عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 5:34

عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد

شماره: 23678
Aa Aa

ده‌ها مبارز فلسطینی با ورود به داخل شهرک‌های غلاف غزه در این شهرک‌ها تیراندازی کردند| تل‌آویو هدف حملات موشکی سنگین و دوربرد از غزه قرار گرفت| برخی از سربازان اسرائیلی به اسارت درآمده اند و تعداد کشته ها و مجروحان قابل شمارش نیست.

با شلیک هزاران موشک به عمق خاک اسرائیل؛
عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شد

آژیرهای خطر در پی حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت در کل منطقه «غلاف غزه» نزدیک مرز نوار غزه و نیز دیگر شهرهای اسرائیل از جمله تل‌آویو به صدا درآمدند.

به گزارش اسپادانا خبر، رادیو اسرائیل از ورود نیروهای مقاومت به داخل شهرک‌های غلاف غزه و تیراندازی در این شهرک‌ها خبر داد.

محمد الضیف،‌ فرمانده گردان‌های القدس در سخنانی ضمن اعلام عملیات «طوفان الاقصی» تاکید کرد:

پس از نفوذ اعضای مقاومت به قلب اراضی اشغالی وضعیت جنگی اعلام می‌کنیم.

به دنبال شلیک راکت‌ها و موشک‌های متعدد از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف این منطقه موسوم به «غلاف غزه» و چندین شهر از جمله قلب تل‌آویو آژیرهای خطر به صدا درآمدند و شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها رفتند.

 

125

 

فلسطین الیوم گزارش داد گروه‌های مقاومت ده‌ها موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه شلیک کردند که آژیرهای خطر در کل «غلاف غزه» و عسقلان به صدا درآمد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت آژیرهای خطر در منطقه بزرگ تل‌آویو فعال شدند.

صداهای انفجارهای متوالی در غزه نیز به دلیل تلاش سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های شلیک شده مقاومت شنیده شد.

او افزود:

سامانه گنبد آهنین برای مقابله با حملات گسترده فعال شده است.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد حملات موشکی گسترده‌ای از غزه انجام شده و صدای آژیرهای هشدار در جنوب تل‌آویو، اسدود، عسقلان،‌ در پایگاه هوایی بالماخیم در جنوب تل‌آویو و صدای انفجارهایی در غرب اسرائیل شنیده شد.

 

12

 

شبکه ۱۴ عبری نیز اعلام کرد اخباری منتشر شده که موشک‌های مقاومت به تل‌آویو و عسقلان اصابت کرده و یک شهرک نشین در اثر اصابت راکت کشته شده است. 

از شهرک‌نشینان اطراف غزه خواسته شده در پناهگاه‌ها بمانند. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیل پناهگاه‌های تل‌آویو نیز باز شده‌اند.

کانال ۱۲ عبری هم گزارش داد آژیرهای خطر در شهرک بیت شیمش به صدا درآمدند و تل‌آویو هدف حملات موشکی سنگین و دوربرد از غزه قرار گرفت.

به دلیل وضعیت امنیتی تمام مدارس غزه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسرائیل تا ۸۰ کیلومتری شهرک‌های غلاف غزه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

خبرنگار المیادین می‌گوید اخباری از به اسارت درآمدن سربازان اسرائیلی توسط اعضای مقاومت وجود دارد.

شبکه‌ کان نیز گزارش داده،‌ اخباری از «ربودن» سربازان اسرائیلی و انتقالشان به غزه وجود دارد.

به گزارش رسانه‌های عبری، درگیری و تیراندازی در شهرک‌های غلاف غزه در جریان است و تعدادی کشته و تعدادی ناپدید شده‌اند.

رسانه‌ها عبری زبان همچنین در خبری دیگر اعلام کردند اینترنت جنوب اسرائیل به دلیل وجود ویدیوهایی از کشته‌ها قطع شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طی ساعات آتی جلسه‌ای را با مسؤولان امنیتی به دلیل حوادث رخ داده برگزار می‌کند.

 

254

 

ورود اعضای مقاومت به شهرک‌های اطراف غزه

منابع محلی به الجزیره گفتند مقاومت فلسطین وارد درگیری‌های مسلحانه با نیروهای اسرائیلی در چندین نقطه در مرزهای شرقی غزه شده است.

به گزارش شبکه‌های عبری،‌ ده‌ها مبارز فلسطینی از غزه وارد شهرک‌های اطراف غزه موسوم به غلاف غزه شده و در این شهرک‌ها گشت زنی کرده و تیراندازی می‌کنند.

رادیو اسرائیل گزارش داد، مبارزان فلسطینی وابسته به حماس وارد مرکز پلیس در سدیروت شده و تعدادی در آنجا زخمی شده‌اند.

خبرنگار الجزیره می‌گوید نیروهای مقامت بر این مرکز پلیس مسلط شده‌اند.

یک شهرک نشین به رسانه‌های عبری گفته است ده‌ها فرد مسلح در شهرک سدیروت هستند.

طبق گزارش دیگری، رئیس پلیس منطقه جنوبی در شهرک سدیروت به ضرب گلوله نیروهای مقاومت زخمی شده است و اعضای مقاومت موفق شده‌اند چندین خودروی پلیس را تحت کنترل درآورده و به غزه منتقل کنند.

رسانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ کنترلی بر وضعیت غلاف غزه نداشته‌اند.

براساس گزارش رسانه‌های عبری، این درگیری اسرائیل را غافلگیر کرده زیرا هیچ اطلاعات یا شواهد و هشداری درباره این عملیات وجود نداشته است.

خبرنگار الجزیره از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر در قدس خبر داده و گفته است، چندین راکت در آسمان قدس رهگیری شده است.

 

254

 

فرمانده القسام: عملیات طوفان الاقصی را آغاز کردیم

محمد ضیف (ابوخالد) فرمانده گردان‌های القسام در سخنرانی خطاب به ملت فلسطین و جهان اسلام و عرب گفت:

مقرر کردیم به تجاوزات رژیم صهیونیستی پایان دهیم و عملیات طوفان الاقصی را آغاز کردیم. ضربه اول عملیات طوفان الاقصی از مرز ۵۰۰۰ موشک که دشمن را هدف گرفت عبور کرد. از امروز هماهنگی امنیتی با دشمن صهیونیستی پایان می‌یابد. طوفان الاقصی بسیار بزرگتر از آنچه است که اشغالگران تصور می‌کنند. زمان آن رسیده که تمام قدرت‌های عربی و اسلامی برای به زانو درآوردن اشغالگران متحد شوند. امروز هر که سلاح دارد به دست بگیرد دیگر زمان آن رسیده است. کسی که نتواند در عملیات طوفان الاقصی به شکل مستقیم مشارکت کند باید با این عملیات همبستگی نشان دهد. امروز خشم الاقصی، خشم ملت ما و مجاهدان صالح ما در حال انفجار است، امروز روز شماست تا به دشمن بفهمانید زمانش به پایان رسیده است. همه باید از طریق بیانیه‌های نظامی بعدی دستورات را پیگیری کنند. ضربه اول طوفان الاقصی چندین مواضع دشمن، فرودگاه‌ها و پادگان‌های نظامی آنها را هدف گرفت. از برادرانمان‌ در مقاومت لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه می‌خواهیم به مقاومت فلسطین بپیوندند. برادرانمان در الجزائر، مراکش، اردن، مصر و باقی کشورهای عربی به پا خیزند و به ندای ما لبیک بگویند. مردم ما در کرانه باختری عملیات خود را علیه شهرک‌های صهیونیست سازماندهی کرده و اشغالگران را درهم شکستند. مردم ما در قدس به پا خاستند و زمین را زیر پای اشغالگران به آتش کشیدند. فلسطینی‌ها داخل اراضی اشغالی شما هم باید تفنگ به دست بگیرید. کسی که تفنگ ندارد سلاح سرد خود را بیرون بیاورد.

 

2221

 

مسؤول ستاره داوود سرخ اعلام کرد:

تعداد کشته‌های عملیات حماس در غلاف غزه بسیار زیاد است و نمی‌توانیم در حال حاضر آماری ارائه کنیم.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد:

بعد از نفوذ فلسطینی‌ها به قلب اسرائیل حالت آماده باش جنگی اعلام می‌کنیم.  دست به عملیات نظامی علیه عزه می‌زنیم و مقرهای حماس در غزه را هدف قرار می‌دهیم.

طبق گزارش‌های منتشر شده، ده‌ها شهرک نشین از شهرک‌های خود به سمت فرودگاه‌ها رفته‌اند.

خبرنگار عبری کانال 12 اسرائیل اعلام کرد:

تعداد کشته ها و مجروحان قابل شمارش نیست. وضعیت بسیار دشوار است و ده ها شهرک نشین گزارش داده اند که در خانه های آنها شکسته شده و در معرض تیراندازی قرار گرفته اند.

رادیو اسرائیل نیز اعلام کرده که حماس تاکنون ۳۵ اسرائیلی را اسیر کرده است.

  •  

این عملیات پاسخی به کسانی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند

حزب الله لبنان بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگری و تهاجم مستمر به مقدسات، شرف و حیثیت و تاییدی نو بر این است که اراده ملت فلسطین و تفنگ مقاومت تنها گزینه در برابر تجاوز است. پیامی به جهان عرب و اسلام و کل جامعه بین المللی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی سازی هستند. با این دشمن، مسئله فلسطین یک مسئله زنده است که تا پیروزی و رهایی نمی میرد. مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک همگام با تحولات مهم صحنه فلسطین است و شرایط میدانی را با علاقه فراوان دنبال می کند و مستقیماً با رهبری مقاومت فلسطین در داخل و خارج در تماس است و با آن ارتباط مستمری انجام می دهد.

  •  

با مقاومت فلسطین در ارتباط مستقیم هستیم

جنبش حزب‌الله لبنان ضمن تبریک عملیات نیروهای مقاومت فلسطین اعلام کرد نیروهای این جنبش با سران مقاومت فلسطین در ارتباط مستقیم هستند.

  •  

در وضعیت جنگی قرار داریم

بنیامین نتانیاهو ، نخست‌وزیر اسرائیل گفت:

در وضعیت جنگی قرار داریم. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز خواهند شد. من از شهروندان اسرائیلی می‌خواهم به دستورات ارتش و نیروهای امنیتی عمل کنند. حماس حمله مرگبار و غافلگیرانه‌ای را علیه اسرائیل و شهروندانش به راه انداخت. من دستور داده‌ام در عملیاتی گسترده شهرک‌ها از تروریست‌ها پاکسازی شوند.

  •  

سازمان ستاره داوود سرخ اعلام کرد که در حملات از نوار غزه به اسرائیل 22 اسرائیلی کشته شدند.

  •  

شرایط دشواری را پشت سر می‌گذاریم

اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل گفت:

اسرائیل دوران سختی را پشت سر می‌گذارد. از همه اسرائیلی‌ها می‌خواهیم که از دستورات ارتش پیروی کنند. جنبش حماس امروز صبح مرتکب اشتباهی خطرناک شد و جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرد. اسرائیل «پاسخ قاطعانه‌ای» به عملیات طوفان الاقصی خواهد داد.

  •  

اسرائیل در پاسخ به حملات حماس عملیات «شمشیرهای آهنین» را آغاز کرد

سخنگوی ارتش اسرائیل از طریق پلتفرم «ایکس» از آغاز عملیات «شمشیرهای آهنین» علیه حماس در نوار غزه خبر داد.

افیخای ادرعی با بیان این که ده ها هواپیمای جنگی حملاتی را علیه حماس در نوار غزه انجام داده اند افزود:

نیروها به منطقه جنوب فراخوانده شده و در جبهه داخلی تا ۸۰ کیلومتر حالت فوق‌العاده اعلام شده است، همچنین هزاران نیروی ذخیره فراخوان خواهند شد. در گذرگاه مرزی «ایریز» و پایگاه «زاکیم» جنگ درجریان است.

  •  

اولین واکنش جمهوری اسلامی ایران به حملات اخیر فرماندهان حماس علیه اسرائیل

سید یحیی رحیم صفوی مشاور رهبری در شمشمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در فرهنگسرای ارسباران گفت:

ما از عملیات طوفان الاقصی اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رحیم صفوی با بیان اینکه ما بخاطر این عملیات به مجاهدین فلسطینی تبریک می‌گوییم گفت:

قطعا مدافعان حرم و شهیدان بزرگی، چون قاسم سلیمانی نیز همراه این مجاهدان هستند و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند.

  •  

طوفان الاقصی اعتماد به نفس بالای مقاومت در اجرای عملیات‌های ترکیبی را نشان داد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

عملیات امروز صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت و عملیات مسلحانه علیه اشغالگران در اراضی اشغالی ایجاد کرد.

او با بیان اینکه مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی را به ملت بزرگ فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه از جمله در سرزمین فلسطین تبریک می‌گویم گفت:

آنچه که امروز اتفاق افتاد در راستای استمرار پیروزی‌های جریان مقاومت ضد صهیونیستی در حوزه‌های مختلف از جمله در سوریه، لبنان و اراضی اشغالی است. در طی سال‌های اخیر در عملیات‌های مختلف شاهد این بودیم که هر موقع صهیونیست‌ها اقدام به انجام عملیاتی علیه مقاومت به ویژه در نوار غزه کرده‌اند با شکست و سرافکندگی مواجه شده‌اند و در هر عملیات میزان تاب‌آوری آنها کوتاهتر از قبل بوده است. عملیات امروز جریان مقاومت در فلسطین یک نقطه عطف در روند استمرار مقاومت مسلحانه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌هاست و به عبارتی دیگر با این عملیات صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت مردم فلسطین علین صهیونیست‌ها باز کرد. این عملیات نشان داد که جریان مقاومت در فلسطین از اعتماد به نفس بسیار خوبی برای اجرای عملیات‌های ترکیبی و چند جانبه علیه اشغالگران برخوردار است و در این عملیات از عنصر غافلگیری و از دیگر روش‌های ترکیبی استفاده کرد و این نشان دهنده اعتماد به نفس ملت فلسطین در برابر اشغالگران است. در این عملیات صهیونیست‌ها دچار غافلگیری جدی شدند و این موضوع بار دیگر اثبات کرد که در چارچوب یک اقدام جدی عملیاتی صهیونیست‌ها به چه میزان شکننده هستند و از روحیه لازم برای مقاومت برخوردار نیستند. امیدواریم که جریان مقاومت بتواند با روحیه عالی در مسیر آزادسازی فلسطین و تحقق آرمان مردم فلسطین به پیروزی‌های هر چه بیشتری دست پیدا کند.

  •  

ما در آستانه پیروزی بزرگ و فتحی آشکار در جبهه غزه هستیم

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت:

«غزه امروز ننگ شکست را از امت (اسلام) پاک می‌کند. این نبردی است که آزادسازی بیت‌المقدس، سرزمین و مردم‌مان و آزادی اسیرانمان از زندان‌های اشغالگر صهیونیستی را آغاز می‌کند. ما به آن‌ها و به تمام دنیا هشدار دادیم که درباره آنچه که در بیت المقدس و مسجدالاقصی می‌گذرد،سکوت نخواهیم کرد حتی اگر همه سکوت کنند. بیش از ۶ هزار نفر از زندانیان‌مان در زندان‌های اشغالگران زیر شکنجه و آزار به سر می‌برند. چند بار به شما در مورد اقداماتتان در سرزمین‌هایمان در خط سبز علیه مردم‌مان هشدار دادیم؟ مسجد الاقصی در خطر واقعی بوده و ما اطلاعاتی مبنی بر این داریم که اشغالگران قصد داشتند به تجاوزات خود به مقدسات ما ادمه دهند. نبرد برای آزادی سرزمین و اسیرانمان در زندان‌های اشغالی را ادامه می‌دهیم. مردم‌مان باید در بالاترین سطح آمادگی باشند زیرا نبرد به قلب موجودیت رژیم صهیونیستی کشیده شده است. از مردم برای شرکت در این نبرد دعوت می‌کنیم زیرا این، نبرد یک ملت است که ما آن را آغاز کردیم و با پیروزی به پایان خواهیم رساند. تنها در عرض چند دقیقه دشمن را از حالت تعادل خارج کردیم و به این دشمن که تهدید و عربده کشی می‌کند می‌گوییم که قدس برای ماست و سرزمین برای ماست، پس از آن خارج شوید. ما به عادی‌سازان روابط می‌گوییم که اسرائیل نمی‌تواند از شما محافظت کند و آنچه را که از آن می‌خواهید بدست نخواهید آورد. به عادی سازان روابط می‌گوییم به این رژیم بنگرید که نمی‌تواند از خود حمایت کند پس چگونه می‌تواند از شما حمایت کند. این درگیری با توافق‌های عادی سازی حل نمی‌شود بلکه در میدان و به دست مجاهدین و تلاش مردم حل خواهد شد».

  •  

طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل کرد

محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پیامی اعلام کرد:

عملیات ترکیبی و غرور آفرین گروه‌های مبارز فلسطینی تحت عنوان «طوفان الاقصی» علیه مواضع و استحکامات رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، بار دیگر هیبت دروغین و قدرت پوشالی این رژیم اشغالگر را به اثبات رساند. رزمندگان مقاومت فلسطینی در این عملیات غافلگیرانه که از هوا، دریا و زمین علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی تدارک دیده بودند، صحنه‌های درخشانی از مقاومت و ایستادگی یک ملت رنج دیده و تحت ستم را به منصه ظهور نشاندند. ملتی که پس از چند دهه ظلم و ستم تحمیلی اکنون به پشتوانه نسل جوان با انگیزه و متکی بر اسلام و در سایه اعتماد به وعدهٔ الهی، به چنان قدرتی دست یافته است که تحلیلگران و استراتژیست های نظامی جهان را به حیرت واداشته است. اگر روزی انتفاضه‌ی سنگ تنها ابزار دفاعی ملت بی دفاع فلسطین بود امروز اما مبارزان فلسطینی به توانمندی و رشدی رسیده‌اند که قادرند در یک عملیات ترکیبی پیچیده با شلیک هزاران راکت و موشک، ضربات سهمگینی به دشمن صهیونیستی وارد سازند و توان پدافندی و گنبد آهنین او را به تمسخر بگیرند. این جنگ افزارهای دفاعی آنگاه که با روحیه شهادت طلبی جوانان باانگیزه فلسطینی همراه می شود، چنان قدرتی تولید می کند که همچون سیلی بنیان کن، هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو می پاشد. حرکت توفنده طوفان الاقصی، محصول خشم مقدسی است که دشمن صهیونیستی نسبت به خود در ملت تحت ستم فلسطین کاشته و اکنون باید درو کند. طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و ثابت کرد برخی تلاش‌های مذبوحانه مانند نمایش مضحک روند عادی سازی قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کُند یا به تأخیر بیندازد. ضمن تبریک این پیروزی غرور آفرین به مبارزان و مجاهدان فلسطینی، رجاء واثق دارم، دیر نخواهد بود روزی که جوانان فلسطینی، مسجد الاقصی را از اسارت دشمن صهیونیستی آزاد خواهند کرد. این وعده الهی است که ظلم پایدار نخواهد ماند و اراده مردم مظلوم فلسطین بر ظالمان پیروز خواهد شد. بشارت قرآنی «الیس الصبح بقریب» افق روشنی به روی مجاهدان گشوده است.

  •  

«انتقام این روز سیاه» را گرفته و هر جایی را که توسط حماس استفاده می‌شود به «ویرانه» تبدیل خواهیم کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی شنبه شب، غزه را «شهر شرارت» خواند و از غیرنظامیان صهیونیست خواست فوراً منطقه پرجمعیت غلاف غزه را که حدود دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند ترک کنند.

نتانیاهو گفت:

تمام مکان‌هایی که حماس در آن‌ها پنهان شده و در آن‌ها فعالیت می‌کند را به ویرانه تبدیل خواهیم کرد. آنچه امروز رخ داد قبلاً هرگز در اسرائیل دیده نشده بود و من اطمینان خواهم داد که دیگر هرگز تکرار نخواهد شد. کل کابینه از این تصمیم حمایت می‌کند. ارتش اسرائیل فوراً از تمام توان خود برای از بین بردن قابلیت‌های حماس استفاده خواهد کرد.

او هشدار داد که اسرائیل به سمت یک جنگ «سخت» پیش می‌رود که «زمان می‌برد».

نتانیاهو تشدید تنش‌ها را «جنگ» توصیف کرده و از فراخوان نیرو‌های ذخیره برای تقویت بیشتر صفوف ارتش این رژیم خبر داده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان