ایران و ازبکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 0:59

ایران و ازبکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند

شماره: 19484
Aa Aa

سیدابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای ازبک خود برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار های دوجانبه به سمرقند سفر کرده است.

در شهر سمرقند و در حضور رؤسای جمهور دو کشور؛
ایران و ازبکستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.

روسای جمهور ایران و ازبکستان همچنین بیانیه مشترک همکاری دو کشور را امضا کردند.

سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار های دوجانبه وارد شهر سمرقند شده است در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند از سوی «شوکت میرضیایف» رییس جمهور ازبکستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

رئیس جمهور ایران در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور این کشور گفت که روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته و روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ایی نیست بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است.

رئیسی گفت:

جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته و ملت با اراده  را تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل کرد. ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. پیشرفت ازبکستان پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد روابط دو جانبه را در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل ونقل افزایش دهیم. آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

«محمد جمشیدی» رییس جمهور ازبکستان نیز سفر رئیسی به ازبکستان را تاریخی خواند:

در یکسال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده ایم البته با توجه به روابط تاریخی مشترک مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است. پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان