ایران و چین ۲۰ سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 1:33

ایران و چین ۲۰ سند همکاری امضا کردند

شماره: 21280
Aa Aa

رئیس جمهوری چین گفته صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی دوستی با ایران را حفظ کرده و شراکت راهبردی خود با ایران را پیش خواهد برد.

در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به چین؛
ایران و چین ۲۰ سند همکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر وارد پکن پایتخت چین شد و در ساختمان کنگره خلق چین مورد استقبال رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قرار گرفت.

 

22

 

هنگام ورود رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شده و به افتخار رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت عالیرتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شده است. سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رئیسان جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. همچنین گارد احترام از مقابل آیت الله رئیسی و جی پینگ رژه رفتند.

رئیسی که نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

  •  

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در ملاقات با سید ابراهیم رئیسی گفت:

صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی چین دوستی و همکاری خود با ایران را به‌طور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد و شراکت راهبردی خود با ایران را به پیش خواهد برد.

او گفت:

چین به مشارکت سازنده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[برجام] ادامه خواهد داد و از ایران در صیانت از حقوق قانونی‌اش و از پیشبرد راهکاری مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن برای مسئله هسته‌ای حمایت می‌کند.

  •  

سید ابراهیم رئیسی با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

 

254

او در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.

رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.

او افزود:

با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.

 

25

رئیسی با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل کننده پیوندها در ایام دیگر است افزود:

تحکیم این پیوندها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان مؤثر است.

وی با استقبال از تاکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، بر لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تاکید کرد.

رئیسی همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفتگوهای رفع تحریم به پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد:

غربی‌ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است گفت:

توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

رئیسی ضمن استقبال از ابتکار رئیس جمهور چین در ارائه طرح "کمربند-راه" آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام کرد.

تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی، ‌خودرو سازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار با رئیس جمهور چین بود.

رئیسی ضمن تمجید از همکاری چین در مقابله با همه‌گیری کرونا پیش از تولید واکسن در ایران گفت‌:

خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران با تولید ۶ واکسن کرونا نه تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده بلکه به یکی از معدود صادرکنندگان آن نیز تبدیل شده است.

  •  

رییسی استاد افتخاری دانشگاه پکن شد

 

22

 

آیین اعطای عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

هائو پینگ رئیس دانشگاه پکن در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در کشور چین و در این دانشگاه گفت:

به پاس خدمات و اقدامات آیت الله رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن به ایشان اعطا می‌شود. اعطای عنوان استاد افتخاری به رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از تایید شورای علمی دانشگاه پکن انجام گرفته است.

سید ابراهیم رئیسی نیز در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت:

چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.

وی با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین گفت:

با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند. جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است. دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یک جانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود افزود:

یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.

  •  

تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش ایستادگی و مقاومت است

ابراهیم رئیسی در دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب‌شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جوامع تاکید کرد.

 

25
 

او گفت:

امروز شرایط در جهان به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که با نفی یک جانبه‌گرایی، اقداماتی نظیر آنچه که آمریکا و همپیمانانش در منطقه و جهان برای سلطه بر ملت‌ها اعمال می‌کنند، در افکار عمومی جهان مطرود و محکوم است.

رئیسی سلطه فرهنگی و اقتصادی را از روش‌های نوین نظام سلطه برای تسلط بر ملت‌ها عنوان کرد:

امروز بر محققان، پژوهشگران و صاحبان اندیشه در کشور‌های مستقل فرض است که به مثابه یک دیده‌بان تیزبین از فرهنگ و هویت‌های تمدنی کشورشان در مواجهه با تهاجمات نظام سلطه حراست کنند.

وی با بیان اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است اظهار داشت:

ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند در رشد و ارتقا کشور‌های منطقه و حتی قاره آسیا بسیار مؤثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط کشور‌های مستقل با یکدیگر ۲ دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی‌سازی تهدید و تحریم‌ها را به همراه دارد افزود:

ملت ایران از تهدید و تحریم‌های ظالمانه برای خود فرصت‌های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است به‌طور مثال امروز بیش از ۹۰ درصد از دارو‌های مورد نیاز مردم ایران در داخل کشور و به دست محققان و متخصصان ایرانی تولید می‌شود، ایران در تولید علم در جمع ۱۵ قدرت علمی اول جهان قرار گرفته و در صنایع گوناگون نیز به توانمندی‌هایی دست یافته است که بسیاری از کشور‌ها متقاضی آن هستند.

رئیسی تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست:

مقاومت علاوه بر دفع خطر تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد در حالی که عقب‌نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیسی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره افزایش فشار‌های آمریکا علیه ملت ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ گفت:

خوی سلطه‌گری در آمریکا تنها مختص به یک فرد یا یک جریان سیاسی در این کشور نیست بلکه در ذات سیاست‌های آمریکاست همانطور که طی سال‌های گذشته شاهد اعمال آن از سوی حاکمان دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در نقاط مختلف دنیا بوده‌ایم.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت:

ما با کشور چین روابط دیرینه‌ای داریم که در حال توسعه است و زمینه‌های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه‌های دو کشور و اجرای طرح کمربند-راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد. اصل توسعه اقتصادی امر پسندیده‌ای است، اما با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی ارزشمند ایران و چین نباید توسعه اقتصادی موجب از بین بردن بنیاد‌های فرهنگی دو ملت شود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه به دلیل ترس از قدرت‌افزایی کشور‌های مستقل، به اقداماتی نظیر ایران‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده است گفت:

اما مسلم این است که آینده جهان شاهد یکجانبه‌گرایی نخواهد بود و چند جانبه‌گرایی در جهان گسترش خواهد یافت که مقدمات آن نیز از هم اکنون قابل مشاهده است.

رئیسی از اندیشمندان، فرهیختگان برتر و دانشجویان چینی برای سفر به ایران و مشاهده پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران دعوت کرد.

  •  

ابراهیم رئیسی با چینی‌ها نماز خواند

 

254

سید ابراهیم رئیسی با حضور در مسجد «دونگ سی» پکن، ضمن بازدید از این مسجد تاریخی نماز مغرب و عشای خود را با مسلمانان چینی در این مسجد به جماعت اقامه کرد.
او پس از اقامه نماز دقایقی در جمع نمازگزاران مسجد تاریخی دونگ سی سخنرانی کرد.
مسجد «دونگ سی»، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر پکن است که گفته می‌شود در سال ۱۳۵۶ میلادی در زمان سلسله یوان ساخته شده است. بنای فعلی مسجد شامل دو دروازه، یک گلدسته، یک شبستان و غیره می‌باشد. شبستان مسجد گنجایش ۵۰۰ نفر را در خود دارد و روی طاق‌های شبستان، آیاتی از قرآن حک شده است.

  •  

ارتباطات ایران و چین همراه با انتقال تکنولوژی خواهد بود

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از چین گفت:

به خاطر ارتباط راهبردی که با چین داریم وضعیت مذاکرات ما هم در این سفر شکل راهبردی داشت تا بتوانیم مباحث مورد علاقه دو طرف به ویژه در اقتصاد و تجارت را دنبال کنیم. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی در حوزه همسایگان و سیاست همگرایی اقتصادی در آسیاست. این سفر از این جهت اهمیت داشت که بتواند توافق مصداقی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را اجرایی کند.

او با بیان این که ۲۰ تفاهم‌نامه بین دو کشور در حضور روسای جمهور به امضاء رسید اظهار داشت:

در این سفر تفاهم شد که ارتباطات میان ایران و چین همراه با انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

  •  

جمهوری اسلامی ایران و چین بیانیه مشترک صادر کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر ابراهيم رئیسی به این کشور در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسایل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند.

محورهای این بیانیه به شرح ذیل است:

اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور در تعمیق مشارکت جامع راهبردی

حمایت قاطع از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی طرفین

ضرورت لغو تحریم‌ها به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برای از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام

  •  

سید ابراهیم رئیسی در گفتگو با شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان» درباره تحریم‌های آمریکا و دیگر کشور‌های غربی علیه ایران گفت:

در واقع این همان جنگ است اما ابزار آن عوض شده است. دیروز ابزار نظامی بود، امروز ابزار تحریم است و آن‌ها بسیار بی‌رحمانه این تحریم‌ها را دنبال می‌کنند حتی دارو را که مورد نیاز بیماران است برای ایران تحریم کرده‌اند. حتی برای بیماران پروانه‌ای که کودکان به آن مبتلا هستند و برای خانواده‌هایشان بسیار زجرآور است، دارو‌های مورد نیازشان را تحریم کرده‌اند. واکسن کرونا را هم تحریم کردند. در اولین دیداری که با دبیرکل سازمان ملل در نیویورک داشتم، او در ابتدای دیدار از من عذرخواهی کرد. گفت که «من عذر می‌خواهم که هر چه تلاش کردم نتوانستم تحریم‌ها را نسبت به واکسن کرونا از روی ایران بردارم.»
او گفت:

شما و همه مردم دنیا خوب می‌دانید که تحریم‌ها نتیجه‌اش فشار آوردن بر مردم است؛ آن‌ها در سخن این را اعلام می‌کنند که تحریم‌ها به خاطر فشار آوردن بر حکومت ایران است اما نتیجه این تحریم‌ها در زندگی مردم است. آن‌ها و طرفدارانشان همیشه اعلام می‌کردند که حکومت ایران این شش ماه، آن شش ماه، امسال یا آن سال پایان می‌پذیرد اما قریب به نود شش ماه می‌گذرد. آن‌ها که این حرف‌ها را می‌زدند، خودشان دیگر نیستند؛ بعضی‌هایشان در این عالم نیستند و بعضی‌هایشان دیگر مسئولیتی ندارند یا ناتوان شده‌اند؛ اما می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران بسیار درخشنده‌تر، توانمندتر و کارآمدتر از همیشه دارد ادامه می‌دهد. تحریم می‌خواست ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما و جوان‌های ما متوقف نشده و دچار کندی و ایستایی نشدند.

رئیسی گفت:

آن‌ها میز مذاکره را ترک کردند و گفتند در خیابان و در ایجاد «اغتشاش» اهدافمان را دنبال کنیم. آنچه که در رفتار حاکمان فعلی آمریکا می‌بینیم تفاوتی با رفتار حاکمان قدیم نیست. به نظر می‌رسد همچنان که آنها دنبال تحریم‌ها بودند اینها هم دنبال تحریم‌ها هستند. اینها مدعی هستند ما دنبال توافق هستیم اما آنچه که در عمل می‌بینیم این است که عمل آنها مطابق با ادعایشان نیست. ما به دنبال توافق خوب هستیم اما آنها توافق را دنبال نمی‌کنند. هم عهدشکنی کردند در برجام و هم میز مذاکره را ترک کردند. ما معتقدیم آمریکایی‌ها سخت در اشتباه هستند؛ اشتباه در محاسبات دارند. برخی از کشورهای اروپایی هم امروز دچار اشتباه در محاسبه شدند. اینها باید بدانند اشتباه محاسباتی دارند. شناختشان از ایران و شناختشان از ملت ایران اشتباه است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به چین و در گفتگو با برنامه Xinwen Lianbo شبکه جهانی و ملی تلویزیون چین با اشاره به نگاه مشترک چین و ایران در زمینه مبارزه با یکجانبه‌گرایی در جهان، حفظ استقلال و ضرورت قدرتمند شدن گفت:

ظرفیت‌های متقابل دو کشور فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک هم در سطح آسیا و هم در عرصه دو جانبه ایجاد کرده است.

 

254

 

رئیسی با بیان اینکه سفر به چین به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین صورت گرفته است افزود:

این نگاه راهبردی امروز تبدیل به سند شراکت جامع راهبردی ایران و چین شده است و با توجه به توافقات صورت گرفته می‌توان این سفر را نقطه عطفی در جهت ارتقا و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و چین در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری دانست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مزایای ملموس توافقنامه‌های امضا شده برای کسب و کارها، سرمایه‌گذاران و مردم عادی هم گفت:

بر پایه توافقاتی که مسئولین عالی ایران و چین امضا کردند، دو کشور می‌توانند همکاری‌ها و تعاملاتی متفاوت از قبل در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، راه‌های مواصلاتی و در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای رقم بزنند. بنابراین از همه فعالان اقتصادی در چین و ایران می‌خواهیم ظرفیت‌های متنوع و متقابل را بازشناسی کرده و سعی کنند در جهت ارتقای روابط تجاری فیمابین حرکت کنند.

رئیسی ابتکار کمربند راه چینی‌ها را به سود کشورهای در مسیر این پروژه دانست:

با احیای این مسیر اولا آن ارتباط باستانی در جاده ابریشم به شکل مدرن و نوین در منطقه احیا خواهد شد و در ثانی روابط تجاری و اقتصادی منطقه تسهیل خواهد شد. همچنین ایده کمربند- راه وضعیت تجاری و اقتصادی منطقه و حتی بخشی مهمی از جهان را تسهیل کرده و باعث می‌شود که به ظرفیت‌های کشورهای این مسیر توجه بیشتری شود.

او با بیان اینکه این ایده می‌تواند در راستای تحقق اهداف مهم سازمان همکاری‌های شانگهای و نیز اهداف مهم طرح توسعه جهانی نقش‌آفرین باشد بر همکاری جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق این ایده تاکید کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های ۴۰ ساله آمریکایی‌ها و ادعای سیاستمداران این کشور مبنی بر اینکه تحریم‌های آنها متوجه دولت ایران است و نه مردم گفت:

انگیزه آمریکایی‌ها از اعمال تحریم، انتقام از ملت ایران بابت ۴۴ سال مقاومت و ناکام گذاشتن آمریکا در رسیدن به اهدافش است. تحریم‌ها قرار بود ملت ما را متوقف کند اما مردم و جوان‌های ما متوقف نشدند، دچار کندی و ایستایی نشدند و از تحریم‌ها و تهدیدها برای خودشان فرصت‌ها ساختند؛ پیشرفت‌های امروز ایران در صنایع مختلف، پیشرفت‌های قابل توجهی است.

وی درباره تعاملات ایران در سازمان همکاری شانگهای هم گفت:

باور داریم که این سازمان این ظرفیت را دارد که تعامل بین کشورهای عضو را روز به روز افزایش دهد و ظرفیت‌های منطقه آسیا را بهم نزدیک کرده و باعث تبادل تجربیات بین کشورها باشد؛ خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و کارهای فناورانه می‌توان گام‌های خوبی برداشت. جمهوری اسلامی از زمانی که عضو شانگهای شده تلاش کرده است که از جمله اعضای فعال سازمان باشد و معتقدیم این همکاری‌ها می‌تواند به نزدیک‌ شدن هر چه بهتر و بیشتر امکانات و ظرفیت‌های کشورهای عضو کمک کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان