اسرائیل جایگاه های سوخت ایران را هک کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 22 ارديبهشت 1403 - 1:08

اسرائیل جایگاه های سوخت ایران را هک کرد

شماره: 24244
Aa Aa

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اعلام کرده که گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت ایران را بر عهده گرفته است.

با اعلام روزنامه صهیونیستی جروزالم پست؛
اسرائیل جایگاه های سوخت ایران را هک کرد

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در خبری اعلام کرد گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت هک شدن جایگاه های سوخت در سراسر ایران را بر عهده گرفته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، پیش‌تر، رئیس صنف جایگاه‌داران ایران اعلام کرده بود که اختلال نرم‌افزاری در سامانه‌ هوشمند در برخی جایگاه‌های سوخت به‌وجود آمده و تمام متخصصان مربوطه در حال تلاش برای حل این مشکل هستند. در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم؛ این موضوع در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تنها برخی جایگاه‌ها با این مساله مواجه شده‌اند.

او همچنین اعلام کرد که ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این خصوص توجه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمبودی در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد گفت:

اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد.

سالاری، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گو با صدا وسیما اظهار داشت:

۶۰٪ جایگاه های کشور در موضوع کارت سوخت دچار مشکل شده و تیم‌های تخصصی در کل کشور برای فعال کردن جایگاه‌ها آغاز به کار کردند

جلیل سالاری گفت:

این اختلال «توطئه» است و این توطئه را خنثی خواهیم کرد. با تجربه ۲ سال گذشته از این اتفاق در حال رفع موضوع هستیم. سیستم فعلا به صورت آفلاین و با نرخ سوخت دوم جلو می‌رود. 

 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز درباره اختلال در جایگاه‌های سوخت اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت به صورت آفلاین انجام خواهد شد. کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد. سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

گروه هکری گنجشک درنده نیز در بیانیه اعلام کرد:

 با وجود اینکه توانایی مختل کردن پمپ‌بنزین‌هاوجود داشت اما نخواستیم همه جایگاه‌ها را از کار بیندازیم. این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

سازمان پدافند غیرعامل ایران هم در خصوص بروز اختلال در سامانه سوخت اطلاعیه ای صادر کرده است.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت. با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد. در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد. نتایج نهایی بررسی ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان