موضوعات باقیمانده در مذاکرات اندک اما مهم هستند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 3:41

موضوعات باقیمانده در مذاکرات اندک اما مهم هستند

شماره: 19226
Aa Aa

وی با تأکید بر تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی گفته فرسایشی کردن مذاکرات ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت.

اروپا و آمریکا نیازمند توافق با ایران هستند؛
موضوعات باقیمانده در مذاکرات اندک اما مهم هستند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران گفت:

جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بزرگترین قربانیان تروریسم هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه شاهد کارنامه قبولی از دولت سیزدهم در یک سالگی دولت بودیم افزود:

با وجود شرایط سختی که دولت با آن مواجه بود، تحریم‌های ظالمانه و فراگیری بیماری کرونا، دولت کارنامه بسیار خوب و قابل قبولی را ارایه کرد. برنامه دولت سیزدهم در سیاست خارجی بر مبنای سیاست همسایه محور، سیاست آسیا محور و تاکید بر نگاه شرق و همچنین دیپلماسی اقتصاد محور بوده است.

وی در مورد مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌های مطرح شده گفت:

در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و هنوز به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرویم. در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده ایم. ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده است تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. اجازه دهید ما به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم زیرا مذاکرات، مذاکرات حساسی است و طبیعتاً باید در فضای مذاکره مبتنی بر دیدگاه های رسمی کشورها درباره روند مذاکره و نتیجه آن اظهارنظر و قضاوت کنیم. تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق بشود و تا زمانی که توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کنیم یا به استقبال مرحله جلوتر برویم زیرا موضوعات باقیمانده هرچند به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات اندک باشند اما مهم هستند و در خصوص موضوعات مهم باید تصمیم‌گیری و توافق شکل بگیرد. ایران در مذاکرات و در ادوار گذشته و دور اخیر مذاکرات جدی و سازنده حضور پیدا کرد و به پیشنهادات طرف اروپایی هم که به عنوان میانجی‌گر در مذاکرات عمل میکند به موقع پاسخ داد که هم مبتکرانه بود و هم انعطاف لازم را در جای خود به منظور دستیابی به توافق نشان داد اما آنچه که مهم است الان تعلل طرف امریکایی در ارائه پاسخ است و گرنه ما در این زمینه به موقع عمل کردیم و همواره نشان دادیم در این ارتباط مسئولان عمل می کنیم. ما معتقدیم دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام است و به عبارتی مسئول عدم اجرای توافق نامه تا الان است. همچنین روند جاری دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر اراده سیاسی را به طور جدی در عمل نشان دهد و اظهارنظر در عمل هم مسئولانه عمل کند ما می توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که به دنبال توافق است گفت:

تیم مذاکره کننده ما با هدف تامین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت جمهوری اسلامی در میز مذاکرات حضور پیدا کرد و در مسیر مذاکره به طور جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان پای کار ایستاده است اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند. بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده که روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم.

وی با تأکید بر تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی گفت:

مسائل داخلی دولت آمریکا و فشار تندروها در داخل آمریکا و فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت.

کنعانی با بیان اینکه اگر ایران نیازمند توافق است، آمریکا و اروپا  بیش از ایران نیازمند هستند گفت:

تیم ایران جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و اثبات عملی مبنی بر اینکه دنبال توافق هستیم ولی بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار است و توافق خوب به این معنا که منافع ایران تامین و پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی باشد که برای ایران اثبات شود طرف مقابل بر تعهداتش ایستاده چراکه برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد. ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها به طور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود اما در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان در حوزه گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیر همسایه منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

او همچنین گفت:

ملت و دولت ایران ترور سردار بزرگ مبارزه باتروریسم بین‌ المللی، سردار قاسم سلیمانی را فراموش نخواهد کرد و این موضوع قابل مصالحه و سازش نخواهد بود. دولت و ملت ایران از تمام توان خود استفاده می‌کند که قاتلان سردار را به محکمه عدالت بسپارد و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

کنعانی درباره تبادل زندانیان نیز گفت:

ما موضوع زندانیان را در چهارچوب موضوع انسانی نگاه کرده‌ایم و وضعیت زندانیان و سرنوشت آن‌ها را به موضوع روند مذاکرات گره نزده‌ایم. در مورد تبادل زندانیان در خارج از چارچوب برجام و به طور غیرمستقیم با طرف آمریکایی گفتگو کردیم و از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود اما متأسفانه آن چیزی که در طرف مقابل رخداد بی‌عملی بود. زندانیان ما به اتهامات واهی بازداشت شدند و اساس اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران غیرقانونی و غیرانسانی بود و به صورت طبیعی هر اقدامی از سوی هر فردی رخ داده باشد در چارچوب نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا از نظر ما بازداشت اینها غیرقانونی و غیرانسانی است و تاکید مجددی است از سوی آمریکا که به مبانی انسانی و اخلاقی توجه نمی‌کنند. سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و خواستار این هستیم تا به آغوش خانواده‌ها برگردند و این موضوعات ارتباطی به روند مذاکرات ندارد و پرونده مستقلی است و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت:

آنچه در موضوع هواپیمای ونزوئلا برای ما مهم است وضعیت ۵ هموطن ایرانی است. اقدامات ما در این زمینه ادامه دارد. ضرورت دارد دولت آرژانتین حسن نیت خود را در این ارتباط اثبات کند و نسبت به آزادی بی قید و شرط شهروندان ایرانی در اسرع وقت اقدام کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان