیام‌های متعددی از کانال‌های متعدد دیپلماتیک برای ایران ارسال کرد. پاسخ لازم به پیام‌های آمریکا از مسیر همان کانال‌ها داده شد. مهمترین کانال برای تبادل پیام‌ها کشور سوئیس بود. دولت آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک غافل نشد و از طرف‌های دیگر مطرح کرد.

کنعانی در واکنش به تحریم‌ احتمالی ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت:

کشورهای اروپایی که علیه جنایات رژیم صهیونیستی اقدامی انجام ندادند صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی و برای ایجاد بازدارندگی در برابر یک رژیم متجاوز انجام نداده است. اگر اتحادیه اروپا چنین اقدامی انجام دهند یک اقدام غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان یک اقدام شرم‌آور به ثبت خواهد رسید. اگر کشوری واقعا پایبند چنین تحریم‌هایی از سوی آمریکا یا اتحادیه اروپا می‌کند در تاریخ یک شرمندگی به نام خود به ثبت خواهد رساند.پ

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که اقدام ایذایی اصفهان ارزش خاصی نداشت و حتی نمی‌توان نام آن را عملیات گذاشت:

مقامات ذی‌ربط اعلام کردند که اقدام و عملیات ایذایی در اصفهان هیچ.گونه خسارتی نداشته و سامانه‌های دفاعی خود به وظایف خودشان عمل کردند و لذا از نظر ما این موضوع ارزش پردازش ندارد.
 کنعانی در واکنش به بسته تحریمی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت:

اینها به تحریم‌ها عادت کردند؛ ترک عادت موجب مرض است خدا شفا بدهد. سیاست تحریمی همان طور که بارها اعلام کردیم و در عمل هم اثبات شده سیاست شکست خورده است. تحریم‌ها برای ما و ملت ایران طبیعتا آزار و اذیت‌هایی دارد ولی برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت. آنهایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند اکنون از پیشرفت‌های حیرت‌انگیر ایران در حوزه‌های مختلف فناورانه تعجب می‌کنند. از گذشته درس بگیرند؛ این توصیه‌ای است که ما همواره به مقامات دولت آمریکا و نهادهای این کشور داریم.

وی با تکذیب احضار سفیر سوئیس به سپاه گفت:

مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند. سوئیس مهمترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکاست. دستگاه دیپلماسی در این زمینه به صورت حرفه‌ای و در چارچوب دیپلماتیک عمل کرده و می‌کند.

او همچنین با بیان این که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد گفت:

دکترین هسته‌ای ایران کاملا واضح است. ما استفاده صلح آمیز را حق مسلم خود می‌دانیم.  فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد و این فعالیت‌ها در چارچوب آژانس و پادمان و ان‌پی‌تی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان