اعتقاد به حجاب اجباری پس از فوت مهسا امینی ۳۰ درصد ریزش داشت
جلیل محبی، کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به بررسی لایحه عفاف و حجاب اختصاص داشت گفت:
همه اعمالی که در شرع مقدس ممنوع اعلام شدند به دو دسته کلی تقسیم میشوند یا برای آن در شرع حدی درنظر گرفته شده است که آن غیرقابل تغییر است و یا حدی درنظر گرفته نشده است که به دست حاکم اسلامی سپرده شده است که در کشور ما حاکم اسلامی یعنی رهبری، قوای سهگانه و همه دستگاههایی که در قانون اساسی تشکیل شده اند.
به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:
برخی انتظار دارند که میزان مجازات مثلاً یک فردی یک ذره موهایش بیرون باشد یک ذره شل حجاب به تعبیری باشد با آن کسی که برهنه بیرون میآید و یا آن کسی که کاملاً ساختارشکن است با همدیگر برابر باشد یا برخی انتظار دارند که حتماً مجازات شلاق مثلاً برای این درنظر گرفته شود یا مجازاتهایی پیشنهاد میکنند که زندگی فرد را مختل میکند. مثلاً فردی پیشنهاد میکرد که برای بدجابی و شل حجابی و اینها ممنوعیت شرکت در کنکور درنظر گرفته شود. اینها همه اش یک اشکالاتی دارد و آن چیزی که مهم است این است که اولاً این دست حکومت اسلامی است که چه مجازاتی را بگذارد ثانیاً باید مجازات بازدارنده باشد اما این به این معنا نیست که ما در تحقیقات مان به عرف مردم بی اعتنا بوده ایم.
وی ادامه داد:
الان برخلاف آن چیزی که در عموم گفته میشود و میگویند مردم میخواهند بی حجاب باشند و رعایت پوشش را نکنند اصلاً اینطور نیست. سال ۱۳۹۸ نظرسنجی انجام شد گفتند که حجاب شرعی را شما چقدر معتقد هستید که این باید الزامی باشد توسط حکومت، ۷۱ درصد مردم موافق بودند بعد از اینکه اتفاقات پارسال و فوت خانم امینی اتفاق افتاد مردم در نظرسنجی بعد از این اتفاقات گفتند که ۷۱ درصد تبدیل به ۴۰ درصد شد و ۳۰ درصد ریزش داشت. تحقیقات و نظرسنجیهای بعدی نشان داد که مردم معتقد نیستند کماکان که این باید آزاد باشد این باید الزام آور باشد فقط میگویند که شما باید راهی پیدا کنید که با گشت ارشاد و اقدامات سلبی و آن مواردی که پلیس با شهروند درگیر میشود اینطور نباشد که این درگیری موجب وقایعی شود که برای مردم تلخ باشد.