ایران اجرای عین سند برجام را می‌خواهد نه برجام پلاس | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 8:07

ایران اجرای عین سند برجام را می‌خواهد نه برجام پلاس

شماره: 13245
Aa Aa

روحانی گفته واکسن کرونا برای همه مردم کشور رایگان و طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق می شود؛ با متخلفان استفاده از واکسن به شدت برخورد می‌کنیم.

رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت؛
ایران اجرای عین سند برجام را می‌خواهد نه برجام پلاس

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت گفت:

روز بیست و نهم فروردین ۵۸ با فرمان حضرت امام (ره) به روز ارتش نام گذاری شده است و آن روزی بود که در سراسر ایران، مردم تظاهرات با شکوهی انجام دادند و شعار مردم «ملت فدای ارتش» بود و ارتشی‌ها هم می گفتند «ارتش فدای ملت» و توطئه بزرگی که گروهک‌ها برای انحلال ارتش طراحی کرده بودند برای همیشه نابود شد. در واقعه ۲۹ فروردین روزی است که ارتش با ویژگی‌های جدید توسط امام (ره) احیا شد. حضرت امام (ره) چند روز بعد در دوم اردیبهشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تاسیس کردند. هردوی این فرمان‌ها مهم بودند. اگر اقدام امام (ره) برای احیای ارتش در پایان فروردین ۵۸ و تاسیس سپاه در اردیبهشت ۵۸ نبود در آن شرایط اگر جنگی بر ما تحمیل می‌شد چه فاجعه بزرگی در تاریخ کشور بوجود می‌آمد.

به گزارش اسپادانا خبر، روحانی، همه کارهای حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی را بر مبنای حکمت و خرد و مصلحت توصیف کرد و گفت:

یکی از نمونه‌های تدابیر ایشان این بود که ظرف چند روز در سال ۵۸ دو فرمان مهم صادر کردند که برای امنیت ملی بسیار مهم است. نه تنها برای آن زمان حتی امروز هم بعد از حضور مردم، نیروهای مسلح که ارتش و سپاه هستند و هر دو نقش بسیار مهمی در امنیت ملی ما دارند. هم به ارتش جمهوری اسلامی و هم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در طول این مدت خدمت کردند و حماسه آفریدند و آنهایی که شهید شدند، سرداران و امیران بزرگ، پرسنل فداکار در تمام مقاطع هرکجا نیاز بوده است سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در صحنه بودند و تلاش کردند. ما به این دو نیروی مسلح در کنار نیروی انتظامی به خاطر این همه ایثارها و تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که در طول این ۴۲ سال نسبت به ملت و کشور خود انجام داده اند، افتخار می‌کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت:

ما از امروز به بعد باید دوران را دوران پساکرونا ببینیم یعنی بهداشت و سلامت برای ما به عنوان مساله اول باشد و این را مدنظر قرار دهیم که هر زمان ممکن است با یک اپیدمی و پاندمی مواجه شویم. اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم نبود، اکنون حریف بیماری کرونا نمی‌شدیم. واکسن برای همه مردم کشور رایگان و طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق می شود. چند نفری از شهرداری‌های چند نقطه تخلف کرده و از واکسن استفاده کردند. با متخلفان استفاده از واکسن کرونا به شدت برخورد می‌کنیم و پرونده آنها تشکیل و به قوه قضاییه ارسال می‌شود. برای وارد کردن واکسن کرونا مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. بخش خصوصی با هماهنگی وزارت بهداشت می‌تواند اقدام به واردات واکسن کرونای مورد تایید این وزارتخانه کند.

او با اشاره به افزایش پهنای باند در دولت یازدهم گفت:

این افزایش پهنای بند دو برابر نشده بلکه ۳۲ برابر شده است و این تحول بسیار بزرگی در این باره بود و امروز بسیاری از مشاغل در همین فضا فعالیت می‌کنند. به عبارتی دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های الکترونیکی، جز مسائل پساکرونا است که این موضوع را پیش ازاین آغاز کردیم و امروز آثار آن را می‌بینیم.

رییس جمهور با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام گفت: 

اگر کسی فکر می‌کند با سنگ‌اندازی در راه رفع تحریم‌ها در انتخابات پیروز می‌شود بداند کسی به او رای نخواهد داد. بعضی‌ها فیلم هم درست کردند که مال سال‌های گذشته است. روی دستشان باد کرده و پخش می‌کنند اینها همان تفکرات قدیم هستند و عیبی ندارد برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند. ما در مذاکرات هسته ای هیچ نظری به انتخابات نداریم حتی اگر انتخابات در سال ۱۴۰۱ برگزار شود. ما همان شناگری بودیم که در مسابقه بردیم در جنگ اقتصادی دستمان را بستند. باز برخی گفتند شنا کنید، مقاوم باشید. ما همان هستیم که کشور را از رشد اقتصادی منفی به بالاترین رشد اقتصادی در همه جهان رساندیم. خود را سوپر انقلابی می‌دانند اما به جای آمریکا به دولت فحش می‌دهند.امروز همه می‌دانند راه حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران اجرای توافق هسته‌ای است و برای همه روشن است؛ برای پنج بعلاوه یک، اروپا، منطقه و برای همه روشن است. باید این توافق به خوبی اجرا شود. ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم؛ نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده خواهی نیستیم. البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده آن سر جای خود هست. الان این برجام باید پیاده شود نه کم و نه زیاد. برجام پلاس یا برجام ماینس نمی‌خواهیم ما عین برجام را می‌خواهیم. این کار ۳ پله دارد. مرحله اول مربوط به رفع تحریم است که به عهده آمریکاست. دیگران هم باید کمک کنند و وظیفه شان هستند اما اصل آمریکاست. مشکل را آنها ایجاد کردند و باید کلیه تحریم‌ها را بردارند. شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود؟ همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند هرگونه تحریمی که بهانه‌های دیگر با تگ‌ها و برچسب‌های جدید آنها را هم باید کنار بگذارند و ما به یک اقتصاد سالم متعادل قابل قبول برگردیم آنها هم برگردند و ببینند یک فعالیت هسته‌ای ما انجام می‌دهیم در چهارچوب برجام. آنها علی الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم اما این تحریم‌هایی که می گویند برمی‌داریم برای عناوین کافی نیست و اینکه بگویند در بخش نفت و تحریم و پتروشیمی تمام تحریم‌هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و این‌ها برداشته شود. همه دنیا هم بدانند و گر نه باز هم در کلیات گرفتار می‌شویم. باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود. هرگونه تحریم با برچسب‌های جدید باید کنار گذاشته شود. آمریکایی‌ها باید دقیق اعلام کنند که کدام تحریم‌ها حذف خواهد شد؛ کلی گویی و دو پهلو نویسی مورد پذیرش نیست. بنابراین در بخش تحریم بار به طور کامل بر دوش آمریکاست و آنها باید انجام دهند. در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در قدم‌هایی دو پهلو حرف زدند. گام‌هایی که تا امروز برداشتیم، گام‌های صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده است. این کار کاملا درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم. گام‌های دیگری هم مانده که باید انجام دهیم. در این بخش دو کار هم به عهده ماست؛ یکی اینکه بعد از اینکه تحریم برداشته شد ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و بگوییم تحریم برداشته شد یعنی بله را ما باید بگوییم و ما از بانک مرکزی، نفت و بقیه وزارتخانه‌ها می‌پرسیم که آیا برداشته شد و همه می‌گویند بله. راستی‌آزمایی هم خیلی پیچیده نیست.

او گفت:

جوی درست کردند که تا می‌خواهی چیزی از شرق بیاوری می‌گویند چرا؟ اگر با اروپا قرارداد ۱۰۰ ساله هم بسته شود حرفی نمی‌زنند اما قرارداد ۲۵ ساله با شرق را می‌گویند این چه بود.

رئیس‌جمهور گفت:
باید انتخابات پرنشاطی را برگزار کنیم و مردم در انتخابات باید به استراتژی و برنامه رأی بدهند. قانون به صراحت می‌گوید برنامه برعهده رئیس‌جمهوری است و بر این مبناست که مردم در انتخابات به رئیس‌جمهوری رأی می‌دهند. امروز رئیس‌جمهوری برنامه‌ای به مردم و مجلس ارایه می‌دهد اما سپس یک برنامه پنج ساله ارایه می‌شود. باید برای آینده مشخص کنیم وقتی مردم پای صندوق می‌آیند به چه چیزی رأی می‌دهند. باید بخشی از روندی را که امروز برای بررسی صلاحیت کاندیداها داریم بر دوش احزاب بگذاریم.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان