یک شرکت اسرائیلی در سیستم عامل ویندوز ایران رخنه کرد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 5:30

یک شرکت اسرائیلی در سیستم عامل ویندوز ایران رخنه کرد

شماره: 14109
Aa Aa

خریداران محصولات شرکت «کاندیرو» نهادهای امنیتی هستند و از آن ها برای رخنه در شبکه ارتباطی مخالفان، فعالان مدنی و رسانه‌های مخالف استفاده می‌کنند.

با اعلام دو شرکت مایکروسافت و «سیتیزن لب»؛
یک شرکت اسرائیلی در سیستم عامل ویندوز ایران رخنه کرد

شرکت مایکروسافت و «سیتیزن لب» گروه حقوق بشری عرصه مجازی اعلام کردند که یک شرکت اسرائیلی به نام «کاندیرو» نرم‌افزار رخنه در سیستم عامل ویندوز را فروخته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویترز، تحقیقات مشترک مایکروسافت و «سیتیزن لب»نشان می‌دهد چگونه محصولات شرکت «کاندیرو» در یک بازار مخفی در سراسر جهان عرضه شده و خریداران این ابزارها که در بسیاری از موارد نهادهای امنیتی هستند از این فناوری برای رخنه در شبکه ارتباطی مخالفان، فعالان مدنی و رسانه‌های مخالف حکومت استفاده می‌کنند.

دو موردی که در این گزارش به عنوان نمونه قید شده رخنه نهادهای امنیتی عربستان سعودی در یک محفل مجازی گفتگوی دگراندیشان و رخنه نهادهای امنیتی دولت اندونزی در یک وبسایت خبری با گرایش چپ است.

این ابزار همجنین در کشورهای گوناگون از جمله ایران، لبنان، بریتانیا و اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت مایکروسافت اعلام کرده که از طریق روزآمد کردن سیستم عامل ویندوز آسیب پذیری آن را برطرف کرده است. این شرکت در گزارش خود مشخصا از «کاندیرو» نام نبرده و فقط خاطر نشان کرد که این ابزار توسط «شرکت‌های زیانبار در بخش خصوصی اسرائیل» تولید شده است که با اسم رمز «سورگوم» فعالیت می کند.

شرکت مایکروسافت گفت:

«سورگوم اساسا تسلیحات سایبری می فروشد که به مشتریان که اغلب نهادهای دولتی کشورهای مختلف هستند امکان می دهد در رایانه، تلفن‌های همراه و شبکه‌های ارتباطی رخنه کنند. تصمیم گیری در مورد تعیین اهداف جاسوسی و پیشبرد این عملیات برعهده نهادهای دولتی است.»

شرکت «کاندیرو» ابزارهای دیگری هم برای رخنه در سایر نرم افزارهای کامپیوتری از جمله گوگل کروم ساخته است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان