امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 13 تير 1403 - 4:49

امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد

شماره: 25523
Aa Aa

او گفته برای تامین واردات نیازهای ضروری مردم و حفظ هویت پیش بینی پذیری بازار چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم اما در عین حال باید فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی؛
امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» گفت:

در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت ها امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت:

ایجاد انتظارات تورمی منفی از طریق کانال های غیر رسمی و بازار قاچاق موجب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ گذاری های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک ها و مخاطرات سیاسی نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم شود بنابراین برای تامین واردات نیازهای ضروری مردم و حفظ هویت پیش بینی پذیری بازار چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم اما در عین حال باید فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد چون ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است.

وی تصریح کرد:

در بحث مهم تأمین مالی نباید تمرکز مستمر بر استفاده از پول داخلی باشد و اگر دنبال دستیابی به اهداف توسعه ای کشور هستیم بایستی به دنبال روش های جدید و جایگزین تأمین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی تحقق یابد و هم کنترل تورم عملیاتی شود.

وی نظام تأمین مالی را بانک محور عنوان کرد و گفت:

بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و هشت درصد بقیه هم از طریق دیگر شیوه های تامین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تامین می شود؛ این مسئله کار را برای بانک مرکزی در جهت کنترل تورم و رشد نقدینگی و برقراری آرامش در اقتصاد بسیار سخت کرده است.

او افزود:

متأسفانه عده ای در کشور که منافع آنها در قبال قاعده مندی در سیاستگذاری دچار ضرر و زیان می شود کل سیاست ها را زیرسوال می برند و تلاش می کنند این نظم ناشی از قاعده مندی را مخدوش کنند و ما به عنوان بانک مرکزی باید قواعد را جدی بگیریم و روی قواعد بایستیم؛ نظارت ها را تقویت کنیم و نظارت ها باید در کنار سیاست های احتیاطی و سیاست های اقتصاد کلان باشد و امیدواریم در تقسیم بندی جدیدی که در حال ایجاد ان هستیم با حداقل شوک ها بتوانیم اقتصاد را کنترل کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان