رییسی و پوتین در سمرقند دیدار کردند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 17:53

رییسی و پوتین در سمرقند دیدار کردند

شماره: 19492
Aa Aa

رئیسی گفته ما میز مذاکرات هسته‌ای را ترک نکردیم. از یک طرف مذاکره می‌کنند و از طرف تهدید. چه کسی در میان مذاکرات با تهدید نسبت به شورای حکام و دیگر مجامع مذاکره می‌کند؟

در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای؛
رییسی و پوتین در سمرقند دیدار کردند

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور اسلامی ایران و رییس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با هم دیدار کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، رئیسی در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت:

ایران تحریم‌ها علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد.

او گفت که ایران ارتباط تجاری و اقتصادی خود را با روسیه توسعه خواهد داد.

وی ضمن تشکر از حمایت روسیه جهت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت:

روابط ما عادی نیست بلکه ماهیت استراتژیک دارد. اراده ایران بر توسعه روابط راهبردی با روسیه در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، هوا و فضا هست.

او همچنین ضمن تشکر از روسیه به خاطر حمایت از ایران برای عضویت در اتحادیه اروسیا و بریکس گفت:

همکاری ما در سازمان همکاری شانگهای و ارتباط جمهوری اسلامی با اعضای این سازمان می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی برای ایران و توسعه منطقه کمک به سزایی داشته باشد.

رئیسی تاکید کرد که با پیگیری کمیسیون مشترک دو کشور، تفاهمات و توافقات بین دو کشور زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: 

آمریکا تصور می‌کند هر کشوری را که تحریم کند، آن کشور دیگر متوقف می‌شود و فهم و درک آنها در این قضیه خطاست. آمریکا سالهاست ایران را تحریم کرده اما ملت بزرگ ایران تحریم و تهدیدها را برای خود به عنوان یک فرصت در رشد و پیشرفت تلقی کرده است. ارتباط کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند با یکدیگر می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و روز به روز آنها را حتی قوی‌تر کند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت:

حسن نیت ایران امروز برای همه مشخص شده که ما میز مذاکرات را ترک نکردیم لیکن عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن به تعهدات از جانب اروپایی‌ها برای خیلی‌ها روشن شده است. از یک طرف مذاکره می‌کنند و از طرف تهدید؛ چه کسی در میان مذاکرات با تهدید نسبت به شورای حکام و دیگر مجامع مذاکره می‌کند؟ این لازمه حسن نیت نیست.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در گفت‌وگو با همتای ایرانی‌ خویش با ابراز خرسندی از طی مراحل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت:

همان طور که با شما توافق کردیم ما هر کاری برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام دادیم. شرکایمان در این سازمان از درخواست شما[برای عضویت] حمایت کرده‌اند. تمام آن‌چه باقی مانده برخی تشریفات است. ایران در حال ملحق شدن به این سازمان جدی، بزرگ و مقتدر بین‌المللی است و بسیار از این بابت خوشحالیم.

رییس جمهور روسیه با اشاره به روابط تهران-مسکو بیان کرد که روابط بین‌المللی رو به گسترش هستند. ما فعالانه در عرصه بین‌المللی همکاری می‌کنیم و مواضعمان درباره بسیاری از مسائل نزدیک یا به گفته دیپلمات‌ها منطبق است.

پوتین با اشاره به سفر اخیرش به تهران و دیدار با رهبری به رییسی گفت:

به لطف حمایت ایشان بسیاری از پروژه‌ها در حال پیشرفت هستند. ما مشتاق حمایت بیشتر ایشان هستیم.

  •  

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به سمرقند ازبکستان سفر کرده اعلام کرد که هیاتی متشکل از ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

  •  

رییس جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای دیدار رسمی دوجانبه و نیز حضور در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند سفر کرده مورد استقبال «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان قرار گرفت.

رئیسی در حاشیه این اجلاس با «سدیر جباروف»، رئیس جمهور قرقیزستان، «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و «امام علی رحمان» رییس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در ششمین برنامه کاری دومین روز سفر به ازبکستان، میزبان «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان بود.

 

22

او در این دیدار با مهم توصیف کردن روابط تهران و اسلام آباد تاکید کرد:

ایران برای گسترش روابط با پاکستان حد و مرزی قائل نیست.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه فاجعه سیل اخیر در کشورش ناشی از تغییرات آب و هوایی کره زمین است کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با عاملان اصلی منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای خواستار شد.

در این دیدار دو طرف از همکاری‌ در حوزه انرژی استقبال و بر انجام پیگیری‌های لازم برای برداشته شدن موانع در این زمینه تاکید کردند.

سران دو کشور ایران و پاکستان توافق کردند کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوط دو کشور برای پیگیری و اجرایی شدن این طرح‌ها تشکیل شود.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان