رافائل گروسی ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 16:18

رافائل گروسی ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد

شماره: 19237
Aa Aa

او گفته به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است شفاف‌سازی کنیم. 

بدون دریافت پاسخ معتبر تحقیقات را مختومه نمی کنیم؛
رافائل گروسی ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای پادمانی درباره برنامه هسته ای ایران را تکرار کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با شبکه سی ان ان ادعاهای اثبات ‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

گروسی مدعی شد:

به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است شفاف‌سازی کنیم. ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و سپس این مساله پایان خواهد یافت. کنار گذاشتن تحقیقات کاری نیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد. کلید این امر در یک چیز بسیار ساده نهفته است. آیا ایران با ما همکاری خواهد کرد؟

وی افزود:

این ایده که ما به صورت سیاسی کارمان را متوقف می کنیم برایمان غیرقاقبل قبول است. افراد ممکن است نظرات خود را داشته باشند و ما به آنها احترام می گذاریم اما ما یک الزام قانونی داریم که باید بسیاری از چیزهایی که ایران باید شفاف کند را روشن کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که ایا بدون دریافت پاسخ معتبر تحقیقات را مختومه می کنید گفت: قطعا نه. تاکنون ایران به ما نداده جواب های فنی درمورد منشا بسیاری از آثار اورانیوم نداده است.

  •  

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه کلیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می شود گفت:

جنجال آفرینی‌هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب پرچمدار آن هستند موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم هیاهویی که ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و بیش از ۲۰ سال است که اینها را دامن می‌زنند و دنبال می‌کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه‌ای کشور ایجاد کند. موضوع بسیار حائز اهمیت است که ایران عضو NPT است، کلیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت دقیق خودش دارد و ایران تمام فعالیت‌های خودش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است. ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که مواضع و فشارهای رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد که تنها یک دلیل داشته، برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهامات بوده که ۲۰ سال است علیه کشور مطرح می‌کنند و حرف جدیدی نیست.

اسلامی گفت:

موارد ادعایی، مکان‌های ادعایی و مدارک ادعایی ساخته و پرداخته ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی است و بارها جوابش را گرفته‌اند. اگر قرار باشد این به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد کما اینکه در برجام هم توافق کردند و کنار گذاشتند.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری گفت:

ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم. این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده انجام داده‌ایم. من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا وقت را از دست ندهیم. پاسخ ایران با نقطه نظرات متعددی همراه بود است. این نیازمند زمان بیشتر برای مرور آنها و مشخص کردن پاسخ‌مان است. ما به طور جدی در حال مرور پاسخ ایران هستیم.

او گفت:

هنوز موضوعات برجسته‌ای باقی مانده که باید حل شوند. برخی شکاف‌ها باید برطرف شوند.
او درباره موضوع مشورت آمریکا با اسراییل درباره احیای توافق هسته‌ای گفت:

ما در هر قدم این روند(مذاکرات احیای برجام)، با شرکای اسراییلی‌مان در ارتباط بوده‌ایم تا آن‌ها را در جریان اطلاعات جدید از وضعیت قرار دهیم و درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر کنیم. مسلما، اسراییل هم مانند ما نگرانی‌های عمیقی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران دارد. ما به سهم خود عقیده داریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام، موثرین راه پرداختن به این نگرانی‌هاست اما همچنان در این باره با شرکای اسراییلی‌مان صحبت خواهیم کرد. تقریبا در تمامی تعاملات عمیقمان با شرکای اسراییلی، ایران موضوع بحث است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را «یک چالش امنیت ملی» تلقی می‌کند گفت که موضوع احیای توافق با اعضای کنگره و شرکای خارجی آن مورد بحث قرار می‌گیرد.
او درباره موضوع پادمانی نیز گفت:

مسئله پادمان‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های دستورکار و اختیارات آژانس بین‌المللی اتمی است. تحقیقات پادمانی سیاسی نیستند. اهرم فشار یا برگ برنده نیستند. هیچ کسی نباید با آن چنین رفتاری داشته باشد. وقتی مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش بدهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل‌وفصل شده‌اند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود. نه پیش از آن. هیچ راه میان‌بری برای این وجود ندارد. ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد. این تنها راهی است که می‌توان به این مسائل یک بار برای همیشه رسیدگی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوع حذف نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های ترورریستی خارجی» آمریکا و ارتباط آن با روند احیای برجام مدعی شد:

رییس جمهور در این زمینه صریح و قاطع بوده. او مصر بوده است که نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج نخواهد کرد. درخواست ایران برای این که ما این کار را انجام بدهیم از آخرین نسخه متنی که دیده‌ایم حذف شده و این بخشی از این دلیل است که انجام توافق الان نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر شده است اما نتیجه این مذاکرات و رایزنی‌های ادامه‌دار هنوز نامعلوم است چون هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی وجود دارد. ما در نهایت توافقی را امضا خواهیم کرد که در راستای منافع اصلی‌مان در زمینه امنیت ملی باشد.

  •  

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با تلویزیون TVE با اشاره به کشورهای طرف مذاکرات وین گفت:

بیشتر آنها موافق هستند اما هنوز جوابی از امریکا دریافت نکرده‌ایم. انتظار داریم واشینگتن این هفته پاسخ دهد. 

بورل مدعی شد که ایران درخواست چند اصلاح در پیشنهاد اتحادیه اروپا داده است. 

  •  

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت:

هیچ توافقی قبل از مختومه‌شدن پرونده آژانس علیه ایران اجرا نخواهد شد.

او ادامه داد:

ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست. هیچ توافقی قبل از بسته‌شدن دایمی پرونده اتهامات نادرست (ضد‌ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد. برنامه هسته‌ای ایران نیز برچیده نخواهد شد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان