ارائه تعریف سکولار از واقعه غدیر خم قابل قبول نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:42

ارائه تعریف سکولار از واقعه غدیر خم قابل قبول نیست

شماره: 18763
Aa Aa

افرادی که واقعه غدیر خم را یک اتفاق در تاریخ می‌دانند و به جریان نظام ولایت در جامعه کاری ندارند همچون معاویه و مأمون شیعه هستند.

سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد عنوان کرد؛
ارائه تعریف سکولار از واقعه غدیر خم قابل قبول نیست

سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان گفت:

ابراز علاقه به حضرت علی(ع) و جشن گرفتن به واسطه واقعه تاریخی غدیر خم بدون شناخت دکترین سیاسی ایشان و ارائه تعریفی سکولار از این واقعه قابل قبول نیست.

به گزارش اسپادانا خبر، او افزود:

بعد از رحلت پیامبر اعظم (ص) ارتباط خداوند با جامعه از طریق وحی منقطع شد و عده‌ای فقط به قرآن اکتفا کردند ولی ارتباط خدا با جامعه از مسیر امامت برای مدیریت آن باید ادامه پیدا می‌کرد چون امامت، تداوم وحی است.

وی با اشاره به ولادت حضرت امام هادی (ع) که در کودکی به مقام امامت رسیدند اضافه کرد:

سه نفر از امامان ما در کودکی به مقام امامت رسیدند که نشان دهنده این است که امامت، انتخابی و انتصابی نیست بلکه این مقام، ساختاری است. بر همین اساس، واقعه غدیر نیز نشان دهنده جریان امروز ماست زیرا ثابت می‌کند دکترین سیاسی در افکار و اندیشه بشریت باید در اختیار رهبری باشد که به دور از خطا و اشتباه برای مدیریت جامعه است زیرا بر اساس فطرت بشریت نمی‌توان از رهبری خطا کار تبعیت کرد و امروز جامعه از مدرنیته و پسامدرنیسم که نتیجه ای جز خیانت و چپاول نداشته خسته است. پیامبر اکرم (ص) حامل وحی از جانب خدا به سوی مردم بود همچنین پیامبر اعظم نیز با حاکمیت الهی جامعه را هدایت می‌کرد ولی بعد از ایشان مدیریت جامعه باید تداوم پیدا می‌کرد و اکنون ما قائل به رهبری جامعه از سوی امام معصوم هستیم تا در ساختار جهانی سازی به حجت معصوم مراجعه کنیم و بر همین اساس غدیر اجرایی مورد قبول ماست.

وی اضافه کرد:

در زمان امام هشتم (ع) و در مناظراتی که برگزار شد مأمون، خلافت بدون فصل حضرت علی (ع) را قبول داشت تا خود را خلیفه مسلمانان معرفی کند ولی حضرت رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب شرط توحید را حضرت علی (ع) عنوان نکردند بلکه ولایت خود را شرط توحید معرفی کردند زیرا ولایت و مدیریت امام زنده در جریان امامت، شرط است حتی معاویه نیز ولایت حضرت علی (ع) را قبول داشت و دشمن فضیلت امام اول نبود ولی دشمنی او به واسطه این بود که نمی‌خواست ایشان رهبری جامعه را بر عهده داشته باشند و افرادی که واقعه غدیر خم را یک اتفاق در تاریخ می‌دانند و به جریان نظام ولایت در جامعه کاری ندارند همچون معاویه و مأمون شیعه هستند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان