با تشکیل هیأت حقیقت‌یاب درباره حوادث اخیر ایران موافقت شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 22:55

با تشکیل هیأت حقیقت‌یاب درباره حوادث اخیر ایران موافقت شد

شماره: 20279
Aa Aa

این قطعنامه که با تشکیل «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعای «نقض حقوق بشر» در حوادث ایران موافقت کرده با ۲۵ رأی موافق و ۶ رأی مخالف به تصویب رسید.

با تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد؛
با تشکیل هیأت حقیقت‌یاب درباره حوادث اخیر ایران موافقت شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در حوادث اخیر است. 

این قطعنامه با ۲۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند.

کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند.

  •  

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید رژیم آلمان ریاکارانه از سازوکارهای «حقوق بشر» سوءاستفاده می‌کند.

او در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر نوشت:

رژیم برلین به‌عنوان تامین‌کننده اصلی سلاح شیمایی صدام بر علیه مردم ایران و دیگر فرصت‌طلبان سال‌هاست با تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام داده‌اند. اکنون آنها ریاکارانه از سازوکارهای «حقوق بشر» سوءاستفاده می‌کنند تا بیشتر از قبل اقدامات ضدحقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند و همه اینها به نام «همبستگی» دروغین با ایرانیان.

  •  

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران در توییتر نوشت:

«وزیر امور خارجه آلمان امروز یک بیانیه فریبکارانه در شورای حقوق بشر ارائه کرد. آلمان، همان کشوری است که رژیم صدام را به سلاح شیمیایی مجهز کرد و موجب گردید ۱۳ هزار نفر از جمله کودکان و زنان و از جمله در شهر کردنشین سردشت جان خود را از دست بدهند و بیش از یکصد هزار نفر نیز مجروح شوند.» 

  •  

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسامی ایران در خصوص نشست ویژه شورای حقوق بشر و قطعنامه پایانی آن

ايران هر گونه سازوکار جدید را نقض حاکمیت ملی میداند و مأموریت آن را به رسمیت نمی‌شناسد

وزارت امور خارجه ایران اقدام ضدایرانی گروه معدودی از کشورهای غربی در تحمیل قطعنامه‌ای ضدایرانی به شورای حقوق بشر را قویا محکوم می‌کند. بی تردید اقدام رژیم آلمان و سایر بانیان نشست ویژه شورای حقوق بشر یک خطای تاریخی و منبعث از اهداف سیاسی چند بعدی بوده است.  ایران با نشست ویژه مخالف بود و آن را بر اساس زمینه‌ها و علل برگزاری ۳۴ نشست ویژه در مورد کشورها و موضوعات مختلف طی سال‌های گذشته کاملا ناسازگار و غیر عادی و غیرضروری می‌دانست فلذا قطعنامه این نشست را نیز کاملا مردود می‌داند. ایران تشکیل هر گونه سازوکار جدید برای بررسی موضوعات دو ماه گذشته در ایران را غیرضروری و نقض حاکمیت ملی کشور دانسته و مأموریت محوله در این خصوص را به رسمیت نمی‌شناسد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان