۵۶ کشور ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 0:08

۵۶ کشور ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کردند

شماره: 19486
Aa Aa

این بیانیه که به پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی پیشنهاد شده ایران را به عدم همکاری در موضوعات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند.

در بیانیه ای که توسط نماینده آلمان قرائت شد؛
۵۶ کشور ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کردند

۵۶ کشور از جمله ۲۳ عضو شورای حکام در جلسه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، این بیانیه که به پیشنهاد آمریکا و سه کشور اروپایی پیشنهاد شده است ایران را به عدم همکاری در موضوعات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند.

این بیانیه توسط نماینده آلمان قرائت شد.

در این بیانیه ادعا شده است:

«با نگرانی جدی شاهد آن هستیم که مدیرکل آژانس به طوز فزاینده‌ای نگران عدم همکاری ایران با آژانس است و هیچ پیشرفتی برای حل مسائل رخ نداده است».

در ادامه این بیانیه از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس خواسته‌ شده است مادامی که مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس حل نشده است به ارائه گزارش به اعضای شورای حکام در این‌ زمینه ادامه دهد.

  •  

همزمان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه در رابطه با مذاکرات احیای برجام گفت:

متأسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است ما در نوعی بن‌بست مانده‌ایم.

  •  

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرسش های دشواری روی میز مذاکرات وین قرار دارد خواستار حل و فصل همه مسایل از سوی همه طرف های برجام شد.

 او افزود که آژانس بین المللی انرژی اتمی ستون اساسی و مهم و مستقلی است و نمی تواند بعنوان ابزاری علیه کشورها استفاده شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی با استفاده از ظرفیت  و دانشی که در اختیار دارد در حال انجام وظیفه و نقش خود است.

دبیر کل سازمان ملل گفت:

از ایران و سایر کشورها درشرایط مشابه می خواهم که گفتگوی جدی را با آژانس برقرار کنند تا فضای یک همکاری مؤثر فراهم شود  و این امر لازمه قابل اعتبار بودن هر توافقی است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین گفت که با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و درباره برجام گفتگو خواهد کرد.

  •  

استفن کلمنت، نماینده اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در شورای حکام مدعی شد ایران از جلسه قبلی شورای حکام با آژانس تعاملی نداشته و بنابراین هیچ پیشرفتی در شفاف سازی موضوعات پادمانی باقیمانده حاصل نشده است.

او مدعی شد اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته نگرانی‌های جدی خود را از حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده است.

وی افزود:

مایه تاسف عمیق است که ایران از جلسه قبلی شورای حکام با آژانس تعاملی نداشته و بنابراین هیچ پیشرفتی در شفاف سازی موضوعات پادمانی باقیمانده حاصل نشده است. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران وجود داشته و مکان فعلی این مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که ممکن است هنوز در ایران وجود داشته باشد برای آژانس مشخص نیست.

  •  

محسن نذیری اصل، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از پایان بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام گفت:

تلاش آمریکا و اروپا برای همراهی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین درباره موضوع ایران در نشست شورای حکام نتیجه بخش نبود.

او افزود:

همراهی نکردن این کشورها ناشی از آن است که همه متوجه شدند این بیانیه تنها اهداف سیاسی دارد و در زمانی که قرار است مذاکرات احیا شود و باید همه کمک و تشویق کنند همه طرف‌ها را که به تعهدات خود برگردند ارائه این بیانیه غیرسازنده بوده و کمکی به موضوع برجام نمی‌کند. در این جلسه هم تعدادی محدودی از کشورها که عموما از اتحادیه اروپا بودند و برخی از کشورهای دیگر که بالغ بر  پنجاه واندی کشور بودند به آن پیوستند و این از نظر ما سیگنال خوبی از طرف اتحادیه اروپا برای زنده نگه داشتن یا پیگیری موضوع برجام نیست.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان